Na één jaar - in theorie - "sterke daling van uitstoot schadelijke stoffen" door lage-emissiezone in Antwerpen
AntwerpenHet invoeren van een lage-emissiezone (LEZ) in de Antwerpse binnenstad heeft na een jaar al een sterke daling teweeggebracht van de uitstoot van verontreinigende stoffen. Dat concludeert de stad Antwerpen uit een studie van Transport & Mobility Leuven en VITO, die het Vlaamse wagenpark van eind 2016 - voor de LEZ van kracht werd - vergelijkt met de wagens die eind 2017 in de LEZ rondreden. Maar de studie is gecontesteerd en louter theoretisch.
Sinds februari 2017 worden de meest vervuilende wagens en vrachtwagens geweerd uit de Antwerpse binnenstad en Linkeroever. Bestuurders met een oudere dieselwagen mogen er alleen binnen als ze een roetfilter hebben geïnstalleerd. De controle gebeurt via een camerasysteem met nummerplaatherkenning. Overtreders riskeren een boete.
Geen metingen van luchtkwaliteit
De studie baseert zich volgens het kabinet van schepen voor Leefmilieu Nabilla Ait Daoud (N-VA) op onder meer de technische gegevens van door de LEZ-camera's gespotte wagens bij de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV), de reële uitstootgegevens ervan - dus niet de gegevens van de fabrikanten - en informatie over afgelegde afstanden door de wagens in kwestie. Het gaat dus voor alle duidelijkheid niet om metingen van de eigenlijke luchtkwaliteit in de LEZ. "Die metingen gebeuren door de VMM (Vlaamse Milieumaatschappij, red.) en de resultaten daarvan worden in het najaar verwacht", zegt Liesbet Brzyk, woordvoerster van schepen Ait Daoud.
Volgens de stad ging de uitstoot van roet door wagens in de LEZ er in de bestudeerde periode niettemin met 33 procent op achteruit. Daar moet wel nog de algemene verjonging van het wagenpark worden van afgetrokken, zodat het netto effect van de LEZ net geen 22 procent uitstootdaling zou zijn. De uitstoot van stikstofoxiden daalde netto met bijna 12 procent, van stikstofdioxide met 8 procent en van de types fijn stof PM 10 en PM 2,5 met respectievelijk 7 en 10 procent. "De LEZ heeft als doel de uitstoot van schadelijke stoffen door het wegverkeer te doen dalen en dat blijkt te lukken", stelt Brzyk.
"Louter theoretisch"
Toch komt er kritiek op de studie. Volgens hoogleraar Roeland Samson van de Universiteit Antwerpen stelt het onderzoek weliswaar terecht dat het wagenpark dankzij de LEZ verjongt. "De studie is het bewijs dat een lage-emissiezone een invloed kan hebben op het gedrag van mensen. Het is wel jammer dat dit op stadsniveau moet worden doorgevoerd. Het zou beter zijn als er meteen ook strenge Vlaamse of zelfs Europese normen komen, zodat wagens overal minder schadelijke stoffen uitstoten."
'De resultaten zijn theoretisch juist, maar zeggen niet waar mensen op het terrein aan blootgesteld worden'
Maar die conclusies doortrekken naar een verminderde uitstoot van schadelijke stoffen is louter theoretisch en moet nog worden ondersteund door meetresultaten. "De resultaten zijn theoretisch juist, maar zeggen niet waar mensen op het terrein aan blootgesteld worden", stelt hij. "Er wordt bijvoorbeeld geen rekening gehouden met de doorstroming: wagens die in de file staan, zoals bij de vele wegenwerken in Antwerpen, stoten meer uit. De eerste indicaties van metingen zijn dat de verbetering in de luchtkwaliteit er in de praktijk voorlopig niet lijkt te zijn."
