Direct naar artikelinhoud
Concertverslag

Swing: Een Roméo Elvis met een snuifje Woodie Smalls

Swing bracht begin dit jaar zijn eerste solo EP uit.Beeld Pierre Vachaudez

Frans-Amerikaanse elektronisch popduo Haute en Belgische rapper Swing traden gisteren op voor een handvol gelukkigen bij een exclusieve showcase in de Brusselse C12.

Twee artiesten elk 25 minuten geven, dat is het simpele concept van de FiftyFifty Sessions. Op verschillende locaties in Brussel geven zij een podium aan opkomende artiesten. Tickets kun je enkel winnen, wat het gratis (en exclusief) maakt. C12 bevindt zich in de Hortagalerij aan de Grasmarkt, onder het centraal station, en wordt steeds meer een podium voor (voornamelijk Franstalige) jonge muzikanten.

Haute ontbolsterde zich als een fris en monter schouwspel. Zangeres Anna Majidson barstte van enthousiasme en moedig gedans. In dat tengere lijf huist een klok van een stem, zowel in de lagere regionen als wanneer ze krachtig uithaalt. Toetsenist Blasé stond heel cool aan de keyboards, en was bijna schattig verlegen toen hij af en toe de micro opnam voor een stukje te rappen. Haute bleek een kind te zijn van Chvrches, door de gave, krachtige stem van Majidson, en Clams Casino, met naast de fysieke gelijkenis met Blasé ook de diepe beats.

In dat tengere lijf huist een klok van een stem
Haute speelde voor Swing in de Brusselse C12.Beeld rv

Swing is een van de drie rappers van Brusselse hiphopcollectief L'Or du Commun, en hij toerde de laatste jaren vaak met goede vriend en Belgische rapkoning Roméo Elvis. Begin dit jaar bracht hij zijn eerste solo EP uit: Marabout. Die ep bracht Swing gisterenavond gedeeltelijk, maar op 8/3 stelt hij hem volledig voor in - opnieuw - C12, en op 5/5 in de Botanique.

Rappers komen nooit alleen

De muzikale gelijkenis met Roméo Elvis is treffend. Voeg daar een snuifje van de guitige Woodie Smalls aan toe, en je hebt Swing. Wat hij brengt, is misschien niet heel vernieuwend, maar wel steengoed. Hij profileert zich als spontane kerel die een stuk kan rappen, en dit op een vrolijke manier kan overbrengen. Een verademing in een tijd waarin rappers grimmig en stoer moeten zijn. 

Behalve vaste man achter de draaitafel, DJ Junior Goodfellaz, had Swing nog iemand meegebracht: Blu Samu. De Antwerpse rapper, die deze zomer onder andere op Dour staat, heeft een collab met Swing, het nummer 'Mama', en zoals de Brusselse raptraditie stilaan vereist, mag je als rapper sowieso nooit een heel concert alleen optreden.   

Het publiek dat nog zo statisch was bij Haute, was duidelijk gekomen voor Swing. Iedereen zong mee, en dat met een ep die nog maar een dikke maand uit is. Bij de laatste twee nummers tapte Swing duidelijk uit een ander vaatje: dromerige en vriendelijke rap maakte plaats voor harde rhymes en snellere beats. Complimenten voor de naadloze overschakeling. 'Cercle' was een mooie afsluiter van het concert,  maar moest die geforceerde moshpit nu echt?