© JHS

Groen eist dat kruispunten conflictvrij worden gemaakt

Het conflictvrij maken van kruispunten – waardoor verkeer uit verschillende richtingen niet kan kruisen – vermindert het aantal ongevallen met gewonden met 60%. Groen snapt niet waarom Antwerpen er dan ook geen werk van maakt. Mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA) weerlegt de kritiek en wijst op de al uitgevoerde ingrepen.

Sacha Van Wiele

In de stad Antwerpen zijn er 48 zwarte punten. Dit zijn kruispunten met veel verkeersongevallen. Tien kruispunten vallen onder het beheer van de stad Antwerpen of de haven. Op deze kruispunten gebeurden in de periode 2013-2015 maar liefst 123 ongevallen waarbij gewonden vielen. Gemeenteraadslid Freya Piryns (Groen) vraagt nu dat deze kruispunten conflictvrij worden gemaakt. Dit betekent dat als bijvoorbeeld een voetganger groen heeft, hij of zij geen andere weggebruiker kruist, zoals bijvoorbeeld rechts afslaande wagens.

Relatief goedkoop

© JVDP

“Door al deze kruispunten conflictvrij te maken, zou de stad zelf het aantal letselongevallen met 60% kunnen verminderen”, zegt Piryns. “Het aanpassen van de verkeerslichten is bovendien een relatief goedkope ingreep. De mobiliteitsdienst van de stad Antwerpen berekende dat, als veranderingen aan de infrastructuur niet nodig zijn, het om 10.000 euro per kruispunt gaat. In Nederland zijn zulke kruispunten de norm. Ook Vlaams minister van Mobiliteit Weyts (N-VA, red.) gaf al aan dat hij van conflictvrije kruispunten de standaard wil maken waar mogelijk.”

Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) ontkent dat de stad Antwerpen rond verkeersveiligheid stilstaat. Hij deelt dezelfde mening als minister Weyts. “Ook in Antwerpen willen we conflictvrije kruispunten – en nu volgt het belangrijkste – waar het kan”, zegt Kennis. “Er moet fysieke ruimte zijn om deze maatregel in te voeren. Zo zijn er aparte opstelstroken nodig. Daarnaast is er de verkeersintensiteit. Op een aantal zwarte kruispunten voerden we al maatregelen uit om de veiligheid te verhogen.”

Aan het kruispunt van het Frederik Van Eedenplein met de Gloriantlaan werd bijvoorbeeld de middenberm doorgetrokken, een centraal eiland aangelegd en de voetpaden aan de hoeken verbreed. “Het aantal ongevallen zakte fors”, zegt de schepen. “Deze ingrepen onderzoeken we nu voor het zwarte kruispunt met de Lode Zielenslaan.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER