Weg met schadelijke stoffen: rijdende 'stofzuigers' gaan lucht in binnensteden zuiveren
Drie Duitse bedrijven hebben gezamenlijk ’s werelds eerste emissie-neutrale voertuig geïntroduceerd. Twee ventilatoren zuigen de vervuilde lucht op en filteren de schadelijke stoffen eruit.
Luchtverontreiniging brengt schade toe aan de gezondheid van mens en milieu. Belangrijke boosdoeners zijn fijnstof en stikstofdioxide. Het verkeer wordt als de belangrijkste oorzaak beschouwd. Fijnstof wordt niet alleen geproduceerd door verbranding van benzine en diesel, maar ook door slijtage van remblokken, banden en wegdekken. Om deze reden zijn ook elektrische voertuigen niet honderd procent schoon.
Schone lucht
Om dit in de toekomst te veranderen, presenteerde de leverancier en filterspecialist Mann & Hummel, samen met Deutsche Post DHL en de elektrische autofabrikant Streetscooter, onlangs 's werelds eerste 'emissie-neutrale' auto. De belofte? Geen koolstofdioxide, geen stikstofoxiden, geen lawaai en geen fijnstof. Het project begon met een proef met vijf elektrische scooters die momenteel op pad zijn voor DHL voor het bezorgen van brieven en pakjes. Aan de achterzijde van de scooter bevond zich een filtersysteem met daarin twee ventilatoren die de omgevingslucht opzuigen en vervolgens de verontreinigende stoffen eruit filteren.
Op dit moment rijden drie testauto’s rond in Stuttgart. "Het systeem werkt als een extra grote stofzuiger", legt Mann & Hummel projectmanager Jan-Eric Raschke uit. Het gemiddelde stroomverbruik bedraagt volgens hem ongeveer 300 Watt energie die op dit moment nog wordt geleverd door de accu’s van de elektrische auto’s. De luchtstroom kan het energieverbruik met maximaal een derde verminderen, afhankelijk van de omstandigheden. Het filtersysteem is uitgerust met sensoren die informatie verzamelen over de condities van het systeem, het gezuiverde luchtvolume, de concentratie van fijnstof en de weersomstandigheden, om zo de efficiëntie van het systeem permanent te kunnen controleren.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Auto-ongeval tijdens het pendelen: komt je werkgever tussen in de kosten? En wat moet jij zelf concreet ondernemen?
-
Europa kan aandeel schone energie verdubbelen tegen 2030
De Europese Unie kan niet alleen veel meer schone energie produceren dan het momenteel doet, het kan daarbij ook de Europese economie een flink duwtje in de rug geven. Dat blijkt uit een studie van het Internationaal Agentschap voor Hernieuwbare Energie in opdracht van de commissie. -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
-
67
Vandaag flitsmarathon (en dat blijkt volgens studie te helpen): “Twee op drie bestuurders passen rijgedrag aan na boete”
Vandaag organiseert de politie voor de twintigste keer een flitsmarathon. Uit een nieuwe studie van verkeersinstituut Vias blijkt dat zo’n actie ook nut te heeft. “Na een bekeuring voor overdreven snelheid zeggen twee op de drie Belgen zich strikter aan de snelheidslimiet te hebben gehouden”, zegt Stef Willems van Vias. -
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
Wie vandaag de weg op gaat met winterbanden, vraagt zich misschien af of het niet stilaan tijd is om die te laten vervangen. Want verslijt het rubber niet veel te snel bij dit lenteweer? Wanneer verwachten bandencentrales de voorjaarsdrukte? En hoe weet je of je niet te veel betaalt voor zo’n bandenwissel? We vragen het aan Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO en Kristof Donckers van Bandencentrale Donckers. -
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
Drie keer zoveel tweedehandse elektrische auto’s ingeschreven
Steeds meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto. In het eerste kwartaal van dit jaar ging het om 2.576 voertuigen, 157% meer dan de 1.003 in dezelfde periode vorig jaar. In Vlaanderen, waar de koper een premie krijgt, was er sprake van een verdrievoudiging van 655 naar 1.981. -
Tesla wil af van iconische lopende band: op naar “revolutionair” nieuw productiesysteem?
De Amerikaanse fabrikant van elektrische wagens Tesla is van plan om af te stappen van de lopende assemblageband, die na de introductie door Henry Ford zowat honderd jaar geleden de norm geworden is voor de autoproductie. Tesla wil een andere aanpak, waarbij onderdelen van een auto gelijktijdig in specifieke ruimtes gebouwd worden, om uiteindelijk samengevoegd te worden. Dat bericht het financiële persagentschap ‘Bloomberg’ donderdag. Tesla zelf spreekt van een “revolutionair” nieuw systeem. -
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
14 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPatrick De pauw
willy van der Wijk
Raoul Hoylaerts
Robert Bruyland
Peter Van de Velde