© ss

“Eén miljoen gemiste oproepen bij dienst voor personen met een handicap”

Sinds januari 2016 zijn één miljoen telefonische oproepen van mensen met een handicap naar het Directoraat-generaal voor personen met een Handicap onbeantwoord gebleven. Dat zegt de socialistische vakbond ACOD AMiO maandag.

Sinds april 2016 is het contactcenter voor de personen met een handicap (het nummer 0800-987.99) vrijwel onbereikbaar. “Het gaat alleen al in augustus om maar liefst 200.000 onbeantwoorde oproepen”, zegt ACOD-AMiO maandag.

De vakbond baseert zich hiervoor op gegevens van de it-afdeling van de dienst die zicht heeft op, heet aantal binnenkomende oproepen. “Door deze situatie worden tienduizenden mensen niet langer geïnformeerd. Sommige zijn in een noodsituatie of verliezen hun recht op vergoedingen, parkeerkaarten of kortingen,” zegt Kurt Sissau, secretaris van de ACOD AMiO. “Deze situatie is het gevolg van dure en inefficiënte IT-toepassingen, regionalisering van de diensten en een interne herstructurering die de autonomie van de ‘agenten’ moest verhogen. Maar in werkelijkheid maken ze de taken inefficiënt”, aldus Sissau.

“We hebben geprobeerd te overleggen met de leiding, maar men blijft doof voor onze klachten. Daarom stappen we er nu mee naar de pers”, zegt Kurt Sissau aan Belga. “De rampzalige situatie ligt niet aan het personeel. Al jaren proberen ambtenaren de brokken te lijmen. Ook zij lijden onder de gevolgen van de onbereikbaarheid. Ze moeten toezien op de frustraties en het lijden van mensen met een handicap en hun families. Ze eisen nuttige maatregelen en een efficiënter en minder stresserend werk.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER