Betaalbaar wonen en circulatieplan hoofdthema's tijdens eerste Leuvens kiesdebat
De problematiek van het betaalbaar wonen en het verkeerscirculatieplan, dat Leuven eind 2016 invoerde voor de binnenstad, waren de centrale thema's waarover de lijsttrekkers van zeven partijen (sp.a, CD&V, Open Vld, N-VA, Groen, Vlaams Belang en PVDA) gisterenavond de degens kruisten tijdens het eerste grote Leuvens verkiezingsdebat in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van oktober.
Verwijzend naar het feit dat de woningprijzen in Leuven de duurste zijn van alle Vlaamse centrumsteden stelde Rik Daems (Open Vld) dat de situatie in de loop van de 24 jaar onder sp.a- en CD&V-bestuur alsmaar erger geworden is. Lorin Parys (N-VA) verweet het bestuur "de middenklasse compleet te zijn vergeten". Uit een eigen enquête blijkt volgens Line Dewitte (PVDA) dat de Leuvenaar het beu is "dat de stad hem op die manier ontnomen wordt". David Dessers (Groen) wees erop dat het aantal sociale woningen het afgelopen jaar in Leuven nog verminderd is en de wachttijd inmiddels opgelopen is tot 4 jaar.
Betaalbaar wonen
Om het wonen betaalbaarder te maken bepleitten zowel Daems als Parys een regeling waarbij de onroerende voorheffing voor bepaalde groepen gedurende een aantal jaren kwijtgescholden wordt. Concreet stelde Parijs een vrijstelling gedurende drie jaar voor jonge gezinnen voor. Om het aanbod aan woningen te verhogen bepleitte Daems de mogelijkheid om hoger te bouwen. Leuven moet volgens Parys daarnaast private ontwikkelaars opleggen om een vijfde van hun woningen betaalbaar te maken voor modale inkomens. Voor Dewitte moeten projectontwikkelaars steeds een derde sociale en twee derde betaalbare woningen bouwen.
Net als schepen Mohamed Ridouani (sp.a) bepleitte David Dessers de oprichting van een door de stad financieel gesteunde stichting die gronden in een erfpachtformule gratis te beschikking stelt van woningbouwers. Ridouani denkt op die manier 500 nieuwe woonheden te kunnen creëren. Hij wees er ook op dat de stad de afgelopen jaren van projectontwikkelaars de verkoop van een honderdvijftigtal goedkope budgetwoningen bekomen heeft. Ook schepen Carl Devlies (CD&V) bepleitte een systeem waarbij jonge gezinnen gedurende 3 tot 5 jaar worden vrijgesteld van onroerende voorheffing.
Verkeerscirculatieplan
Over het verkeerscirculatieplan stelde Parys dat de maatregel het aantal autobewegingen in en rond de stad nog heeft doen toenemen. Met behulp van ANPR-camera's moet het inwoners mogelijk gemaakt worden om rechtstreeks naar hun bestemming te laten rijden. Net als Daems bepleitte Dessers de opmaak van een mobiliteitsplan voor de ganse stad. Dewitte bepleitte gratis openbaar vervoer. Zowel Ridouani als Devlies repliceerden dat de binnenstad sinds de invoering van het verkeerscirculatieplan veel leefbaarder en veiliger geworden is. Zo is het aantal fietsers er met meer dan 30 procent gestegen.
Stadsgewest
In de vragenronde wees Ridouani tot slot op de noodzaak vaan een stadsgewestelijke aanpak om de vele uitdagingen op vlak van wonen, mobiliteit en economie waarmee Leuven als gevolg van de sterke bevolkingsaangroei kampen heeft grondig aan te pakken. Hij meldde hierover al contacten te hebben gelegd en stelde te hopen dat er nog deze zomer hierover een principeovereenkomst kan worden bereikt zodat de nieuwe schepencolleges na 2019 hierop verder kunnen werken. Als stadsgewest denkt Ridouani aan de regio Leuven-Aarschot-Diest-Tienen en alle gemeenten daartussen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
LEUVEN
Groen denkt aan lage-emissiezone
-
Leuvenaar ligt wakker van bereikbaarheid, veiligheid en onderhoud
Onder de noemer 'Leuven Spreekt' heeft Open Vld Leuven een open bevraging georganiseerd bij de Leuvense bevolking. Zo'n 1.400 inwoners vulden de bevraging in. Uit de resultaten blijkt dat de Leuvenaar drie zaken prioritair bekijkt: bereikbaarheid, veiligheid en onderhoud van straten en pleinen. -
WEERBERICHT. Code geel voor stevige windstoten tot 80 km/uur aan de kust, volgende week wel warmer: tot 23 graden woensdag
Deze namiddag is het winderig met afwisselend wolken en opklaringen. Er vallen tussendoor enkele buien, maar over het westen en het noordwesten blijft het in de loop van de namiddag meestal droog. Zo meldt het KMI. In het hele land geldt code geel voor wind. De komende week wordt het wel warmer, met temperaturen tot 23 graden woensdag in de Kempen. Dat meldt het KMI. -
-
14
Meer wegenwerken voor de verkiezingen (maar niet alleen om stemmen te ronselen)
-
PREMIUM87
Wat doet Bart De Wever aan het stuur van Chinese e-truck in bomvol Sportpaleis?
Wat hebben een professionele basketbalclub, een Chinese start-up, het Antwerpse Sportpaleis en Bart De Wever gemeen? Samen vormen ze de puzzelstukken in een opvallend verhaal met wel héél hoge inzet: een gloednieuwe fabriek van liefst 300 miljoen euro en 600 werknemers in de Antwerpse haven. Al blijft de vraag: komt die er of komt die er niet? De Chinese spilfiguur reageert hier voor het eerst. -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
Verkeer
"Leuvenaar lust circulatieplan voor de binnenstad niet"
Iets minder dan twee derde van de Leuvenaars vindt dat het verkeerscirculatieplan in de binnenstad ingrijpend moet veranderen. Dat blijkt uit een bevraging van Open Vld bij 1.400 Leuvenaars. Bijna een kwart van de ondervraagden gaat niet akkoord met deze stelling. De resultaten zullen de basis vormen voor het 'Stadsproject Leuven 2018-2030', dat Open Vld als oppositiepartij bij de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar aan de kiezer wil voorleggen. -
LEUVEN
Sp.a wil meer kmo's in het centrum
Lalynn Wadera en Mohamed Ridouani, beiden sp.a, willen de leegstand in Leuven aanpakken door meer bedrijven en kmo's naar het centrum van de stad te halen. "En we pleiten voor een progressieve leegstandtaks, om eigenaars te overtuigen hun pand aan betaalbare prijzen te verhuren." -
N-VA Leuven wil deelgemeenteraden één procent van begroting laten beheren
4 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerFredien Vandervekens
Ramon Simon
Anoniem
Johan Van Biesen