De kabelbaan zoals die er tegen 2020 in Göteborg moet uitzien. Binnenkort ook in Gent?

Kan een kabelbaan de Gentse mobiliteitsknoop ontwarren?

Een kabelbaan van station Gent-Sint-Pieters naar Flanders Expo en van daaruit naar het wetenschapspark in Zwijnaarde en de Ghelamco Arena: als het aan Gents schepen voor Financiën en Innovatie Christophe Peeters (Open VLD) ligt, is dat een valabele optie om de mobiliteitsproblemen in Gent op te lossen.

Gents schepen Christophe Peeters liet het gisteren tijdens een lijsttrekkersdebat in Gent langs de neus weg even vallen: waarom geen kabelbaan naar de zuidelijke rand van Gent om de mobiliteitsknoop daar te ontwarren?

Bij gebrek aan een degelijke ontsluiting via openbaar vervoer is het steevast filerijden in de buurt van het wetenschapspark in Zwijnaarde en de Ghelamco Arena. "Vraag het maar aan de vele internationale onderzoekers die naar het wetenschapspark in Zwijnaarde komen en daar staan aan te schuiven, omdat de infrastructuur totaal niet aangepast is en er geen alternatief is", legt hij uit in Radio 1-programma "De ochtend".

We kunnen zo zorgen dat we geen dure onteigeningen hebben en geen lange procedures moeten doorlopen om tramlijnen aan te leggen

Gents schepen Christophe Peeters (Open VLD)

Die kabelbaan kan dat in zijn ogen oplossen. "We moeten out of the box denken. We kunnen zo zorgen dat we geen dure onteigeningen hebben en geen lange procedures moeten doorlopen om tramlijnen aan te leggen. Tegelijk kan je zo wel een goed openbaar vervoer aanbieden voor de duizenden mensen die in die buurt moeten zijn."

Peeters is de mosterd gaan halen in andere steden. "Onder meer in La Paz (in Bolivia, nvdr) heb je al vijf volwaardige openbaarvervoerslijnen via kabelbanen. En ook in het Zweedse Göteborg en het Duitse Hamburg zijn ze het aan het onderzoeken." 

"Ernstig bestuderen"

Hij heeft het over een klassieke kabelbaan, met afgesloten cabines. "Beschouw het als een soort luchttram." En Peeters heeft zelfs al een route in gedachten. "De kabelbaan kan dan bijvoorbeeld vertrekken bij station Gent-Sint-Pieters, de Ringvaart oversteken tot Flanders Expo en van daaruit de Ringvaart volgen tot aan het wetenschapspark van Zwijnaarde en de site van het voetbalstadion."

Prijskaartje? In Göteborg rekenen ze op 100 à 150 miljoen euro. "Een tramlijn aanleggen zou een veelvoud daarvan kosten. Ook de exploitatie van een kabelbaan zou goedkoper zijn. Dus dat moeten we echt wel eens ernstig bestuderen."

Beluister hieronder het gesprek met Christophe Peeters in De ochtend:

Christophe Peeters (Open VLD), schepen van Financiën en Innovatie in Gent.
Nicolas Maeterlinck

Central Park

Het is niet het eerste mobiliteitsballonnetje dat de liberalen in Gent oplaten. Mathias De Clercq suggereerde zes jaar geleden in zijn boek Dromen van Gent dat de fly-over, die de E40 met het Zuid verbindt, moet worden afgebroken. Zo zou het Zuidpark een soort Gents Central Park worden, "het meest kindvriendelijke park van Europa".

Veel is er nog niet van gekomen. Maar onlangs in De Morgen liet De Clercq vallen dat het idee nog steeds leeft: "Maak u geen zorgen, het onderzoek is bezig en het zit nog steeds in de pijplijn."

SP.A: "Meer middelen voor het openbaar vervoer in Gent"

In een reactie laat Joris Vandenbroucke (SP.A), fractieleider in het Vlaams Parlement, weten dat hij "open staat voor vernieuwende ideeën", maar hij wijst erop dat De Lijn op dit moment zwaar bespaart in Gent. "In Ledeberg werd onlangs een kilometer van het traject van tramlijn 4 geschrapt omdat er geen geld is om de tramsporen te onderhouden."

Hij roept de Vlaamse regering, waar Open VLD die het idee van de kabelbaan lanceert mee in zit, op om extra te investeren in De Lijn. Op die manier kunnen volgens SP.A al heel wat mobiliteitsproblemen in Gent voorkomen worden.

Meest gelezen