Volgens Samson moet het invoeren van een LEZ nog meer gepaard gaan met maatregelen om wagens in het algemeen ook minder te doen rijden, zoals het uitbouwen van een goed openbaar vervoer en park & rides aan de stadsrand.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Wat is er gebeurd met Vlaams koppel Marc en Laura, die sinds vorige week vermist zijn?
-
PREMIUM19
Welke jobs worden bedreigd door artificiële intelligentie? En welke zal het net makkelijker maken?
Vreest u - net als 4 op de 10 Belgen - dat artificiële intelligentie zal leiden tot banenverlies, of ziet u eerder een hulp in de technologie? ING België becijferde dat het werk van 3,3 miljoen Belgen de komende jaren te maken krijgt met AI. Welke jobs moeten het meest vrezen? En zal de technologie ons werk in sneltempo overnemen? “De impact zal dezelfde zijn als de intrede van de pc en het internet op de werkvloer.” -
ANTWERPEN/EKEREN
"Auto voldoet en toch LEZ-boete!"
Benjamin Berghmans uit Ekeren rijdt met een Mercedes A Klasse met euronorm 4, maar kreeg toch een LEZ-boete van de stad. De reden? Een foutieve registratie in de LEZ-database door de stad Antwerpen. Of die boete achteraf wordt kwijtgescholden, hangt af van de goodwill van de GAS-ambtenaar van dienst. "Pure kafka", meent Benjamin. -
-
PREMIUM
“We zijn het allerbelangrijkste kwijt. Net toen we dachten dat we haar terug hadden.” Baby Julia overlijdt net nadat ze kankervrij is verklaard
Knokke -
PREMIUM14
Heidi De Pauw stopt na 20 jaar bij Child Focus: “Vorig jaar hadden we 32% meer verdwijningen: een signaal dat het niet goed gaat met de jeugd”
Neen, Heidi De Pauw (52) is het niet beu bij Child Focus. Ze is ook niet ‘op’. Wel voelt ze zich klaar voor iets gedurfds: een job van 20 jaar verlaten en zien wat er gebeurt. Maar niet zonder terugblik: naar de tijd toen affiches nog in livings werden geprint, tot de geoliede machine van nu. “In dit land gaat ook veel goéd.” -
Twee jaar na dood van baby in crèche ’t Sloeberhuisje wil parket vader van uitbaatster voor assisen wegens doodslag
Het parket wil Roxan V., de vader van de uitbaatster van kinderdagverblijf ‘t Sloeberhuisje in Gent, vervolgen voor doodslag op een zes maanden oude baby. De man schudde het meisje in februari 2022 zo hard door elkaar dat ze nadien in het ziekenhuis overleed aan een hersentrauma. En dat deed hij volgens de speurders met de intentie om te doden. Maar volgens Kris Vincke, de advocaat van V., was dat niet het geval: “Voor ons is het duidelijk dat de man nooit de bedoeling had om de baby te doden.”Gent -
Jobat
Hoe herken je een toxische baas en wat doe je ertegen? “Hij zal altijd druk bezig lijken, maar toch ook micromanagen”
-
Bestelwagen botst zonder bestuurder tegen geparkeerd voertuig in Oordegem
Oordegem -
Mijnenergie
Uitsteltermijn plaatsing digitale meter bijna ten einde: is vrees voor factuurshock terecht?
De uitsteltermijn voor de plaatsing van de digitale meter loopt bijna af. Wie tussen 2009 en 2021 zonnepanelen heeft geïnstalleerd, kan die meter nog tot 31 december van dit jaar tijdelijk weigeren. Veel consumenten vrezen dat het einde van die uitsteltermijn meteen ook een stevige opstoot op de energiefactuur met zich zal meebrengen. Mijnenergie.be ging na of die angst gerechtvaardigd is. -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
ANTWERPEN
"Verbied nieuwe diesels vanaf 2020"
24 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerEugene Peeters
Marc Baeyens
Ian Vandenbossche
Frits Vandenberge
FRANK WILLEMS