212 miljoen euro in rook opgegaan. Zoveel liep België mis omdat wagens op papier veel minder uitstoten dan op de weg

© BELGAIMAGE

Het verschil tussen de CO2-uitstoot van een voertuig bij labotests en die op de weg hebben een impact op de fiscale inkomsten van de Belgische Staat. Die zag zo in 2016 212 miljoen euro in rook opgaan, zo blijkt uit een studie van Green Budget Europe en Green Budget Germany, die Le Soir kon inkijken. In de periode 2010-2016 gaat het om 687 miljoen euro.

De studie, die uitgevoerd werd op vraag van de Europese Groenen, werd vrijdag bekendgemaakt. Ze omvat elf landen, waaronder België, en vertrekt van de vaststelling dat de verkeersbelasting deels gekoppeld is aan de hoeveelheid vervuilende uitstootgassen van een voertuig.

Nu is gebleken dat de autoconstructeurs cijfers voorleggen op basis van labotests, en die cijfers liggen soms ver verwijderd van de cijfers die in werkelijkheid opgemeten worden op de weg. Volgens het rapport van de “International Council on Clean Transportation” was het verschil in 2016 gemiddeld 42%.

Voor 2016 zou in de elf bestudeerde landen 10 miljard euro meer geïnd geweest zijn uit verkeersbelastingen mocht er rekening gehouden zijn met de werkelijke CO2-uitstoot.

De Europese groenen pleiten er nu voor om CO2-metingen van nieuwe wagens uit te voeren in reële omstandigheden (lees: op de weg en niet in een laboratorium).

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen