woensdag 7 maart 2018 - Economie
camera closecorrect Verwijs ds2 facebook nextprevshare twitter video

I.D. Vizzion, de zelfrijdende limousine van Volkswagen. De Renault EZ-GO is dan weer een voorbeeld van autodelen. AFP

Autosalon Genève: autonoom rijden maar zonder diesel

Vaarwel stuur, bye bye diesel

GenèveDe autonoom rijdende auto is niet langer alleen voor dromers en fantasten. Dat blijkt ook op het jaarlijkse autosalon van Genève. Op de jaarlijkse hoogmis van fijn en fraai zoefblik staat de auto van de toekomst, en die heeft niet langer een stuur.

De zelfrijdende auto komt eraan. De vraag is niet langer of, maar wanneer. De autonoom rijdende auto bestaat vandaag al, hij wordt alleen nog in het gareel gehouden door de wetgever en door de voorzichtigheid van de constructeur die wil voorkomen dat zijn zelfrijdende bolide onder een vrachtwagen terecht komt omdat hij wordt verblind door de zon. Dat is al eens gebeurd.

Op het autosalon van Genève, dat gisteren zijn deuren opende voor de pers, is de zelfrijdende auto prominent aanwezig. Die zelfrijdende auto ziet er aan de buitenkant nog wel uit als een auto, maar niet aan de binnenkant. Volkswagen, dat na het schandaal met de sjoemelsoftware op zoek is naar een nieuwe identiteit, pakt uit met een zelfrijdende elektrische limousine. De I.D. Vizzion is het topmodel van een reeks van vier nieuwe modellen die de komende jaren worden gelanceerd met de nieuwe merknaam I.D.

Opvallend aan de I.D. Vizzion is dat hij niet langer een stuur heeft en bijgevolg ook geen pedalen. Je stapt in, zegt waar je naartoe moet en de auto doet alles. Je kan zelfs niet meer ingrijpen. Rijden verloopt natuurlijk emissievrij, want de I.D. Vizzion rijdt volledig elektrisch. De batterij heeft een capaciteit van 111 kWh en raakt daarmee ruim 600 kilometer ver.

Renault

De Franse autobouwer Renault gaat nog een stap verder. Renault stelt in Genève zijn visie over de deelauto van de toekomst voor. Zodra auto’s autonoom kunnen rijden, hebben we namelijk zelf geen auto meer nodig. Mobiliteit op aanvraag dus, waarbij we de auto via een app op onze smartphone oproepen. De Renault EZ-GO is een soort van elektrische en zelfrijdende belbus voor het stadsverkeer, met een instap die ook gebruiksvriendelijk is voor rolstoelen. Renault maakt zich sterk dat de technologie gebruiksklaar is. Hij rijdt aan een snelheid van 35 à 50 kilometer door de stad en verbruikt daarbij alleen elektriciteit. De EZ-GO is de eerste van een hele reeks alternatieve vervoersconcepten die Renault dit jaar wil voorstellen. De tijd dat autoconstructeurs een auto produceerden en die dan verkochten aan particulieren en bedrijven, is voorbij. De autoconstructeur van de toekomst verkoopt geen auto’s, maar mobiliteitsdiensten.

Auto’s zonder stuur en pedalen tijdens de autobeurs van Genève.

Toyota zegt diesel vaarwel

GenèveHet grootste nieuws kwam gisteren van het Japanse Toyota. Toyota heeft aangekondigd dat het zijn Europese modellen niet meer zal aanbieden met een dieselmotor.

Toyota heeft de voorbije jaren zwaar geïnvesteerd in hybride technologie met de Prius als meest bekende voorbeeld en plukt daar nu de vruchten van. Het merk verkoopt vandaag meer hybrides dan diesel. Bij dochtermerk Lexus werd de dieselmotor al enkele geleden bedankt voor bewezen diensten. Twintig jaar geleden was Toyota nog een pionier op het vlak van hybride auto’s. De Europese concurrenten zweerden bij hun diesels.

Of de dieselmotor de komende jaren definitief zal verdwijnen, valt nog af te wachten. Ondanks dreigend dieselverbod in een aantal Duitse steden blijven autoconstructeur investeren in dieseltechnologie. VW-topman Matthias Müller gelooft zelfs in een renaissance van dieseltechnologie. De CO2-uitstoot van een dieselmotor is nog altijd 20 tot 25 procent lager dan bij een benzine en de recentste versies van de Euro 6 diesels hebben ook het NOx-probleem opgelost. Topman Sergio Marchionne van Fiat Chrysler zat zoals steeds niet verlegen om een straffe uitspraak.”De diesel is dood. Het maakt niet meer uit of een diesel goed of slecht is voor het milieu.”

Marchionne waarschuwde ook voor euforie inzake alternatieve aandrijvingen, altijd in groten getale aanwezig op het autosalon van Genève. “Maar op het einde van het jaar maken die dan 0,2 procent uit van de verkoop.”

Lees meer

Aangeboden door onze partners

Nieuwe Video's

Nog meer nieuws