Videospeler inladen...

Vlaamse game-ontwikkelaar die lof oogst van Facebook en Microsoft: "Mijn 1e game maakte ik op een rekenmachine"

In San Francisco start de hoogmis van de gamingindustrie: de Game Developers Conference, de grootste beurs voor ontwikkelaars wereldwijd. Vergis u niet: gaming is big business, en geen bezigheid voor nerds. De omzet van games is wereldwijd groter dan die van de film- Ć©n de muzieksector samen. Ook in ons land groeit het aantal gamingbedrijven. Aan de hand van drie portretten schetsen we een beeld van onze Belgische gamingindustrie. Vandaag deel 3 : game-ontwikkelaar Dirk Van Welden, wiens game "Space Pirate Trainer" in de top 5 van meest verkochte VR-spelletjes wereldwijd staat.Ā 

Een modern vakantiehuisje tussen de bossen van Philippeville: de omgeving laat niet vermoeden dat hier Ć©Ć©n van de meest vooruitstrevende gameontwikkelaars van ons land aan het werk is. Dirk Van Welden (42) ontwikkelde het virtual reality (VR) spel ā€œSpace Pirate Trainerā€ en oogst daarmee lof en bewondering van grote bedrijven als HTC, Facebook en Microsoft. De tafel ligt vol met computers, VR-brillen en toebehoren. Rond de tafel zitten een AustraliĆ«r, een Belg en Van Welden zelf. ā€œDat is trouwens een computer voor op de rug. Dan heb je geen kabel meer nodig. Dat zijn we nu nog aan het testen.ā€

Van Welden begon twee jaar geleden aan de ontwikkeling van ā€œSpace Pirate Trainerā€. Ondertussen is het spel al 170.000 keer verkocht, en staat het in de top 5 van meest verkochte VR-spelletjes wereldwijd. ā€œHet moeilijke is om dat bijvoorbeeld met YouTube-filmpjes te demonstreren aan mensen. Mensen moeten dat eerst op hun hoofd hebben om te weten wat dat voor impact heeft. Mensen denken dat ze ervaring hebben met de 360Ā°-video en denken ā€œah ja, ik heb VR gedaanā€, maar dat is niet waar.ā€

(lees verder onder foto)

Het enthousiasme van Van Welden is aanstekelijk: een sympathieke aanmaning later staan we zelf in de woonkamer, met een speciale bril en hoofdtelefoon op. En effectief: eens je het spel speelt, ben je volledig van de buitenwereld afgesloten en zit je in de wereld die Van Welden en zā€™n team gecreĆ«erd hebben. Je staat op een zwevend platform in de ruimte en via twee controllers (een soort van afstandsbediening) bestuur je wapens of een schild.

Terwijl je robotachtige vliegende machines probeert neer te schieten moet je ook hun lasers proberen te ontwijken. Enige fysieke inspanning is dus nodig: sommige spelers rollen echt over de grond als personages in een actiefilm. Via positionele tracking, een systeem waarbij lasers je positie bepalen, weet het spel exact waar je je bevindt. ā€œWe hebben al mensen gezien die het spel als training gebruiken, met gewichten aan handen en voeten.ā€ Het plezier dat Van Welden nog steeds heeft wanneer iemand zijn spel voor het eerst speelt, is aandoenlijk te noemen.

Bekijk: Van Welden zelf in actie

Videospeler inladen...

ā€œHet grappige is dat ā€œSpace Pirate Trainerā€ eigenlijk bedoeld was als bedankje voor de ontwikkelaar van zoā€™n virtualrealitybril. Ik had Ć©Ć©n aangevraagd en gekregen, dus ik wou hen bedanken en schreef een prototype van ā€œSpace Pirate Trainerā€.ā€ Het spel sloeg aan op een privĆ©forum en bij de ontwikkelaar en zo is het spel uitgegroeid tot wat het vandaag is. Van Welden is op dat moment Ć©Ć©n van de pioniers van de huidige generatie VR-games wereldwijd.

Bekijk: de trailer van "Space Pirate Trainer"

Zijn eerste kennismaking met computer- en gamecode gebeurt als kind. Zijn vader automatiseerde de productie in grote fabrieken en zo hadden ze vrij vroeg een computer thuis. ā€œEr bestond toen een spel dat ik echt supercool vond: ā€œSkate or Dieā€. Maar dat kon je kon nergens kopen. Als je wou spelen moest je een code ingeven, en dan heeft mijn pa getoond hoe je dat kon kraken. Nadat ik het spel gekraakt had, ben ik zelf beginnen uitpluizen hoe die codes in elkaar zaten, en daarna hoe ik zelf games kon aanpassen. Ik denk dat ik vanaf dan altijd een beetje op zoek gegaan ben naar een manier om een eigen game te ontwerpen.ā€

Intussen gaat Van Welden voor industrieel ingenieur studeren. Tijdens de lessen verveelt hij zich. ā€œIk denk dat ik toen al sneller games programmeerde dan dat ik studeerde. ā€œOp mijn rekenmachine heb ik mijn eerste game gemaakt. Je had zo de TI-68 van Texas Instruments waar je grafieken op kon tekenen en daar kon je eigenlijk ook op programmeren. Dus ik heb daar mijn eerste game mee gemaakt.ā€

Eerste succes

Na enkele jaren als ingenieur in verschillende jobs, besluit Van Welden om voluit voor zijn twee passies te gaan: muziek en gamen. Hij werkt bij Poppunt, het aanspreekpunt voor muzikanten en djā€™s in Vlaanderen, ā€™s avonds ontwikkelt hij games. In die periode creĆ«ert hij zijn eerste ā€“ bescheiden ā€“ gamesucces, Element4l, waarvan 100.000 stuks verkocht worden. Hij zegt zijn job vaarwel, want met de opbrengst van Elements4l kan hij zich volledig op de gamewereld storten.

Van het eerste VR-game werd ik mottig.

Van Weldens fascinatie voor 3D-games groeit: hij gaat op zoek naar de juiste technologieĆ«n. Nochtans leek de romance tussen VR en Van Welden eerst van korte duur. ā€œBij de eerste VR-bril die ik heb uitgeprobeerd, moest je rondlopen met je keyboard. Na een kwartier was ik zo mottig dat ik drie uur in mijn bed ben gaan liggen. Toen heb ik gezegd: geen VR-games meer voor mij, want mijn maag kan dat niet aan.ā€

Maar gaandeweg komt er nieuwe technologie op de markt en programmaā€™s om games te maken, een soort gereedschapskist voor ontwikkelaars. En zo wordt uiteindelijk ā€œSpace Pirate Trainerā€ ontwikkeld. ā€œHet probleem met die eerste VR-spelletjes was dat zij bewegingen simuleerden. Wat je zag, kwam niet overeen met je deed. Bijvoorbeeld: de camera of het beeld in de bril ging vooruit of naar beneden, maar de speler bleef staan. Ik word snel wagenziek en kon dat niet aan. In ons spel heb ik ervoor gezorgd dat alle bewegingen 1-op-1 zijn. Het beeld in de bril volgt exact jouw bewegingen: weg gevoel van wagenziekteā€.

Ondertussen werken Van Welden en zijn team al aan een nieuw spel in virtual reality. Op de Game Developers Conference in San Francisco geeft hij twee lezingen, op uitnodiging van Intel en Microsoft. Voor een pionier in virtual realitygames is het maar een kleine stap van Philippeville naar San Francisco.

Bekijk: de gamegeschiedenis van Dirk Van Welden

Videospeler inladen...

Meest gelezen