Werknemers getuigen over wat er allemaal mis loopt bij spoorwegen: "Het lijkt hier wel een dictatuur"
NMBSHet reportagemagazine 'Pano' van de VRT zendt vanavond een ontluisterende reportage uit over de werking van de Belgische spoorwegen. Uit talloze anonieme getuigenissen blijkt dat er nog veel spaak loopt bij de spoorwegen. "Ik heb nog altijd het gevoel dat het een oud bedrijf is waar de dingen heel traag veranderen", luidt het bij een anonieme getuige.
Het initiatief kwam volgens de reportagemakers van Infrabel, de spoorinfrastructuurbeheerder. De spoorwegen willen door centralisering en digitalisering het treinverkeer performanter laten rijden. Volgens de reportage klinkt dat in theorie goed. Frédéric Petit, de woordvoerder van Infrabel, leidt reporter Wim Van den Eynde rond. "Sinds november 2016 zetten we een grote digitale revolutie op poten", legt Petit in de reportage uit. "We hebben een ultramodern Railway Operations Center vlakbij Brussel-Zuid. Tegen eind 2020 evolueren we naar 11 controlecentra, eind 2004 waren er nog 368 seinhuizen over gans België."
"Unieke blik"
"We mochten een grote reportage maken over de Belgische spoorwegen, met een unieke blik achter de schermen", vult Wim Van den Eynde aan. "We mochten zelfs kritisch zijn en praten met het personeel. Maar Infrabel wilde die contacten met het personeel zelf controleren."
De unieke blik achter de schermen is volgens de reportagemakers echter een verhaal dat veel te rooskleurig is en eufemistisch mooi wordt voorgesteld. "We zijn zelf met het personeel gaan praten. We hebben een 25-tal mensen aan het praten gekregen, maar slechts enkele durfden echt hun verhaal doen en dan alleen anoniem." Het gaat om diverse soorten personeel: treinbegeleiders, bestuurders, stationschefs en arbeiders.
Verboden te praten
Uit de reportage van 'Pano' blijkt dat er veel mis loopt bij de spoorwegen: werknemers durven niet praten, ze hangen een minder fraai beeld op van de NMBS, er wordt niet geluisterd naar de werknemers, nieuwe technologie is verouderd en ondanks de splitsing van het spoorbedrijf in Infrabel en NMBS rijden de treinen niet stipter. "We mogen totaal niet met de pers praten. Als ze dat te weten komen dan worden wij geviseerd. Het is een beetje een dictatuur bij ons", luidt een anonieme getuigenis.
Tal van anonieme getuigenissen illustreren dat. "Er is een groep mensen aan de basis die dagelijks hard werken. Die groep is veel kleiner dan de hogere kaderleden die universitair geschoold zijn en veel meer verdienen." De treinbegeleiders en bestuurders krijgen wel een tablet mee. "Ze noemen dat een tablet. Dat ziet eruit als een blok beton uit de jaren 80 en het duurt een eeuwigheid voor dat is opgestart. Het helpt ons geen stap vooruit. En de tablet van de treinbegeleider communiceert naar niet met die van de bestuurder."
De oorzaak van veel problemen is volgens anonieme getuigen de opsplitsing van het bedrijf. "Dat hebben we vaak gehoord", zegt Van den Eynde. "Het mooie huwelijk tussen Infrabel en de NMBS is schone schijn. Dat alles zorgt voor vertraagd treinverkeer, slechte communicatie met de pendelaar, te veel bazen, werknemers die zich niet gewaardeerd voelen en financiële blunders."
"Slapeloze nachten"
De reportagemakers laten ook toplui van de spoorwegen aan het woord. "Het is niet aan de orde om kritische interviews te geven", reageert Petit in de reportage. "Als bepaalde zaken in de media verschijnen doordat iemand 'cavalier seul' speelt, dan is het moeilijk om het bedrijf te beheren en dat maakt onze taak onmogelijk."
