Dit zijn de vijf meest voorkomende storingen bij nieuwe auto’s
De Britse consumentenorganisatie Which? heeft een top 5 samengesteld van de meest voorkomende storingen bij nieuwe auto’s. Sommige zijn alleen maar duur om te repareren, andere ronduit gevaarlijk. Bij het onderzoek werden de gegevens van meer dan 50.000 auto's onderzocht.
Wanneer je een nieuwe auto koopt voor vele tienduizenden euro’s, mag je ervan uitgaan dat je in ieder geval de eerste jaren probleemloos rondrijdt. Dat blijkt echter lang niet altijd het geval. De grootste onafhankelijke Britse consumentenbond Which? doet ieder jaar een betrouwbaarheidsonderzoek. De organisatie registreerde niet alleen de meest voorkomende storingen, maar ook hoe je kunt zien wat er aan de hand is. Hieronder de meest voorkomende storingen en het percentage auto’s dat erdoor werd getroffen.
Storing in uitlaat- of emissiecontrole-systeem: 5 procent
Het emissie-controlesysteem moet de uitstoot van giftige gassen beperken, zoals NOx en CO2. Wanneer dit het geval is, zie je dat in de regel aan een waarschuwingslicht in het dashboard. Ook vermogensverlies en dikke rookpluimen uit de uitlaat kunnen wijzen op een falend controlesysteem.
Falende navigatiesystemen: 4 procent
Een ongewoon hoog aantal auto’s bleek te maken te hebben met falende navigatiesystemen. Niet gevaarlijk, maar wel irritant, zeker gezien het feit dat in veel gevallen bijbetaald moet worden voor deze optie. Problemen met de navigatie zijn uiteraard gemakkelijk te herkennen.
Accuproblemen: 3 procent
Dit lijkt een probleem voor met name oude auto’s, maar drie procent van de auto’s tot drie jaar oud had een storing in de accu. Vaak komt het doordat automobilisten korte stukjes rijden, hun licht aan laten staan, of vergeten om apparatuur van de lader te halen. Een waarschuwingslichtje op het dashboard geeft aan dat de accu het moeilijk heeft en anders een moeilijk startende auto wel.
Problemen met het remsysteem: 3 procent
Haperende remmen zijn ronduit gevaarlijk. Van de 50.000 onderzochte auto’s had drie procent, oftewel 1.500 auto’s daar last van. Schurende geluiden, een auto die bij het remmen naar links of rechts trekt en vibraties bij het remmen kunnen duiden op dergelijke problemen. Ook langzame acceleratie (vastzittende remmen) of een waarschuwingslampje in het instrumentarium betekent dat het tijd is voor een bezoek aan de garage.
Problemen met het onderstel: 2 procent
Het gaat hierbij om storingen aan de vering, schokdempers en de wielophanging. Ook dit kan voor gevaarlijke situaties zorgen, zeker bij hogere snelheden. Net als bij het remmen duidt ook hier het naar één kant trekken van de auto mogelijk op problemen, evenals een minder directe besturing. Meestal gaan problemen aan het onderstel ook gepaard met klapperende of rammelende geluiden, of een plotseling zeer hard aanvoelende vering.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
-
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
Europese autokoepel: “Veel meer laadpunten nodig in EU, er moet dringend opgeschaald worden”
De Europese Unie heeft veel meer laadpunten nodig voor elektrische auto’s. Dat zegt ACEA, de koepelorganisatie van Europese autobouwers. De verkoop van elektrische auto’s is de afgelopen jaren veel harder gegroeid dan de installatie van laadpalen. Daarom moeten er tot 2030 jaarlijks acht keer zoveel laadpunten bijkomen, volgens de autobrancheorganisatie. -
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
PREMIUM
Flitsmarathon: van 58 euro tot 2.750 euro, welke boetes riskeer je voor 10 meest voorkomende overtredingen
Let extra op je snelheid als je straks de baan op gaat, want nog tot 6 uur morgenvroeg houdt de politie een flitsmarathon. Welke overtreding begaan we met zijn allen het vaakst? En welke straf hangt er dan boven je hoofd? Het gaat om boetes van 58 euro tot 2.750 euro. Maar vanaf welke (gecorrigeerde) snelheid flitst de camera echt? -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Mijnenergie
EnergyVision introduceert gratis zonnepanelen met goedkoper stroomcontract: een interessante formule?
-
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
-
PREMIUM
“Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-expert verduidelijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen
Hoeveel kinderen mogen op een longtailfiets? En hoe zit dat met speedpedelecs, al dan niet met bak ervoor? Mag daar nog zo’n wagentje of kinderfiets aan? En wat met steps en fatbikes? “Maar liefst vijf wetgevingen moet je raadplegen om dat te weten te komen”, aldus Wim De Schutter van de Antwerpse politie. Voor wie ze liever niet wil doorploegen, zet hij netjes op een rijtje wat mag en waarmee je een boete riskeert. -
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
Het wereldwijde IT-systeem van Volkswagen, de grootste autofabrikant van Europa, is jarenlang gehackt. Dat blijkt uit interne documenten die paper trail media, ‘Der Spiegel’ en ZDF deelden met ‘Knack’ en andere mediapartners van #Hidden Front. Dat is een onderzoeksproject naar Chinese inlichtingenactiviteiten in Europa. -
PREMIUM
“Het is geen goedkope hobby”: amateurcoureur Jeroen (34) fietst zeker 3 keer per week. Maar hoeveel mag dat kosten?
7 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerTheo Van Hoof
Tony Van De Perre
lowie toussaint
Jan Verstrepen
Piet van Helsing