Direct naar artikelinhoud
Economie

Ahold Delhaize gaat achteruit in België en kondigt nieuwe strategie aan

Ahold Delhaize gaat achteruit in België en kondigt nieuwe strategie aan
Beeld photo_news

Ahold Delhaize heeft zijn winst in het vierde kwartaal ruimschoots verdrievoudigd. Maar in België gaat het de supermarktreus minder voor de wind. Daarom kondigt het bedrijf "een nieuwe strategie" aan.

Het Nederlands-Belgische supermarktconcern heeft vandaag zijn jaarresultaten vrijgegeven. In ons land bleven de opbrengsten nagenoeg gelijk. De operationele winst halveerde echter, reden voor topman Dick Boer om in te grijpen. In de eerste helft van dit jaar wordt een nieuwe strategie ontvouwd die de Belgische activiteiten uit het slop moeten trekken.

"Er wordt volop aan gewerkt. Meer details volgen later", aldus een woordvoerder. Topprioriteit voor Ahold Delhaize in ons land is de stabilisering van het marktaandeel en het opkrikken van de rendabiliteit, klinkt het. 

Verenigde Staten

Het globale nettoresultaat kwam uit op 744 miljoen euro tegenover 178 miljoen euro een jaar eerder. Toen kreeg het bedrijf eenmalige financieringskosten te verwerken van bijna een half miljard. De supermarktreus profiteerde van een gunstiger belastingklimaat in de Verenigde Staten, waar het bedrijf het gros van zijn omzet vandaan haalt. 

Het concern meldde vorige maand al omzetcijfers over het afgelopen kwartaal. De totale opbrengsten zakten met 3,6 procent tot 15,8 miljard euro. In Nederland werd rond de feestdagen wél goed geboerd met verkopen van 3,7 miljard euro, bijna 6 procent meer dan een jaar eerder. In de Verenigde Staten liep de omzet terug van 10,1 miljard dollar tot 9,3 miljard euro. Dat was vrijwel geheel te wijten aan ongunstige wisselkoerseffecten.

Het bedrijf stelde een dividend voor van 0,63 euro per aandeel. Dat is 10,5 procent meer dan een jaar eerder.