Direct naar artikelinhoud
Gent

Ruim helft Gentenaars tevreden over circulatieplan

Door het Gentse circulatieplan is het centrum van de stad verkeersvrij gemaakt, zoals hier aan de Brabantdam.Beeld Eric de Mildt

Bijna een jaar na de invoering van het gecontesteerde Gentse circulatieplan heeft het stadsbestuur een eerste evaluatie gedaan. Wat blijkt? Zo'n 55 procent van de Gentenaars laat zich positief uit over het plan. Ook ziet het stadsbestuur geen bewijs voor de veelgehoorde klacht van handelaars dat het aantal klanten terugloopt.

Steeds meer Gentenaars gebruiken de fiets of de tram en de handel loopt niet terug. Dat is de conclusie van de eerste evaluatie van het Gentse circulatieplan. Op 3 april van vorig jaar voerde Gent dat fel gecontesteerde plan in. In het najaar van datzelfde jaar startte de stad met een eerste evaluatie.

Eerst en vooral vroeg ze onderzoeksbureau Ipsos een enquête naar de tevredenheid over het plan af te nemen bij duizend Gentenaars. Daaruit blijkt dat 55 procent van de Gentenaars het circulatieplan een goede zaak vindt. Binnen de stadsring loopt dat percentage zelfs op tot 60 procent. 10 procent weet het niet, en 35 procent vindt het geen goede zaak.

Ook blijken Gentenaars zich aangepast te hebben aan de nieuwe verkeerssituatie in hun stad. Het aantal fietsers steeg met een kwart. Hetzelfde geldt voor bus- of tramgebruikers in de spits. Opvallend: het autoverkeer nam met slechts 12 procent af. De enquête wijst uit dat Gentenaars vooral voor vrije tijd, diensten en winkelen veel vaker de fiets en het openbaar vervoer gebruiken en minder vaak de auto. Voor woon-werkverkeer is die verschuiving minder uitgesproken.

'Het circulatieplan doet wat het moet doen: er is minder doorgaand verkeer en de leefkwaliteit is verbeterd'
Filip Watteeuw, schepen van Mobiliteit

"Het circulatieplan doet wat het moet doen: er is minder doorgaand verkeer in de binnenstad en de leefkwaliteit is verbeterd", zegt Gents schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen). "Bovendien is Gent veiliger en aangenamer." 

Handelaars

Een vaak gehoorde klacht over dat circulatieplan kwam van de Gentse handelaars. Die zeiden minder klanten te zien doordat mensen niet langer met hun auto tot in het centrum geraakten. "We hebben geprobeerd dat te objectiveren", zegt Hannelore Bonami, woordvoerster van Watteeuw.

Wat blijkt? Het stadsbestuur vindt geen bewijs voor een terugval in de handel. Bonami wijst erop dat er nog nooit zoveel nieuwe zaken gestart zijn in een jaar tijd. Bovendien tonen tellingen in de Veldstraat en Mageleinstraat, twee drukke straten in het historische centrum, 6 procent meer passanten. Ook zegt 71 procent van de bevraagde Gentenaars nog evenveel te gaan winkelen in de stad.

Ook de vrees dat we met z'n allen langer in de file zouden staan op de Gentse ring lijkt ongegrond, aldus Watteeuw. Hoewel er meer verkeer is op die ring, blijkt de gemiddelde filetijd slechts beperkt te zijn opgelopen. "Wie de hele ring afrijdt in de spits is slechts drie minuten langer onderweg", zegt Bonami.

Dat neemt niet weg dat er op sommige plaatsen, zoals aan DOK Zuid, wel problemen opduiken. Daar zijn de files wél sterk gestegen. Het stadsbestuur voert nu, op basis van tellingen en in overleg met buurtbewoners, aanpassingen door om specifieke problemen aan te pakken. Zo slikken sommige straten door het circulatieplan disproportioneel meer verkeer dan andere. Dat probeert het stadsbestuur nu aan te passen.

Gents schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (archiefbeeld).Beeld BELGA
DM Zapt

Krijg gratis nieuws uit Gent via WhatsApp

1. Voeg De Morgen toe aan uw contacten, met het nummer 0474 74 10 25

2. Open WhatsApp en stuur ons het bericht GENT AAN

3. Klaar! U ontvangt nu het laatste nieuws uit Gent.

Hoe werkt het precies?