Werknemers getuigen over wat er allemaal mis loopt bij spoorwegen: "Het lijkt hier wel een dictatuur"
NMBSHet reportagemagazine 'Pano' van de VRT zendt vanavond een ontluisterende reportage uit over de werking van de Belgische spoorwegen. Uit talloze anonieme getuigenissen blijkt dat er nog veel spaak loopt bij de spoorwegen. "Ik heb nog altijd het gevoel dat het een oud bedrijf is waar de dingen heel traag veranderen", luidt het bij een anonieme getuige.
Het initiatief kwam volgens de reportagemakers van Infrabel, de spoorinfrastructuurbeheerder. De spoorwegen willen door centralisering en digitalisering het treinverkeer performanter laten rijden. Volgens de reportage klinkt dat in theorie goed. Frédéric Petit, de woordvoerder van Infrabel, leidt reporter Wim Van den Eynde rond. "Sinds november 2016 zetten we een grote digitale revolutie op poten", legt Petit in de reportage uit. "We hebben een ultramodern Railway Operations Center vlakbij Brussel-Zuid. Tegen eind 2020 evolueren we naar 11 controlecentra, eind 2004 waren er nog 368 seinhuizen over gans België."
"Unieke blik"
"We mochten een grote reportage maken over de Belgische spoorwegen, met een unieke blik achter de schermen", vult Wim Van den Eynde aan. "We mochten zelfs kritisch zijn en praten met het personeel. Maar Infrabel wilde die contacten met het personeel zelf controleren."
De unieke blik achter de schermen is volgens de reportagemakers echter een verhaal dat veel te rooskleurig is en eufemistisch mooi wordt voorgesteld. "We zijn zelf met het personeel gaan praten. We hebben een 25-tal mensen aan het praten gekregen, maar slechts enkele durfden echt hun verhaal doen en dan alleen anoniem." Het gaat om diverse soorten personeel: treinbegeleiders, bestuurders, stationschefs en arbeiders.
Verboden te praten
Uit de reportage van 'Pano' blijkt dat er veel mis loopt bij de spoorwegen: werknemers durven niet praten, ze hangen een minder fraai beeld op van de NMBS, er wordt niet geluisterd naar de werknemers, nieuwe technologie is verouderd en ondanks de splitsing van het spoorbedrijf in Infrabel en NMBS rijden de treinen niet stipter. "We mogen totaal niet met de pers praten. Als ze dat te weten komen dan worden wij geviseerd. Het is een beetje een dictatuur bij ons", luidt een anonieme getuigenis.
Tal van anonieme getuigenissen illustreren dat. "Er is een groep mensen aan de basis die dagelijks hard werken. Die groep is veel kleiner dan de hogere kaderleden die universitair geschoold zijn en veel meer verdienen." De treinbegeleiders en bestuurders krijgen wel een tablet mee. "Ze noemen dat een tablet. Dat ziet eruit als een blok beton uit de jaren 80 en het duurt een eeuwigheid voor dat is opgestart. Het helpt ons geen stap vooruit. En de tablet van de treinbegeleider communiceert naar niet met die van de bestuurder."
De oorzaak van veel problemen is volgens anonieme getuigen de opsplitsing van het bedrijf. "Dat hebben we vaak gehoord", zegt Van den Eynde. "Het mooie huwelijk tussen Infrabel en de NMBS is schone schijn. Dat alles zorgt voor vertraagd treinverkeer, slechte communicatie met de pendelaar, te veel bazen, werknemers die zich niet gewaardeerd voelen en financiële blunders."
"Slapeloze nachten"
De reportagemakers laten ook toplui van de spoorwegen aan het woord. "Het is niet aan de orde om kritische interviews te geven", reageert Petit in de reportage. "Als bepaalde zaken in de media verschijnen doordat iemand 'cavalier seul' speelt, dan is het moeilijk om het bedrijf te beheren en dat maakt onze taak onmogelijk."
