Verstappen na slappe zesde stek: "Als kijker had ik de tv uitgezet. Dat ze iets aan de auto's doen, want vroeger was inhalen hier geen probleem"
Formule 1Bij zijn start zat hij klem en werd hij ingehaald. Met een spin liep hij nog meer achterstand op. Maar al na de kwalificatie zaterdag wist Max Verstappen dat de openingsrace van 2018, waarin hij uiteindelijk zesde werd, een heel lastige ging worden. "Inhalen is hier onmogelijk."
Klem bij de Ferrari’s, waardoor Kevin Magnussen langs hem heen schoot. Schade aan de vloer van de auto in rondje zes, waarmee de auto heel moeilijk te besturen werd, met een spin als gevolg. En daarna een race, klem achter de McLaren van Fernando Alonso. Allemaal niet optimaal, maar volgens Max Verstappen niet eens allesbepalend voor zijn toch wat povere start van het seizoen in de Australië. Daarbij speelde zijn kleine foutje in de kwalificatie, waardoor hij achter de beide Ferrari’s kwam, nog een grotere rol.
"Het wordt een beetje zoals Monaco hier", mopperde de Limburger, twee uur na de race, waarin hij net als de rest van de veld nog maar eens leerde dat inhalen net als vorig jaar nog steeds vrijwel onmogelijk is in Albert Park. Ook met een extra DRS-zone. "Kwalificatie is hier alles. En daarna moet je ‘m eigenlijk alleen maar uitrijden. Als je in die kwalificatie ergens wat laat liggen, ga je het hier nooit meer inhalen. Dat maakt de kwalificatie belangrijker dan de race, ja. Net als in Monaco het geval is."
Hij was niet de enige die klaagde. In de hele paddock werd er net als vorig jaar weer wat af gemopperd na de optocht door Albert Park. Een circuit waarop je met de bredere wagens nauwelijks nog iets uit kan richten. Rijd je anno 2018 te dicht op een voorganger dan vang je extra ‘vuile lucht’, wat je eigen neerwaartse druk minder maakt. Je moet daardoor feller op de rem en in de slipstream blijven is heel lastig. Met korte DRS-zones en een gebrek aan bochten waar je laat in kunt remmen, maakt het Albert Park tot een regelrechte ramp voor fans van inhaalacties.
Neem Mercedes. Dat team had overduidelijk de snelste auto, maar verloor de race simpelweg door een foefje van Ferrari met een pitstop tijdens een virtual safety car-situatie waarbij Vettel Hamilton voorbleef. En ook die achtste plaats van Valtteri Bottas, als vijftiende gestart na een crash in de kwalificatie, was geen reële afspiegeling van de krachtsverhoudingen.
"Hier kun je gewoon niet inhalen", oordeelde Verstappen. "Kijk naar Lewis. Zelfde verhaal met Alonso voor mij. Die was ook veel te langzaam, maar ik kom er gewoon niet voorbij. Je probeert het wel, maar het maakt allemaal niet uit hier. Al ben je een seconde of anderhalve seconde sneller, je komt er nog steeds niet langs. En Alonso is natuurlijk ook geen pannenkoek."
Zijn uitzicht was de achterkant van de vleugel van McLaren. "Heel saai. Als kijker had ik de tv uitgezet. En tot er iets verandert blijft het ook zo. Of ze het circuit moeten veranderen? Bwah, ik denk dat ze iets aan de auto’s moeten doen, want vroeger was inhalen hier geen probleem."
Nam hij zichzelf nog iets kwalijk, naast die fout in de kwalificatie? Die spin bijvoorbeeld? "Mijn fout? Dat denk ik niet. Ik ben nog nooit eerder gespind in een race. In de zesde ronde brak er wat af in de vloer, waardoor de auto heel moeilijk te besturen werd. Dan wordt het een lastig verhaal."
Over twee weken race twee in Bahrein. "Daar is inhalen normaal beter te doen. Dus maar op naar de volgende."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
26
Daar is hij weer: Verstappen rijdt zorgeloos naar eerste seizoenszege, Pérez zorgt voor één-tweetje
-
Independer
Van 30 tot ruim 100 euro: dit kan je jaarlijks besparen als je je decoder afdankt en tv-kijkt via een app
Het klassieke tv-abonnement met een decoder is al lang niet meer de enige manier om tv te kijken. Met de opkomst van streaming en bijhorende apps kan je ook makkelijk tv-kijken via het internet. Providers spelen daar handig op in met aangepaste abonnementen die vaak goedkoper zijn dan de klassieke formules. Independer.be ging na hoeveel je kan besparen. -
PREMIUM9
Waarom het Lewis Hamilton niet deert dat hij keer op keer naar huis wordt gereden door z’n ploegmaat
Lewis Hamilton (39) die sneller rijdt dan teamgenoot George Russell: het is een zeldzaamheid geworden. Enkel in de kwalificaties in Suzuka lukte het nog eens. Amper een paar maanden geleden had het hem in de gordijnen gejaagd. Vandaag lijkt het hem niet te deren. Hoe komt dat? En neen, het is niet omdat hij berust in zijn lot. -
-
Livios
Vermijd tot 20% rendementsverlies: zo reinig je je zonnepanelen (niet)
-
Update28
“Ik heb rook, brand, brand!”: drama voor Verstappen, die door remproblemen moet opgeven in Melbourne, Sainz en Ferrari profiteren
Geen hattrick voor Max Verstappen, die met een remprobleem ook zijn winstkansen (letterlijk) in rook op zag gaan in Melbourne. Verstappen moest al na vijf ronden opgeven door remproblemen, Ferrari profiteerde maximaal. Met een geweldige comeback van winnaar Carlos Sainz, twee weken na een blindedarmoperatie. -
Jobat
Hoeveel euro gaat er van je loon, indien je rijdt met een bedrijfswagen? “Er bestaat geen echt plafond op het VAA”
Een auto van het werk blijft aan populariteit winnen, zo blijkt uit cijfers van hr-dienstverlener Acerta. Maar wat is de impact van zo’n bedrijfswagen op je loon? En zijn er gevolgen voor je dertiende maand en pensioen? Jobat.be vroeg het aan Karolien Van Herpe, legal experte verloning bij Acerta Consult. -
32
“Blijf gefocust op seizoensstart”: Horner reageert kort nadat anonieme bron vermeend WhatsApp-gesprek met jongedame lekt
-
6
Vermeend slachtoffer Red Bull dient officieel klacht in tegen teambaas Horner en zou in hoger beroep gaan na verworpen aanklacht
-
PREMIUM3
“Iedereen vraagt zich af: ‘Wie is de mol?’”: onze F1-watcher merkt vanop de eerste rij hoe ‘Horner-gate’ de paddock in z’n greep houdt
Onze F1-watcher houdt in Bahrein een dagboek bij en ziet hoe de teambaas van Red Bull doet alsof er niets aan de hand is. Lees en verneem wat voor maar ook en vooral achter de schermen van de seizoenopener gebeurt. Hoe het sportieve gebeuren geen en ‘Horner-gate’ alle aandacht krijgt. En iedereen zich uiteindelijk de vraag stelt: “Wie is de mol?” -
10
Geen schorsing voor Helmut Marko, maar drijft nieuwe episode in Horner-saga Verstappen nog meer in de armen van Mercedes?
Topadviseur Helmut Marko van formule 1-team Red Bull wordt niet geschorst door zijn werkgever, het team van wereldkampioen Max Verstappen. Dat was volgens hem de uitkomst van een ‘goed gesprek’ met topman Oliver Mintzlaff. Hoe dan ook roept die nieuwe episode vragen op en lijkt het Max Verstappen alweer wat dichter bij een sensationele transfer te brengen. -
12
Suzuka blijft de speeltuin van Max Verstappen: wereldkampioen boekt makkelijk derde zege op een rij in Japan
8 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageergooffy goof
Jan Jansen
Seddik Ghoule
Freddie HEREMANS
Marko Decandt