SD Worx: "Geen draagvlak voor mobiliteitsvergoeding bij werkgevers en werknemers"
Slechts een op de zes (16 procent) pendelaars met een bedrijfswagen toont interesse in de mobiliteitsvergoeding ("cash for car") zoals die donderdag door de Kamer is gestemd. Dat blijkt uit een rondvraag van iVox in opdracht van HR-dienstverlener SD Worx en vacature.com bij 2.000 werknemers en 500 werkgevers in België. Ook werkgevers lijken nog niet gewonnen voor systeem.
"Dat er nu een wettelijk kader is voor de mobiliteitsvergoeding is zeker een goede zaak", zegt Veerle Michiels, mobiliteitsexperte van SD Worx. "Elke wagen die uit het verkeer gehaald wordt, helpt om onze Belgische mobiliteitsknoop te ontwarren, de toenemende CO2-uitstoot door auto's aan te pakken en het aantal kostbare file-uren terug te dringen. Maar de mobiliteitsvergoeding alleen blijkt niet de mirakeloplossing. Het verdient daarom een aanbeveling om de kaart van een multimodaal mobiliteitsbudget te trekken."
"In zo een multimodaal mobiliteitsbudget kan de bedrijfswagen zitten, maar de werknemer kan bijvoorbeeld voor een kleinere salariswagen kiezen en het resterende bedrag investeren in een plooifiets om de laatste kilometers naar het werk af te leggen. Of investeren in een abonnement voor het openbaar vervoer of een (elektrische) fiets."
Bedrijfswagens
Werkgevers blijven massaal bedrijfswagens aanbieden aan hun werknemers. Bij meer dan acht op de tien (82,1 procent) bedrijven met meer dan honderd werknemers zit een bedrijfswagen automatisch in het loonpakket. Bedrijven met minder dan twintig werknemers bieden beduidend minder vaak bedrijfswagens aan (44,6 procent).
Uit de enquête blijkt dat meer dan de helft van (56,7 procent) van de werkgevers zich verplicht ziet bedrijfswagens aan te bieden om concurrentieel te blijven. En 68 procent van de werknemers met een bedrijfswagen zou zijn/haar huidige job niet aangenomen hebben als er geen bedrijfswagen in het salarispakket zat.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Slechts vijf werkgevers doen mee aan pilootstudie over vierdagenwerkweek met loonbehoud
-
PREMIUM70
Binnenkort eindelijk verhoging van maaltijdcheques van 8 naar 10 euro? Zoveel verschil maakt het voor jou
Worden je maaltijdcheques binnenkort van 8 naar 10 euro verhoogd? Een petitie van de liberale vakbond ACLVB die daarvoor pleit, werd ondertussen al 24.000 keer ondertekend. “Het bedrag van de maaltijdcheques is al sinds 2016 niet meer verhoogd, terwijl voeding in die periode 38% duurder werd.” Maar wat is de kans dat zo’n verhoging er effectief komt? En welk effect zou die hebben op je portefeuille? -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
Hou je van natuur en avontuur, staat een safari vermoedelijk hoog op je bucketlist. Geen tijd/budget om af te reizen naar Afrika? Het perfecte plan B bevindt zich net over de grens, in Hilvarenbeek: in de Beekse Bergen onderneem je een safari met alles erop en eraan zonder op het vliegtuig te moeten stappen. HLN Shop geeft een checklist mee van wat je niet mag missen op je Nederlandse dan wel Afrikaanse safaritocht. -
-
Politiek
Kleinere bedrijfswagen in ruil voor extra loon: regering staat op zucht van een akkoord
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
Cacao stijgt nog maar eens door naar nieuw prijsrecord
De prijs voor cacao - de belangrijkste grondstof voor chocolade - is vrijdag nog maar eens naar een nieuw record gestegen. -
vacature.com
9 op de 10 werknemers willen bedrijfswagen niet opgeven
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
PREMIUM
Cash for car? Neen, dank u
-
PREMIUM
Eerste ‘energie-eiland’ ter wereld komt voor de Belgische kust: hoeveel miljoen gezinnen zal het van stroom voorzien?
In het Nederlandse Vlissingen is gestart met de bouw van het Prinses Elisabeth Eiland. Dat energie-eiland - het eerste ter wereld - moet over twee jaar voor de Belgische kust opdoemen. Het project zal meer dan twee miljard euro kosten. Zullen wij via onze factuur meebetalen voor het eiland? En hoe zal het ons van energie voorzien? -
PREMIUM
Te lang in file? Dan mag de metser op hotel
11 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerdominique castelein
Frans Faes
Jeroen Van Dijck
raf janssens
Jan hertogs