Gents verkeersbeleid leidt tot meer dan een derde minder ongevallen

© fvv

De verkeersmaatregelen in Gent, waaronder het veelbesproken circulatieplan, leiden tot 35 tot 40 procent minder ongevallen. Dat zegt schepen Filip Watteeuw (Groen).

Matthias Verbergt

In april vorig jaar voerde de stad Gent het circulatieplan in, dat het autoverkeer in de binnenstad strenger reguleerde. De maatregel kwam de stad op veel kritiek te staan, maar werpt op het vlak van verkeersveiligheid zijn vruchten af, blijkt nu.

Sinds de invoering van het circulatieplan is het verkeer binnen de R40, de Gentse stadsring, met meer dan een vijfde gedaald. In combinatie met de invoering van de zone-30 binnen de ring in 2015, leidde dat tot een daling van het aantal verkeersongevallen met 35 tot 40 procent.

Die cijfers meldde Gents schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) op een persconferentie waarop zijn partij haar verkeersveiligheidsprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 voorstelde.

‘In de woonwijken is de mobiliteit fundamenteel veranderd’, aldus Watteeuw. ‘We zien een grote toename van het gebruik van de fiets en het openbaar vervoer. Die cijfers moeten de komende jaren bevestigd worden.’

Voorzitster Meyrem Almaci kondigde aan dat verkeersveiligheid één van de belangrijkste speerpunten van Groen wordt in de campagne.