Dat de stiptheidscijfers niet verbeterd zijn, doet Jos Decelle, de stipheidsmanager van Infrabel, geen deugd. "Ik ben daar ziek van. Ik heb daar letterlijk en fysiek last van. Slapeloze nachten."
Koen Kerckaert, algemeen directeur Transport bij de NMBS, bevestigt dat de tablet van de treinbegeleider niet communiceert met die van de bestuurder. "Op termijn zou dat wel moeten en zouden die twee instrumenten dynamisch met elkaar moeten communiceren. De bedoeling is dat de tablets in het derde of vierde kwartaal met elkaar kunnen communiceren."
De reportage 'Het spoort niet', vandaag om 21.25 uur in 'Pano' op Eén.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Stakingen kostten Brussels Airlines 14 miljoen euro
-
Stiptheid treinen gedaald in januari, oorzaak ligt het vaakst bij derden
In januari dit jaar reed 88,6 procent van de treinen op tijd of met een vertraging van minder dan 6 minuten. Dat is minder stipt dan in januari 2017, toen 90,7 procent van de treinen stipt reed. Dat blijkt uit cijfers van infrastructuurbeheerder Infrabel en spoormaatschappij NMBS. -
NMBS bestelt duizenden smartwatches voor stiptere treinen
Spoorwegmaatschappij NMBS is gestart met de aankoop van duizenden smartwatches, tablets en smartphones. Volgens de maatschappij wordt daarmee verder ingezet op digitalisering. Concreet moeten de smartwatches de treinen stipter laten rijden. -
-
Vlaams echtpaar op Tenerife als vermist opgegeven: “Auto verdwenen, achterdeur zat niet op slot”
-
Binnenland
Duizend passagiers drie uur vast op defecte trein, moeizame evacuatie
In Mechelen hebben een duizendtal passagiers vanavond gedurende meer dan drie vastgezeten op een defecte trein. De evacuatie verliep moeizaam. De pendelaars moesten via een loopbrug naar een andere trein overstappen. -
PREMIUM1
Al 27 jaar spoelt er Lego aan, dankzij gezonken container: “Van de speelgoedhaaien is nog geen één gevonden”
Een zeldzaam LEGO-blokje in de vorm van een zwarte octopus werd onlangs op een Engels strand gevonden. Ook in Westende werd dit weekend een kleine reddingsvest van LEGO aangetroffen. Het vertrekpunt van beide blokjes: een container die maar liefst 27 jaar geleden van een schip in zee viel. Hoe komt het dat er vandaag nog steeds blokjes aanspoelen? Welke blokjes zijn er te vinden? En waarom verkopen vinders hun blokjes niet? “Dat is zo in de UK en in ons land niet anders.” -
Ruim 1.700 vacatures bij technologische bedrijven voor ontslagen werknemers Van Hool
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
-
UPDATE
Brand in ruwbouw Sky Tower 2: vuur onder controle en geen gewonden
Er is vanochtend brand uitgebroken in Sky Tower 2 in Oostende. Het gaat om een appartementsgebouw in aanbouw. De brand ontstond bij werken aan de isolatie en de roofing. Een grote rookpluim was tot ver in de omgeving te zien. Het vuur was wel snel geblust en de schade valt relatief goed mee.Oostende -
Livios
Tuinhuis plaatsen? Alles wat je moet weten over kosten, isolatie en beveiliging
Een tuinhuis ziet er niet alleen leuk uit, het is ook een praktische meerwaarde én verhoogt de veiligheid rond je woning. Je meubels, gereedschap en e-bike staan er immers droog en buiten bereik van mogelijke malafide passanten. Bovendien kan je je tuinhuis omvormen tot een charmant toevluchtsoord op wisselvallige dagen of functionele werkruimte. Bouwsite Livios geeft uitleg over de verschillende types. -
Kan Dutroux gelinkt worden aan Nederlandse studente die in 1993 verdween? Oude DNA-sporen brengen misschien meer duidelijkheid
140 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerD. Janssens
Louis Heyens
Marc Camp
Patrick morel
Louis Heyens