Leerlingen met migratieachtergrond scoren in België nog altijd slechter
Leerlingen met een migratieachtergrond lopen in ons land dubbel zoveel risico om slechter te presteren op academisch vlak. Dat blijkt uit het OESO-rapport 'The resilience of students with an immigrant background' (De veerkracht van studenten met een migratieachtergrond), dat vandaag werd gepubliceerd. Toch blijken net die leerlingen meer gemotiveerd te zijn tijdens hun studies.
De onderzoekers analyseerden de resultaten van het PISA-onderzoek van 2015, dat de leesvaardigheid en de wiskundige en wetenschappelijke geletterdheid test van 15-jarigen in geïndustrialiseerde landen, en van de European Social Survey.
Ze concluderen dat studenten met een migratieachtergrond het op academisch vlak het algemeen gezien gemiddeld minder goed doen. Dat is vooral het geval bij eerstegeneratiemigranten, die in het buitenland zijn geboren en buitenlandse ouders hebben. In de OESO-landen slaagt gemiddeld 51 procent van die leerlingen er niet in om academische basisvaardigheden in lezen, wiskunde en wetenschappen te bereiken, terwijl dat bij autochtone leerlingen 28 procent is.
Uit het onderzoek blijkt ook nog dat studenten met een migratieachtergrond in ons land een grotere kans hebben om te blijven zitten dan autochtone leerlingen. Ook blijkt dat ze 11 procent meer dan hun autochtone klasgenoten vinden dat ze oneerlijk behandeld worden door leerkrachten.
België een van de slechte leerlingen
Volgens de OESO is ons land een van de slechte leerlingen als het gaat om ondermaatse academische prestatie van studenten met een migratieachtergrond. Zij lopen een dubbel zo groot risico geen academische basisvaardigheden te ontwikkelen in vergelijking met hun autochtone klasgenoten.
De leerlingen zijn naar eigen zeggen nochtans meer gemotiveerd om goede resultaten te bereiken, zo blijkt uit het rapport. Dat is zeker het geval in België, Canada, Denemarken, Finland en Nederland, waar studenten met een migratieachtergrond 30 procent minder risico vertonen om een lage motivatie te hebben dan hun autochtone klasgenoten.
Taal
De wetenschappers wijzen erop dat socio-economische nadelen en taalbarrières twee van de grootste obstakels zijn voor een succesvolle integratie van de studenten met migratieachtergrond. Zo hebben leerlingen die thuis een andere taal spreken dan op school, over het algemeen acht procentpunt minder kans om academisch veerkrachtig te zijn, dan immigranten bij wie er geen taalverschil is.
Initiatieven
De OESO wijst in haar rapport op enkele initiatieven van de Vlaamse overheid die een positieve invloed hebben op de prestaties van jongeren met een migratieachtergrond. Zo krijgen scholen extra middelen om socio-economische nadelen aan te pakken. Het geld wordt onder meer geïnvesteerd in specifiek lesmateriaal voor leerlingen en extra opleidingen voor leerkrachten. Ook het platform 'School in Zicht' komt aan bod, dat ouders aanmoedigt om hun kinderen zonder migratieachtergrond naar een zogenaamde concentratieschool te sturen, en de samenwerking van de scholen met de CLB's wordt geprezen. Zij kunnen er mee voor zorgen dat het aantal leerlingen dat een jaar moet overdoen, daalt.
Ons land wordt tot slot beschouwd als een land waar leerkrachten zich bewust zijn van het belang van het ondersteunen van studenten met een migratieachtergrond, aangezien die leerlingen naar eigen zeggen meer feedback krijgen dan hun autochtone klasgenoten. Leerkrachten hebben wel nood aan extra opleidingen over hoe de leerlingen te ondersteunen zonder hen te stigmatiseren, klinkt het.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
67
De Stem van Freya Van den Bossche: “Kinderen van voltijds werkende ouders moeten voorrang krijgen in de kinderopvang”
-
Onderwijs
Meer jongeren verlaten school zonder diploma
Het aantal leerlingen dat de middelbare school verlaat zonder diploma is opnieuw gestegen. In het schooljaar 2015-2016, de meest recente cijfers, heeft 10,4 procent van de jongeren de schoolbanken vroegtijdig verlaten. Dat meldt de VRT. -
Binnenland
Plannen voor islamitische school in Genk, kandidaat-burgemeester Zuhal Demir geen fan
De Limburgse moslimgemeenschap wil volgend schooljaar in Genk een islamitische school oprichten. Dat schrijft het Belang van Limburg zaterdag. Er zijn al 50 inschrijvingen voor de eerste graad, klinkt het. -
-
PREMIUM23
“Studeren wordt anders door de komst van AI”: uitgeverij geeft studenten bij hun cursus een tool die samenvattingen maakt
-
88
Opnieuw Crevits, weer Weyts, of iemand anders? Heel wat partijen azen op post van onderwijsminister
Heel wat partijen azen op de post van de toekomstig Vlaams minister van Onderwijs. CD&V-voorzitter Sammy Mahdi zegt woensdag het “domein opnieuw in handen” te willen nemen en kijkt bijvoorbeeld in de richting van voormalig onderwijsminister Hilde Crevits. Voor N-VA-voorzitter Bart De Wever mag Ben Weyts zichzelf opvolgen “als hij maar zijn broek aanhoudt”. Dat zeiden ze op een onderwijsdebat van de Directiecommissie van het Katholiek Basisonderwijs (DCBaO) in Antwerpen. -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
PREMIUM
"Steden moeten scholen bouwen. Dáár schort het"
-
Na Schengen en Erasmus: Europese Commissie droomt van Europees diploma
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
Crevits haalt uit naar "eliteschool" Theo Francken: "Aanfluiting voor onze leerkrachten"
Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) vertelde onlangs dat hij droomt van een "solidaire eliteschool" waar leerlingen worden aangemoedigd uit te blinken. Vlaams Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) vindt die plannen maar niets en sabelde ze vanmiddag neer in 'De Meulemeester in Debat: De Burgemeesters' van VTM Nieuws. -
“Tekort aan diversiteit onder leraren”: hogescholen vragen debat over levensbeschouwelijke kentekens op school
19 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerAnoniem
stefan crama
Peeters Francis
Aaa Aaa
Jan De Maeyer