Dat de stiptheidscijfers niet verbeterd zijn, doet Jos Decelle, de stipheidsmanager van Infrabel, geen deugd. "Ik ben daar ziek van. Ik heb daar letterlijk en fysiek last van. Slapeloze nachten."
Koen Kerckaert, algemeen directeur Transport bij de NMBS, bevestigt dat de tablet van de treinbegeleider niet communiceert met die van de bestuurder. "Op termijn zou dat wel moeten en zouden die twee instrumenten dynamisch met elkaar moeten communiceren. De bedoeling is dat de tablets in het derde of vierde kwartaal met elkaar kunnen communiceren."
De reportage 'Het spoort niet', vandaag om 21.25 uur in 'Pano' op Eén.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
-
NMBS bestelt duizenden smartwatches voor stiptere treinen
Spoorwegmaatschappij NMBS is gestart met de aankoop van duizenden smartwatches, tablets en smartphones. Volgens de maatschappij wordt daarmee verder ingezet op digitalisering. Concreet moeten de smartwatches de treinen stipter laten rijden. -
PREMIUMUpdate
“Een terreurbewind waar hij als ‘Flinke Jongen’ trots op was”: rechter veegt TikTok-sensatie de mantel uit na overvallen, maar geeft hem toch allerlaatste kans
“Ik heb me soms stoer gedragen, zodat mensen schrik van me hadden." TikTok-sensatie ‘Flinke Jongen’ (22) uit Wingene was volgens het Openbaar Ministerie trots op de afpersingen die hij pleegde. Zo werd een tienermeisje op haar 15de door de TikTokker overvallen in het station van Gent-Sint-Pieters, vlak na haar examens. “Ik had geld gekregen van mama, maar was plots alles kwijt. Al vind ik wel dat hij niet thuishoort in de gevangenis.” De rechter volgde donderdag die stelling, al spelde ze Alexander Tseboyev wel flink de les.Wingene, Gent, Sint-Niklaas -
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
UPDATE
Brand in Verbueckenstraat geen gevolg van technisch defect: zes appartementen onbewoonbaar
In de Verbueckenstraat in het centrum van Geel is woensdagmiddag een brand uitgebroken in een gebouw met sociale appartementen. Zes appartementen zijn onbewoonbaar.Geel -
Stiptheid treinen gedaald in januari, oorzaak ligt het vaakst bij derden
-
PREMIUM
EXCLUSIEF. Belgische wetenschappers ontdekken schadelijke roetdeeltjes in hersenen: “Ze stapelen zich op in belangrijke delen van ons brein”
-
94
Theo Francken wil gevangenis bouwen in Kosovo
Kamerlid Theo Francken (N-VA) wil een gevangenis bouwen in Kosovo voor gedetineerden zonder papieren. Dat meldt ‘Het Nieuwsblad’. Francken wil er een dubbelslag mee slaan: het moet onze gevangenissen ontlasten én kadert in een asielstop waar hij voor pleit. -
Netwerk tegen Armoede wil maximumfactuur in onderwijs: “Studiekeuze mag niet afhangen van de portemonnee van je ouders”
Schoolkosten moeten beperkt blijven om het onderwijs betaalbaar en toegankelijk te maken voor iedereen. Daarom pleit Netwerk tegen Armoede voor een maximumfactuur in het secundair onderwijs. Het onderwijs kan een uitweg bieden uit armoede, maar momenteel wordt die rol niet vervuld. “Voor één op de acht kinderen in Vlaanderen die opgroeien in armoede, biedt ons onderwijs niet de kans tot maximale zelfontplooiing”, luidt het. De politieke partij Vooruit denkt daar hetzelfde over. -
Binnenland
Duizend passagiers drie uur vast op defecte trein, moeizame evacuatie
140 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerD. Janssens
Louis Heyens
Marc Camp
Patrick morel
Louis Heyens