Direct naar artikelinhoud
Film Top 10

Tien films die u deze week niet mag missen

'I, Tonya'Beeld rv

1. The Shape of Water

Als u na vorig weekend nog steeds niet weet hoe dat nu juist zit met die Oscar-film waarin een vrouw seks heeft met een vis, dan hebben we goed nieuws voor u: The Shape of Water, met vier beeldjes de grote winnaar van de Academy Awards, speelt nog steeds volop in de bioscoop. Het is dus allesbehalve te laat om kennis te maken met Guillermo del Toro’s hartverwarmende sprookje. Een visueel overweldigende ode aan de buitenbeentjes, waarin je heerlijk verloren kunt zwemmen. Hoofdrolspeelster Sally Hawkins won dan geen Oscar, met haar woordeloze vertolking slaat ze de kijker wel geregeld met verstomming. 

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons interview met Guillermo del Toro.

2. Before Sunrise/Sunset/Midnight

Het mooie aan Richard Linklaters romantische Before-trilogie is dat je de taterende hoofdpersonages, Jesse (Ethan Hawke) en Céline (Julie Delpy), in twee decennia steeds beter leert kennen, maar hen ook geleidelijk aan ouder ziet worden. Tussen Wenen, Parijs en Griekenland houden ze de kijker – die er in al die jaren zelf ook niet jonger op wordt – een spiegel voor. Wat zou het effect zijn als je de drie films op één avond vlak na mekaar bekijkt? DE Studio neemt de proef op de som. Tickets zijn voor elke film afzonderlijk verkrijgbaar, maar wie de volledige trilogie uitzit, krijgt drie glazen cava gratis. Zo is de keuze snel gemaakt. 

Op 9/03 in DE Studio (Antwerpen).

3. The Royal Tenenbaums

Op Isle of Dogs, de nieuwe stopmotionfilm van Wes Anderson, moet u nog een dikke maand wachten, maar bij Studio Skoop beginnen ze nu alvast af te tellen met een mini-retrospectieve van ’s mans werk. De komende vijf weken kunt u zich elke donderdag gaan onderdompelen in het pastelkleurige, hypersymmetrische universum van Anderson. Te beginnen met The Royal Tenenbaums, de komedie die de Texaanse regisseur in 2001 zijn eerste Oscar-nominatie opleverde. 

Op 8/03 in Studio Skoop (Gent).

4. I, Tonya

U dacht dat kunstschaatsen u geen moer kon schelen? Laat het heerlijke I, Tonya u dan het tegendeel bewijzen. Tonya Harding is nog steeds een van de meest gehate sportvrouwen ooit: ze zou de knie van haar rivale Nancy Kerrigan hebben laten kapotslaan. Regisseur Craig Gillespie toont dat de waarheid veel complexer is, en verwerkt verschillende – vaak tegenstrijdige – versies van de feiten in de film. Bovendien bekijkt hij Tonya’s bewogen leven door een tragikomische bril, met uiterst verfrissend resultaat.  

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons interview met Margot Robbie en Craig Gillespie.

5. Phantom Thread

Met Phantom Thread serveert Paul Thomas Anderson een oogverblindend elegant meesterwerkje. Wat begint als een bedrieglijk simpele liefdesverhaal, mondt uit in een mateloos fascinerend machtsspel tussen man en vrouw – met een verrassend kinky kantje. Sm zonder zweepjes, honderd keer spannender dan de drie Fifty Shades-films samen. Topacteur Daniel Day-Lewis zorgt voor een knetterend afscheid in zijn rol van narcistische modeontwerper. 

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier het interview met Daniel Day-Lewis en Paul Thomas Anderson.

6. Call Me By Your Name

Niets mooier dan twee mensen die verliefd worden op het witte doek. In Call Me By Your Name zijn dat toevallig twee jongemannen. Met de meest clichématige, soms pijnlijk herkenbare emoties die daarmee gepaard gaan. En die staan volledig los van geaardheid. Regisseur Luca Guadagnino (A Bigger Splash) laat de zaken voor zich spreken. Liefde is liefde. En liefdesverdriet is dat ook. Prachtig poëtisch en verfijnd sensueel. Nu al dé liefdesfilm van het jaar. 

Nu in de zalen. Lees hier onze recensie en hier ons interview met regisseur Luca Guadagnino en hoofdrolspelers Timothée Chalamet en Armie Hammer.

7. Revenge

Vanaf woensdag is bizar weer tweeënhalve week lang het nieuwe normaal in Brussel: het Offscreen-filmfestival viert naar goede gewoonte alles wat buiten de lijntjes van de mainstreamcinema kleurt. Er zijn Italiaanse B-films, een uitgebreid assortiment aan vampierprenten en een retrospectieve van onze redelijk gestoorde landgenoot Thierry Zéno (Vase de noces, te bekijken op eigen risico). Maar op de openingsavond staat zowaar Kevin Janssens centraal: hij speelt de slechterik in het bloedige Revenge – een, euh, feministische “rape & revenge movie”. Wij zijn alvast benieuwd! 

Op 7/03 in Cinema Nova (Brussel).

8. Jusqu’à la garde

Xavier Legrand won op het Filmfestival van Venetië de prijs voor het beste debuut én die voor de beste regie met Jusqu’à la garde. Terecht, want het is opmerkelijk hoe hij in zijn eerste film meteen zijn eigen stem vindt. Een moeder die met haar ex-man in een vechtscheiding verwikkeld zit, eist de volledige voogdij over de kinderen. Is hij echt het gewelddadige monster dat zij van hem wil maken? Legrand laat je de hele film lang in het ongewisse, totdat uiteindelijk de ontstellende waarheid aan het licht komt. Een stijlvolle thriller die diep onder je huid kruipt. 

Nu in de bioscoop.

9. Day for Night II

Als u dacht dat midden in de nacht opstaan om naar de Oscar-uitreiking te kijken al het ultieme bewijs van uw cinefilie was, dan heeft KASKcinema nog een grotere uitdaging voor u: een etmaal – jawel, 24 uur lang – cinema. Rode draad doorheen de dag/nacht is het thema “no exit”: terwijl u zichzelf opsluit in de bioscoopzaal, komen ook op het scherm personages voorbij die fysiek of mentaal vastzitten. Even gaan liggen kan, als het echt moet. Maar zeg nu zelf: met onder meer Howard Hawks, Luis Buñuel, Oliver Stone en Charlie Chaplin op het programma blijft u toch liever wakker? 

Op 10 en 11 maart in KASKcinema (Gent).

10. Ni juge, ni soumise

Criminelen weigert ze een hand te geven en wie een grote mond opzet, krijgt meteen van hetzelfde laken een pak. De Brusselse onderzoeksrechter Anne Gruwez biedt in Ni juge, ni soumise een fascinerende en wonderbaarlijke inkijk in de wereld van justitie, met zichzelf in een glansrol. Jean Libon en Yves Hinant, twee makers van het legendarische RTBF-programma Strip-tease, volgden haar drie jaar voor deze documentaire. Honderd minuten lang is het een opeenvolging van memorabele scènes die je aan het scherm kluisteren. Grappig, bizar, ontroerend, leerrijk en fascinerend. 

Nu in de bioscoop. Lees hier ons gesprek met Anne Gruwez en de makers van de film.