© BELGAIMAGE

OVERZICHT. Op deze plaatsen in de provincie Antwerpen wordt dit jaar gewerkt aan snelwegen

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) plant recordinvesteringen op de Vlaamse snelwegen om files tegen te gaan. Alleen al in 2018 zal 1,5 miljard euro in mobiliteit geïnvesteerd worden. En die werken brengen ongetwijfeld hinder met zich mee.

ehu

De investeringen zijn volgens minister Weyts nodig, want in 2017 is de filezwaarte gestegen met 6%. 50% van die files staat op maar twee tracés: de Ring rond Antwerpen en de Ring rond Brussel. Dat bewijst de noodzaak van de net gestarte Oosterweelwerken en de geplande Werken aan de Ring rond Brussel - maar daar houdt het dus niet bij op. Dit jaar komen er 32 grote werven op de snelwegen in Vlaanderen. “We investeren meer dan ooit in Mobiliteit”, zegt Weyts. “We investeren in de alternatieven voor de wagen, maar ook in de weginfrastructuur zelf. Waar mogelijk in extra capaciteit. Ik laat de chauffeur niet in de steek”.

In de provincie Antwerpen en de haven gaat het om de volgende werven:

** vernieuwing complex Waaslandhaven-Noord (R2)

** A12 t.h.v. Ekeren richting Nederland: plaatsen van geluidsschermen

** E34 t.h.v. Turnhout > structureel onderhoud

** E19 tussen Sint-Job-In-’t-Goor en Kleine Bareel richting Antwerpen: structureel onderhoud

** Onderhoud Jan De Vostunnel richting Brussel

** A12 t.h.v. Wilrijk richting Brussel: renovatie brugdekvoegen

** E34 tussen Ranst en Oelegem: structureel onderhoud

** E19 tussen Brecht en Loenhout: structureel onderhoud

** E34 t.h.v. Retie: vervangen brugvoeg

** E313 tussen Ham en Massenhoven richting Antwerpen: vernieuwen brugvoegen

** E313 t.h.v. rondpunt Wommelgem richting Antwerpen: herstellen brugvoegen

** Ring t.h.v. Sportpaleis > herstellen lokale verzakking

Meer details van de geplande werven per provincie (PDF)

Minder hinder, meer verkeersveiligheid

Waar een spade in de grond gaat, ontstaat onvermijdelijk een hoop hinder. Als wegbeheerder zal het Agentschap Wegen en Verkeer er alles aan doen om de hinder zo klein mogelijk te houden, aldus Ben Weyts. De vele werven worden zo veel mogelijk op elkaar afgestemd. Waar nodig wordt er ook volcontinu gewerkt, ’s nachts gewerkt en – zeker op de drukke assen – zo veel mogelijk in de vakantieperiode gewerkt. In maart en september komen er uitgebreide campagnes om de weggebruikers zo goed mogelijk te informeren.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER