Direct naar artikelinhoud
Geely

Volvo Cars Gent gaat eerste 'Chinese auto' in Europa bouwen

Volvo Cars Gent gaat eerste 'Chinese auto' in Europa bouwen
Beeld Photo News

De Volvo Cars-fabriek in Gent zal vanaf eind 2019 auto's produceren voor het Chinese merk Lynk & Co. De productie zal een positieve impact hebben op de tewerkstelling en de productievolumes in Gent, zegt Volvo Cars in een persbericht. In de fabriek werken nu al zowat 5.000 mensen.

Lynk & Co is een automerk uit China dat in 2015 werd gelanceerd door Volvo-eigenaar Zhejiang Geely Holding. Volvo Cars nam vorig jaar een belang van 30 procent in Lynk & Co en beide merken willen nauwer gaan samenwerken.

"We zien veel potentieel voor dit nieuwe merk op de Europese markt en we zullen Lynk & Co ondersteunen met de technologische en industriële expertise van Volvo", aldus Hakan Samuelsson, de topman van Volvo Cars.

Switch

De komst van het Chinese model is volgens de bonden niet onverwacht. De mogelijkheid zou zelfs ter sprake gekomen zijn tijdens een bezoek van Li Shufu, de topman van Geely, aan de Gentse fabriek enkele jaren geleden. Een vakbondsman benadrukt dat zijn vakbond vanaf dag 1 van de overname van Volvo door Geely, duidelijk gesteld heeft open te staan voor het bouwen van Chinese wagens.

Het eerste model van Lynk & Co, getoond in 2016.Beeld REUTERS

"Voor ons is dit goed nieuws, voor de klant zal het een switch zijn, zoals destijds ook vreemd opgekeken werd bij de komst van Japanse en Koreaanse wagens naar Europa", klinkt het. "Maar wij bouwen de auto's in ieder geval liever hier dan dat ze in China van de band lopen. Zo is de werkgelegenheid in Gent beter gegarandeerd."

Een andere vakbondsman benadrukt dat dit bovendien "een nieuw fenomeen" is, "tegen de stroom in". "Meestal is het omgekeerd, en trekken de Europese autobouwers naar China." De beslissing is in ieder geval in lijn met het Volvo-beleid om auto's te bouwen daar waar ze verkocht worden.

Hooggeschoold

"Onze Gentse fabriek is een van de meest efficiënte autofabrieken in Europa, met hooggeschoold personeel", zegt Javier Varela, senior vice president manufacturing and logistics bij Volvo Cars. "De beslissing van Lynk & Co om voor Gent te kiezen voor zijn Europese productie toont het hoge niveau van kwaliteitscontrole."

'We hebben in het verleden al bewezen dat we dit tot een goed eind kunnen brengen'
Vakbonden

De Gentse fabriek is een van de twee productiesites van Volvo in Europa. De Zweedse fabrikant bouwt er al sinds 1965 auto's. Vandaag rolt er de XC40 van de band, een compacte SUV, die vorige maand op het autosalon van Genève uitgeroepen is tot auto van het jaar. Daarnaast bouwt de Gentse fabriek ook nog wagens van de modellen V40, V40 Cross Country, S60 en V60.

De vakbonden denken wel dat de timing voor het nieuwe model, tegen eind volgend jaar, een serieuze uitdaging zal vormen. "Het zal niet evident zijn en spannend worden, maar we hebben in het verleden al bewezen dat we dit tot een goed eind kunnen brengen."