Uitzondering op rij- en rusttijden voor chauffeurs die mazout aan huis leveren? “Geen goed idee”

© Dalemans Mine

Brafco, de Belgische Federatie der Brandstoffenhandelaars, vraagt een uitzondering op de rij- en rusttijden voor de chauffeurs die aan huis mazout leveren. “Omdat het winter is en veel mensen hun voorraad niet tijdig aanvulden”, luidt het. De Belgische Transportbond BTB-ABVV vindt dat echter geen goed idee. “Hierdoor komt de veiligheid van alle weggebruikers in gevaar.

mtm

Brafco vraagt de uitzondering om zo veel mogelijk klanten te kunnen bedienen, zodat ze niet zonder verwarming zouden vallen. “Maar door méér te rijden zit er een minder alerte chauffeur aan het stuur”, aldus de BTB.

“Waar stopt het?”

De transportbond wijst er ook op dat dit niet de eerste winterprik is van de voorbije jaren. “En dat het niet voor het eerst is dat Brafco op de barricaden staat om een aanpassing te vragen voor de chauffeurs uit de brandstoffenhandel”, aldus BTB-voorzitter Frank Moreels. “In deze winterse omstandigheden, met vaak gladde wegen, is het niet verantwoord om de rij- en rusttijden aan te passen. Want waar begint dat? En vooral, waar stopt het? Het zet ook de deur open naar andere transporten.”

Brafco is echter niet de enige die de rij- en rusttijden graag soepeler wil. “Onder druk van de International Road Transport Union (de internationale werkgeversorganisatie van transporteurs, nvdr.) werkte de Europese Commissie voorstellen uit die de rij- en rusttijden versoepelen. Die voorstellen maken deel uit van het Road Package, dat nu voorligt in het Europees Parlement. We roepen alle Europese volksvertegenwoordigers op om daar volop tegen in te gaan”, aldus Moreels. “Met verkeersveiligheid mag niet worden gesold.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen