© belga

Antwerpse rederij omzeilde mogelijk Europese sloopregels

Het Antwerpse parket is een onderzoek begonnen naar de manier waarop de rederij Bocimar, een dochter van de Belgische scheepvaartreus CMB, een 170.000 ton groot zeeschip via belastingparadijzen en tussenpersonen liet dumpen op een omstreden sloopstrand in Bangladesh. Zo zou de rederij de Europese sloopregels hebben omzeild.

nita

Het gerechtelijk onderzoek leidt onder meer naar een dubieus postbusbedrijf op de Britse Maagdeneilanden, Urizen Shipping Limited, een van de vele klanten van Mossack Fonseca, het advocatenkantoor dat wereldwijd bekend is als spin in het web van de Panama Papers. Het schip is via een ingewikkelde constructie terechtgekomen op het sloopstrand van Kabir Steel in Bangladesh. Afschreven olietankers worden er bij hoog water op het strand geramd, waar ze nadien door honderden arbeiders worden uit elkaar gehaald. Dat gebeurt tegen een hongerloon en in soms mensonterende arbeidsomstandigheden.

Het schip dat het gerecht nu onder de loep neemt – de Mineral Water – werd gebouwd voor Bocimar, een dochter van Compagnie Maritime Belge (CMB). Die Antwerpse rederij is gespecialiseerd in bulkschepen en wordt gecontroleerd door de steenrijke familie Saverys. Het Antwerpse gerecht heeft concrete aanwijzingen dat CMB de complexe constructie heeft opgezet om de Europese regels voor de sloop van oude zeeschepen te omzeilen.

Als het Antwerps gerecht bovenstaande vermoedens kan hard maken, riskeert CMB een forse boete. De scheepvaartreus bevestigt dat het gerechtelijk onderzoek loopt, maar blijft volhouden dat bij de verkoop van de Mineral Water “alle wetten en conventies” gerespecteerd werden. De Belgische reder benadrukt ook dat “de link met Mossack Fonseca en Panama niets te maken heeft met CMB, maar eerder met de koper”.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER