Kamercommissie Financiën keurt 'cash for car' goed, maar zal de maatregel Belgisch fileprobleem ook echt helpen oplossen?
De Kamercommissie Financiën heeft vanmorgen het wetsontwerp rond de mobiliteitsvergoeding, beter bekend als 'cash for car', goedgekeurd. Volgens een voorzichtige schatting van minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) zou de maatregel het Belgische wagenpark met 15.000 wagens kunnen verminderen. Er zal een evaluatie volgen.
De maatregel laat mensen toe om een bedrijfswagen in te ruilen voor een mobiliteitsvergoeding, met dezelfde fiscale en sociale voordelen als de bedrijfswagen. De hoogte van de vergoeding zal berekend worden in functie van de catalogusprijs van de wagen en per jaar geïndexeerd worden. De maatregel, die afgesproken was in het zomerakkoord, moet de fileproblematiek helpen oplossen.
Verschillende studies voorspellen een beperkt succes van de maatregel. Een recent rapport van de Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit schat dat slechts drie tot negen procent van de gezinnen voor dit systeem zullen kiezen, dus ergens tussen de 15.000 en de 50.000 gezinnen.
De sociale partners adviseerden om een mobiliteitsbudget in te voeren, een jaarlijks budget dat de werkgever aan een werknemer kan geven in plaats van een bedrijfswagen en waarmee die werknemer dan andere mobiliteitsoplossingen kan zoeken. Zo'n budget kan er nog komen, klinkt het bij de meerderheid. Technische werkgroepen nemen nu het voorstel van de sociale partners onder de loep en de regering zal de conclusies van die werkgroepen bespreken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Wat is voordeliger voor jou: extra cash of toch een bedrijfswagen?
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
Eindeloze speeches en hotels geboekt: Vlaams Belang en N-VA debatteren tot putje van de nacht met De Moor over terugkeerbeleid
In de Kamer is afgelopen nacht tot omstreeks 3.45 uur gedebatteerd over het nieuwe aanklampende terugkeerbeleid. N-VA en Vlaams Belang dreigden vooraf met eindeloos gefilibuster (denk aan lange speeches en voorlezen uit boeken) urenlang het spreekgestoelte innemen, maar zo’n vaart liep het uiteindelijk niet. -
-
Raad van State noemt alternatief voor bedrijfswagens "discriminerend"
-
vacature.com
Deze bedrijfswagens waren het populairst in 2017
In 2017 werden 292.734 nieuwe bedrijfswagens ingeschreven, 3,2 procent meer dan het jaar voordien. Ruim de helft van het totaal aantal verkochte wagens in België waren bedrijfswagens. -
vacature.com
9 op de 10 werknemers willen bedrijfswagen niet opgeven
Hoe krijgen we werknemers uit hun wagen? Alleszins niet met de cash for car-regeling die de regering vorig jaar uitdokterde. Maar ook van het mobiliteitsbudget dat vandaag op tafel ligt, mogen we niet meteen mirakels verwachten, zo leert een rondvraag van SD Worx en vacature.com bij 2.000 werknemers en 500 werkgevers. Want wat blijkt? 9 op de 10 werknemers in België willen bedrijfswagen niet opgeven wanneer er een mobiliteitsbudget komt. -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
Update
Bedrijfswagen inruilen voor cash: volgend jaar kan het
-
169
Van Quickenborne is tegen dierenwelzijn in de grondwet: “Zet de deur open voor de ideale wereld van Gaia: zonder vlees”
Het welzijn van dieren krijgt straks allicht een plekje in onze grondwet. Tenminste, als de Kamer het licht op groen zet. Niet iedereen vindt dat een goed idee. Zeker ex-justitieminister en parlementslid Vincent Van Quickenborne (Open Vld) niet. “Dit is levensgevaarlijk.” -
HET RAPPORT. Met onderscheiding geslaagd of gebuisd? Zo presteerden de Vlaamse ministers de afgelopen 4,5 jaar
Hoe presteerde de Vlaamse regering de afgelopen 4,5 jaar? Om een volledig overzicht te krijgen wikt en weegt onze politiek journaliste Astrid Roelandt het beleid van de negen ministers van de Vlaamse regering en geeft hen elk een uitgebreid rapport. Twee van hen zijn gebuisd, eentje gedelibereerd en drie ministers zijn geslaagd met onderscheiding. Bekijk de rapporten hieronder in detail. -
Nieuw op 1 mei: geen 15 minuten wachttijd meer bij alcoholcontrole, verplichte inschrijving van leefloners bij VDAB
29 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerGeert Landsman
Anoniem
Chris Vandeneede
piet devlieger
jean petermans