Slimme verkeerslichten kunnen voor de gek gehouden worden, ontdekten onderzoekers
AutoEen slimme auto die precies weet waar hij rijdt, een slim stoplicht dat weet waar alle auto's zijn en wie het beste groen licht kan krijgen. In theorie is het een ideale combinatie, voor doorstroming en tegen vervuiling, en daarom wordt er in de Verenigde Staten al mee getest. Maar het is niet zo veilig als het lijkt, waarschuwt de universiteit van Michigan.
Vijf wetenschappers hebben ontdekt dat I-SIG, het systeem van de slimme verkeerslichten, voor de gek kan worden gehouden. Eén auto die verkeerde informatie stuurt, is voldoende om het systeem in de war te schoppen en een opstopping te veroorzaken. En dat kan als de computer aan boord is gekaapt. Dan geeft de auto de verkeerde snelheid en de verkeerde plek door. Het stoplicht heeft dat niet door, zet het licht op groen en laat andere auto's wachten. En daarvoor hoeft de sabotage-auto niet eens zelf te rijden. Hij kan ook onopvallend in de buurt geparkeerd staan, zonder dat iemand argwaan krijgt.
De I-SIG-verkeerslichten zijn onder meer in Californië en Arizona getest. In een van de proeven daalde de vertraging onderweg met meer dan een kwart, doordat auto's soepeler konden doorrijden. Maar als het systeem vastloopt, doet een auto ineens zeven minuten over een stukje dat normaal in een halve minuut kan worden afgelegd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
-
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
Wie vandaag de weg op gaat met winterbanden, vraagt zich misschien af of het niet stilaan tijd is om die te laten vervangen. Want verslijt het rubber niet veel te snel bij dit lenteweer? Wanneer verwachten bandencentrales de voorjaarsdrukte? En hoe weet je of je niet te veel betaalt voor zo’n bandenwissel? We vragen het aan Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO en Kristof Donckers van Bandencentrale Donckers. -
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”
Als je telewerkt, combineer je niet alleen makkelijker werk en gezin. Je vervuilt er ook minder door. En je bespaart geld en tijd. Hoeveel precies? Dat kan je voortaan zelf berekenen dankzij een nieuwe online calculator die verkeersinstituut Vias in het leven riep. -
-
PREMIUM
“BMW heeft elektrische aandrijving helemaal onder de knie”, merkt onze autokenner na rit met BMW iX2. Hoe doet die het tegenover de benzine?
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
PREMIUM
“Op één vlak ging Dacia nu wel te ver”: onze autokenner test de nieuwe Duster, die alweer een ‘prijskraker’ is
Hij werd net voorgesteld en onze autospecialist Joost Bolle ging er al meteen mee rijden: de nieuwe Dacia Duster, de YCe 130. Traditioneel is het de tweede populairste auto van ons land. Houdt deze frisse uitvoering die reputatie hoog? “Voor 18.990 euro vind je nergens een goedkopere gezinswagen”, zegt Bolle. Maar natuurlijk doe je daarvoor een paar opofferingen, ook bij deze Duster. -
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
-
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
De Belg koopt weer volop een nieuwe wagen. In 2023 werden er 476.675 ingeschreven in ons land. Dat is het hoogste cijfer in vier jaar tijd, zo stelt sectorfederatie Febiac vast. Misschien overweeg ook jij een nieuwe auto dit jaar? Om jou te helpen bij je keuze, afhankelijk van je budget, smaak of noden, hebben wij een gloednieuwe tool gebouwd: de HLN Autowijzer. Daarin vind je de recensies van onze mobiliteitsexperten. De voorbije jaren hebben zij tientallen nieuwe auto’s getest , van populaire merken tot luxewagens. Ontdek ze hier. -
Zelfrijdende auto mag in Californië zonder bestuurder de weg op
In Californië mogen zelfrijdende auto's zonder stuur en pedalen vanaf begin april op de openbare weg rijden. Er hoeft dus niet langer iemand aan boord te zijn om in te grijpen, zoals tot nu toe het geval was. -
Rage against the machine: burgers in techstad San Francisco vallen robots en zelfrijdende auto’s aan
7 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerAnonymous
Koenraad Verstraeten
Benny Verhamme
Theo Van Hoof
dirk claeys