© Sven Dillen

Colruyt start ook in Hasselt met academie

Dit weekend opent de warenhuisgroep Colruyt ook in Hasselt een zogenoemde Colruyt Group Academy. Het is de zevende in rij en de eerste in Vlaanderen buiten de provincie Vlaams-Brabant. In de academie organiseert Colruyt allerlei workshops rond actuele thema’s.

Guido CLOOSTERMANS

De Colruyt Group Academy is eigenlijk een uitvloeisel van de interne vorming voor het personeel van de grootste retailer van België. “Colruyt heeft opleiding altijd hoog in het vaandel gedragen”, zegt Eric Ophalvens, manager van de Colruyt Group Academy. Elk jaar investeert Colruyt ruim 40 miljoen euro in opleiding voor zijn 29.000 personeelsleden. Dat is vier procent van de totale personeelskost. “Bovendien volgen voortdurend zo’n 2.000 werknemers zelfs nog opleidingen in hun vrije tijd”, zegt Eric Ophalvens, die geen moment twijfelde toen topman Jef Colruyt hem enkele jaren geleden vroeg om de opleidingen uit te breiden naar de consument.

De eerste workshops waren meteen een succes. In 2013 werd het eerste jaar afgesloten met 7.000 deelnemers, in 2014 waren er al 16.000 en dit jaar zal allicht worden afgesloten met 30.000 deelnemers. Momenteel zijn er academies in Halle, Grimbergen, Leuven, Bergen, Luik en Jambes en vanaf dit weekend ook in Hasselt. De komende jaren komen er nog vestigingen bij in Ukkel, Gent, Antwerpen, Kortrijk en Brugge. Tegen die tijd hoopt Eric Ophalvens 80.000 cursisten per jaar over de vloer te krijgen. Colruyt is de enige retailer in België die dat op zulke schaal doet.

Het aanbod aan workshops is heel divers. Dat gaat van wijncursussen en kookworkshops tot workshops over ecologisch rijden, hoe je kind leren fietsen en babyverzorging. “Wij ondervonden dat heel wat consumenten vaak niet goed weten hoe ze de producten die ze in onze winkels kopen, moeten gebruiken. Welnu, dat leren ze in de workshops”, legt Amelia Goossens, verantwoordelijk voor de academie in Hasselt, uit.

De workshops worden georganiseerd is samenwerking met de verschillende winkels van de groep, zoals Colruyt, Bio-Planet, Dreamland en Dreambaby. “De academies hebben een sociaal doel”, legt Eric Vanophalvens uit. “We willen mensen samen brengen. Vaak ontstaan er nieuwe vriendengroepen. Het is niet de bedoeling dat mensen na een workshop de winkel induiken. Als de deelnemers hun boodschappen in onze winkels doen, zijn we daar niet rouwig om, maar het is niet onze bedoeling.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer