Videospeler inladen...

Al 200.000 beeldjes staan op hun plaats in De Palingbeek

Begin deze maand zijn de eerste beeldjes uitgezet in het niemandsland van 100 jaar geleden, in provinciaal domein De Palingbeek in Zillebeke, pal tussen de Duitse en Britse loopgraven van toen. Na drie weken staat een derde van de 600.000 beeldjes van het grote project Coming World Remember Me (CWRM) op zijn plaats. En elke dag komen er zo'n 12.000 bij. Intussen worden nog steeds duizenden beeldjes gebakken bij steenbakkerij Wienerberger in Aalbeke. Over een goeie maand moet het kunstwerk van Koen Vanmechelen helemaal af zijn.

Het blijft een bijzonder complexe logistieke operatie voor de vzw Kunst, die ervoor zorgt dat het beeldjesproject realiteit wordt. De afgebakken beeldjes komen per vrachtwagen naar De Palingbeek, daarna worden de houten kisten met de vorkheftruck naar de weide gebracht. Van daaruit begint het manuele werk.

Beeldjes uit de kisten halen om in De Palingbeek uit te zetten.

Meer dan 2 dagen en bijna 1000 graden

Voor de beeldjes aankomen in De Palingbeek, zijn ze gebakken in de dakpannenfabriek van Wienerberger in Aalbeke. Het bedrijf maakt jaarlijks 90 miljoen dakpannen, met 200.000 ton klei. De 600.000 beeldjes zijn in vier jaar tijd goed voor 'maar' 1.100 ton. Verwaarloosbaar, zou je zeggen, maar toch was het voor het bedrijf puzzelen: waar de productie van dakpannen bijna volledig geautomatiseerd verloopt, moest het met de beeldjes vaak manueel. Geen business as usual dus.

Veel handwerk bij het drogen en bakken van de beeldjes (foto CWRM)

Het bakproces van de beeldjes duurt 50 tot 60 uur. De oven warmt in die tijd stelselmatig op tot 985 tot 990 graden en koelt de laatste uren ook langzaam af tot kamertemperatuur. Daarna gaan de beeldjes in bakken om naar De Palingbeek te vertrekken.

Michaël Maertens, CEO Wienerberger Aalbeke
Beeldjes bakken in een oven tot 990 graden (foto CWRM)

Een mix van Belgische en Duitse klei

De beeldjes zijn gemaakt uit hetzelfde materiaal, dezelfde kleimix als dakpannen, en die is nog symbolisch ook. De belangrijkste grondstof is ieperiaanse klei, een lokaal product. Maar om een ideale dakpan te maken  (en ook een ideaal beeldje) wordt daar Duitse klei aan toegevoegd. De komende weken wordt nog even voortgebakken. Eind maart moet het kunstwerk af zijn. Binnenkort bouwt kunstenaar Koen Vanmechelen in het midden van de site ook nog een groot ei, dat symbool staat voor nieuwe levenskracht.

Meest gelezen