Steeds meer gewestwegen scoren ondermaats, snelwegen doen het beter
De globale toestand van de autosnelwegen in Vlaanderen is in 2017 opnieuw verbeterd. Dat blijkt uit een rapport van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Volgens hetzelfde rapport krijgen steeds meer gewestwegen in Vlaanderen een onvoldoende score. De verslechtering tekent zich af in alle provincies.
Het Agentschap Wegen en Verkeer volgt systematisch de toestand van onze gewestwegen op. In 2015 werden de gewestwegen in Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant onder de loep genomen en in 2016 die in Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen. Uit de rapporten, die vandaag voorgesteld worden in het Vlaams Parlement, blijkt dat er een sterke toename is van het aantal gewestwegen dat een onvoldoende score krijgt. Met name in Antwerpen is de toename opvallend, van 17,4 procent in 2011 naar 27,1 procent in 2015.
AWV maakt zich duidelijk zorgen over die evolutie. Het agentschap spreekt van een neerwaartse trend. Zeker voor Oost- en West-Vlaanderen trekt het agentschap aan de alarmbel. Daar is sprake van "een systematische achteruitgang van de toestand van het wegennet". "De oorzaak hiervan ligt in het gebrek aan structureel onderhoud. Om de achterstand weg te werken en deze evolutie te kenteren moeten de budgetten voor de gewestwegen aanzienlijk verhoogd worden", staat in het rapport.
AWV berekende ook hoeveel er nodig zou zijn om de onderhoudsachterstand op de gewestwegen volledig weg te werken. Voor West-Vlaanderen zou daarvoor 194,8 miljoen euro nodig zijn, voor Oost-Vlaanderen 159,4 miljoen euro, voor Vlaams-Brabant 118,9 miljoen euro, voor Antwerpen 118,7 miljoen euro en voor Limburg 'maar' 74,2 miljoen euro.
Snelwegen
Beter nieuws is er voor de Vlaamse snelwegen. Uit het rapport blijkt dat vorig jaar 59,8 procent van de wegvakken op de autosnelwegen in goede of zeer goede staat was. Dat is beter dan de 53,6 procent in 2016. Vijf jaar geleden, in 2013, lag het cijfer maar op 47,4 procent.
Tegelijk is het aantal wegvakken op de autosnelwegen dat in slechte tot zeer slechte staat gedaald naar 14,2 procent. In 2013 was dat nog 23,7 procent. Uit berekeningen blijkt dat een budget van 32 miljoen euro per jaar in principe volstaat om de onderhoudsachterstand op korte termijn weg te werken. Maar daarbij zou er op langere termijn sprake kunnen zijn van kwaliteitsverlies. In het technisch ideale scenario zou 44,9 miljoen euro per jaar nodig zijn.
Uit de prognoses blijkt nog dat er op termijn, met name na 2025, opnieuw een groeiende onderhoudsachterstand dreigt, en dat voor alle scenario's. In het scenario dat er niet geïnvesteerd wordt in onderhoud, zou die achterstand in 2027 kunnen oplopen tot meer dan 800 kilometer en tegen 2037 zelfs tot meer dan 1.300 kilometer (tegenover 108 kilometer in 2017). Het rapport voegt er wel aan toe dat de gebruikte methode vooral bedoeld is om de onderhoudswerken voor de komende drie tot vijf jaar te plannen.
Historische achterstand
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) schat dat de historische achterstand in het onderhoud van de gewestwegen op zeven jaar kan weggewerkt worden. Dat heeft hij vandaag gezegd in het Vlaams Parlement. "De focus om ook de historische achterstand op de gewestwegen aan te pakken, is er pas sinds 2016", aldus Weyts. Volgens de N-VA-minister is in totaal 660 miljoen euro om die historische achterstand weg te werken.
Weyts wijst erop dat het budget voor het onderhoud van de autosnelwegen en gewestwegen tussen 2014 en 2018 is gestegen van 170 miljoen euro naar 230 miljoen euro, "een stijging met 35 procent". Volgens de minister zijn bijkomende investeringen gepland en kan de historische achterstand op die manier "op een jaar of zeven - en behoudens budgettaire tegenvallers - weggewerkt worden."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Verkeer
Maandag 11 december glansrijk filerecorddag van voorbije jaar: 603 km
-
WIELSBEKE
Rotondes worden beplant
-
WETTEREN/OOSTERZELE
Motorrijder (26) komt om op N42
Een 26-jarige motorrijder uit Wetteren is gisterennamiddag om het leven gekomen bij een zwaar verkeersongeval op de Wettersesteenweg (N42) in Oosterzele. Daarbij waren tien voertuigen betrokken en brandden een trekker, auto en motor uit. -
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
NEVELE
20 auto's botsen door laaghangende zon
Chauffeurs op de E40 ter hoogte van Aalter en Nevele in de richting van Brussel werden gisterochtend tussen 8.30 en 9.30 uur verrast door de laagstaande zon. Door de slechte zichtbaarheid gebeurden er verschillende aanrijdingen. -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
Binnenland
Motorrijder komt terecht onder vrachtwagen, die in brand vliegt: slachtoffer overleden
-
Brussel krijgt slecht mobiliteitsrapport: "Te veel Brusselaars gebruiken voor korte afstanden de auto"
Brussel scoort in vergelijking met andere Europese grootsteden slecht op het ontraden van autogebruik, het promoten van openbaar vervoer en de algemene fietsveiligheid. Dat blijkt uit een nieuwe studie waarover De Morgen vandaag bericht. -
Vrouw kritiek, man zwaargewond bij frontale botsing met vrachtwagen
Twee personen zijn vanochtend zwaargewond geraakt bij een frontale botsing met een vrachtwagen in het Vlaams-Brabantse Vollezele (Galmaarden). De vrouwelijke bestuurster verkeert in kritieke toestand. -
Verkeersongeval
Twee doden nadat bestuurder slipt en tegen boom knalt: "Geef zelf een zoon af, dan praten we opnieuw"
46 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPeter Smets
Marnix laureyns
carlos caballero
Tom Faes
Nico Herbots