Direct naar artikelinhoud
Dieselgate

Nieuwe diesels properder? Deze cijfers tonen een heel andere realiteit

Beeld DM

Na Dieselgate beloofden automakers beterschap, maar dat valt tegen. Een onderzoek door Greenpeace toont aan dat onder de populairste merken meer dan de helft van de nieuwste modellen een pak meer stikstofoxides (NOx) uitstoot dan nu nog is toegelaten.

Tientallen van de nieuwste dieselmodellen van topmerken overschrijden nog altijd luchtvervuilingsgrenzen. Dat blijkt uit de testresultaten voor NOx, die de twintig in Europa meest verkochte merken vrijgaven en die de Britse tak van Greenpeace analyseerde.

NOx signaleren het best vervuiling door verkeer en zijn schadelijk voor de gezondheid. Europa eist sinds 1 september 2017 dat nieuwe dieselmodellen in realistische tests op de weg (Real Driving Emissions) niet meer dan 168mg NOx per kilometer uitstoten.

Maar ruim de helft van de nieuwe modellen overschrijdt dat, zo blijkt. De 1,6l Fiat Tipo stoot 3,3 keer meer NOx uit, bij de Renault Scenic Energy dCi 95 is het 2,4 keer zoveel en bij de Opel/Vauxhall 1,6l Crossland X is het 2,3 keer. Ook Citroën en Nissan doen het slecht en Audi sluit met de A3/Q2 de top tien van de allerslechtste presteerders af met 1,9 keer meer NOx-uitstoot.

“Na Dieselgate (toen in 2015 bleek dat Volkswagen sjoemelde om te hoge uitstoot in labotests te vermommen, BDB) hadden de fabrikanten nochtans de schoonste diesels ooit beloofd”, zo klaagt Greenpeace aan.

70 procent boven Euro 6-norm

En de situatie is problematischer, want de 168mg/km-norm is een gunstmaatregel. De eigenlijke norm, de Euro 6-norm die sinds 2014 geldt, laat maar 80 mg NOx per km toe. Maar die heet ‘te streng’. Daarom sloten Europa en de autobouwers na Dieselgateschandaal een compromis.

Op 20 april 2016 is beslist de realistische tests op de weg in te voeren naast de labotests omdat die een veel juister beeld geven van de werkelijke uitstoot. Op 1 september 2017 is vervolgens afgehamerd dat nieuwe modellen in die tests niet meer dan 168mg/km mogen uitstoten: ruim twee keer meer dan de Euro 6-norm. Tegen 2020 verscherpt dat tot 120mg/km.

Ruim de helft van de nieuwe modellen overschrijdt dus die tijdelijke gunstlimiet van 168 mg. En bijna 70 procent van de nieuwe modellen gaat ver boven de Euro 6-norm. Voor de 1,6l Fiat Tipo is dat gemiddeld zeven keer meer, de Renault Scenic Energy dCi 95 vervuilt vijf keer meer dan toegestaan en de Opel/Vauxhall 1,6l Crossland X 4,9 keer meer.

Afgezet tegen de iets strengere limiet van 120mg per km die binnen twee jaar komt, zijn bijna twee op drie van de nieuwe modellen nog te vervuilend.

Toch zijn die auto’s goedgekeurd omdat dat nog tussen 20 april 2016 en 1 september 2017 gebeurde. In die periode moesten nieuwe modellen nog niet aan de normen voor de nieuwe RDE-tests voldoen. Dat moest pas vanaf 1 september 2017. “Maar deze auto’s kwamen pas recent op de markt en zullen nog jaren rondrijden en verkocht worden”, zegt Greenpeace.

'Fabrikanten hebben in de tussenfase alles geprobeerd om nog zoveel mogelijk vervuilende nieuwe modellen goedgekeurd te krijgen. Dat gaat volledig in tegen de geest van de nieuwe afspraken na Dieselgate'
Florent Grelier, analist Transport & Environment

Analist Florent Grelier van Transport & Environment is niet verbaasd. “Fabrikanten hebben in de tussenfase alles geprobeerd om nog zoveel mogelijk vervuilende nieuwe modellen goedgekeurd te krijgen. Dat gaat volledig in tegen de geest van de nieuwe afspraken na Dieselgate. Bovendien is het technisch perfect mogelijk om die NOx-uitstoot flink te verlagen.”

Dat bewijzen BMW, Mercedes, Peugeot en Volvo die wel lage NOx-scores halen.

De auto-industrie reageert dat de normen in korte tijd halen toch niet realistisch is. “Wie de nieuwste technologie nog niet op zak had en nog niet wist wat die RDE-tests zouden zijn, zou dan al zijn nieuwe modellen moeten hebben tegenhouden. Dat is commerciële zelfmoord”, zegt FEBIAC-woordvoerder Joost Kaesemans. 

Beeld DM