Direct naar artikelinhoud

Motorrijden is weer wat minder dodelijk geworden

De veiligheid van de motorrijders is er op vooruitgegaan, al zijn ze nog altijd het vaakst betrokken bij de meest dodelijke ongevallen. Dat blijkt vandaag uit cijfers van Vias institute. Op de foto een stoet van motorrijders die het verongelukte motorrijderskoppel Werner Van Praet en Jacqueline Van Hessche een laatste eer bewijst.Beeld Benny Proot

In de voorbije tien jaar zijn er 24 procent minder letselongevallen met motorrijders gebeurd, hoewel er nochtans 28 procent meer motorrijders op de Belgische wegen rijden. Zowel motorrijders als automobilisten zijn voorzichtiger geworden, de tweewielers en bijhorende uitrusting veiliger.

Het zijn twee zeer opvallende tendensen die naar voren komen in een nieuwe analyse van veiligheidsinstituut Vias. Vorig jaar waren er in ons land 476.178 motorfietsers ingeschreven, een stijging van 28 procent in vergelijking met 2007. Toch is het aantal letselongevallen met motorrijders in dezelfde periode met een kwart gedaald. De veiligheid van motorrijders is er met andere woorden stevig op vooruitgegaan. Dat gaat voor alle duidelijkheid over zwaardere machines en dus geen scooters van 50cc. Vorig jaar gebeurden er iets minder dan 3.000 letselongevallen met motorrijders, 8 per dag. Nog steeds niet weinig, maar wel duizend minder dan een decennium eerder. Enkel in Brussel werd er een vijfde meer ongevallen genoteerd, daar wint de moto dan ook het sterkst aan populariteit als alternatief voor de wagen.

"Een belangrijke reden voor de toegenomen veiligheid is de gewijzigde rijopleiding", zegt Vias-woordvoerder Stef Willems. "Vroeger kon je als jonge gast snel de weg op met een zware brommer, tegenwoordig kan je pas vanaf 24 jaar het motorrijbewijs A zonder beperkingen halen. Leerlingen moeten ook langer les volgen bij een rijschool." Dat verklaart mee waarom de gemiddelde motorrijder steeds ouder wordt.

Op 1.000 letselongevallen sterven er 28 motorrijders, 19 voetgangers, 11 automobilisten en 8 fietsers

De opleidingen zelf zijn ook veel praktijkgerichter geworden, zegt Pieter Ryckaert, hoofdredacteur van Motorrijder magazine. "Kijktechniek is de eerste stap om goed met de moto te kunnen rijden. Toen ik 18 jaar geleden mijn rijbewijs haalde, had niemand me dat geleerd. Vandaag is dat een belangrijk onderdeel van de opleiding." Ook extra cursussen, bijvoorbeeld bij het begin van de lente, worden steeds populairder. Willems: "Zondag is het 'Dag van de Motorrijder' en kan je op verschillende locaties in het land je vaardigheden nog eens opfrissen. We merken dat zulke initiatieven steeds meer volk lokken." Volgens Ryckaert zijn er ook steeds minder snelheidspiraten op twee wielen. "Net zoals automobilisten duwen ook de meeste motorrijders hun gaspedaal minder diep in, met dank aan de extra snelheidscontroles."

Bewustwording

Niet alleen motorrijders zelf zijn bewuster met veiligheid bezig, ook automobilisten passen meer op hun tellen. Dat is van tel, want in dertig procent van alle ongevallen merkt een andere weggebruiker de motorrijder niet op. "Meer dan vroeger houden autobestuurders in een file genoeg ruimte vrij tussen de linker- en middenrijstrook en zullen ze minder bruusk van vak veranderen", vertelt Ryckaert. "Vooral pendelaars die dagelijks de weg op gaan, letten daar goed op. Op een werkdag de file naar Brussel trotseren is geen probleem, maar in het weekend richting kust is het veel gevaarlijker."

"Een ander aspect is de beschermende kledij. Aangepaste kleding is meer ingeburgerd. Fabrikanten zetten ook in op speciale motorjeans die je een hele dag kan dragen, maar toch bescherming biedt op de weg. Een val staat dus niet langer per definitie gelijk aan een letsel. Ook motoren zelf worden trouwens steeds veiliger: nieuwe moeten verplicht over ABS beschikken, bandentechnologie gaat erop vooruit, tractiecontrole komt vaker voor en ook airbags vinden hun weg naar de moto." Ten slotte wijst Ryckaert nog op de infrastructuur. Zo worden sommige vangrails onderaan nog met een opvangsysteem uitgerust, zodat een motorrijder er niet zomaar onder door schuift.

Wil dit alles nu zeggen dat een motor enorm veilig is? Helaas. Motorrijders blijven nog altijd het meest betrokken bij dodelijke ongevallen. Op 1.000 letselongevallen sterven er 28 motorrijders, 19 voetgangers, 11 automobilisten en 8 fietsers.