Antwerps modemerk HNST brengt ‘meest duurzame jeans ter wereld’ op de markt
De mode-industrie is de op één na meest vervuilende en dat baart zorgen. Want de kledingproductie is de afgelopen vijftien jaar verdubbeld en kleren worden ook sneller en meer weggegooid. Antwerpenaar Tom Dehoux gaat daar tegenin, en lanceert met HNST nu ‘de meest duurzame jeanscollectie ter wereld’.
Duurzaamheid is een hot topic in de modewereld en merken gaan wereldwijd actief op zoek naar alternatieven om eerlijke collecties op de markt te brengen. De uiterst vervuilende denimindustrie bleef lange tijd buiten schot in dat bewustwordingsproces, mede door de grote populariteit van jeans. Maar daar komt stilaan verandering in. Het Belgische label Atelier Noterman bracht bijvoorbeeld al een collectie jeansbroeken uit die een milieuvriendelijke wassing gekregen hebben die honderden liters water minder verbruikt dan de normale 600 liter water per broek. Ook Levi's maakte al een broek van plastic flessen en de Zweedse keten Weekday lanceerde een volledig duurzame denimcollectie.
HNST wil nog een stapje verder gaan, en komt nu naar eigen zeggen met de 'meest duurzame jeans ter wereld'. De eerste collectie van het merk telt 8 stuks die allemaal gemaakt zijn van hernieuwbare en natuurlijke materialen. Samen met enkele partners ontwikkelde oprichter Tom Duhoux garen van 56% gerecycleerde denim, aangevuld met Tencel©, een restproduct van de houtverwerking en katoen. Dat garen wordt trouwens in Vlaanderen gemaakt. Ontwerpster Ellen Robinson, ook bekend van haar werk voor o.a. Lee en Bellerose, tekende de items.
Slimme indigo
De recyclagegraad van de jeansstof zorgt milieugewijs voor een grote win, maar ook de kleuring ervan is belangrijk om de claim van 'meest duurzame jeans' waar te maken. Binnen de textielindustrie is het kleurproces van jeans namelijk een van de allergrootste vervuilers. Dat komt omdat het indigopoeder, nodig om het garen blauw te kleuren, opgelost moet worden in water. Slechts één probleem: het poeder is van nature niet oplosbaar, tenzij met vervuilende, toxische chemicaliën en zware metalen, die via het wassen in de riolen en in de oceanen kunnen terechtkomen. HNST gebruikt daarentegen elektrocellen om het indigopoeder op de jeansvezels te fixeren. Dat proces maakt vervuilende chemische stoffen overbodig.
Details
Verder werd ook voor letterlijk elk detail een duurzaam alternatief gezocht. Zo worden de stikgaren gemaakt van 100% biologisch afbreekbaar polyester, de knopen zijn herbruikbaar en via een schroefsysteem van de ene op de andere broek te schroeven, de binnenzakken zijn gemaakt van 100% gerecycleerde materialen uit Vlaanderen, het label op de achterzak is dan weer gemaakt van jacron, een biologisch afbreekbaar materiaal, en zo kunnen we nog wel even verder gaan.
Zoals eerder gezegd omvat de collectie acht stukken, waaronder een salopette en drie jeansbroeken in verschillende fits (skinny, boyfriend en vintage) voor vrouwen, en een jeansvest en drie broeken (slim, straight en tapered) voor mannen. Prijzen variëren tussen € 135 en € 199. Je kunt de volledige collectie nu voorbestellen via de webshop, de eerste bestellingen worden in juni geleverd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Korte coupes zijn een trend komende zomer en zo style jij die. “Het is níét enkel voor mama’s of oudere vrouwen”
-
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
De overheid sabelde de voorbije jaren zwaar in de fiscale voordelen die burgers krijgen als ze een hypothecaire lening afsluiten. Toch zijn er nog altijd te rapen, zo weet Spaargids.be, dat meteen drie slimme fiscale adviezen op een rij zet. -
Een mode-icoon op 102-jarige leeftijd, doet iemand het Iris Apfel ooit nog na? Zo zag haar extreme garderobe eruit
Interieurontwerpster. Modeontwerpster. Model. Stijlicoon. De Amerikaanse Iris Apfel (102) was veel dingen tijdens haar lange leven. Dit weekend overleed ze. Mode-expert David Devriendt beschrijft hoe de flamboyante dame zelfs met grijze haren en rimpels une grande dame bleef in de wereld van de fashionista’s en influencers. “Dankzij haar is mode vandaag een pak diverser.” -
-
‘Scalp picking’ is het nieuwe ‘pimple popping’. Is dat wel een goed idee? “Mensen met psoriasis: opgelet”
-
Mijnenergie
EnergyVision introduceert gratis zonnepanelen met goedkoper stroomcontract: een interessante formule?
Gratis zonnepanelen én goedkopere stroom: dat is het model waarmee EnergyVision Vlaanderen wil veroveren. De energiespeler werkt volgens het derdebetalersysteem. De installatie van de zonnepanelen is gratis. Aan EnergyVision betaal je voor de opgewekte elektriciteit die je verbruikt. Mijnenergie.be analyseert de opmerkelijke formule, waar ook mede-investeerder Marc Coucke via zijn investeringsmaatschappij Alychlo zijn schouders onder zet. -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
Hou je van natuur en avontuur, staat een safari vermoedelijk hoog op je bucketlist. Geen tijd/budget om af te reizen naar Afrika? Het perfecte plan B bevindt zich net over de grens, in Hilvarenbeek: in de Beekse Bergen onderneem je een safari met alles erop en eraan zonder op het vliegtuig te moeten stappen. HLN Shop geeft een checklist mee van wat je niet mag missen op je Nederlandse dan wel Afrikaanse safaritocht. -
Crocs en Pringles smelten samen in één schoen: waarom zijn we zo’n fan van ‘lelijke’ mode?
-
Frankrijk wil mensen die bij Shein shoppen een boete laten betalen
-
PREMIUM
Fietsen maakt het erger en cafeïne is een remedie: dermatoloog deelt oplossingen voor de 4 fasen van cellulite
Acht op de tien vrouwen hebben cellulite: doodnormaal, en toch schamen velen zich erom. Zeker nu het blotebenenweer nadert. Volgens dermatoloog dr. Ilan Karavani valt er aan sinaasappelhuid iets te doen, al vraagt elke fase om een andere remedie. En wanneer je start met smeren maakt een groot verschil. Van caffeïnecrèmes tot een middel dat 1.600 euro kost: dit zijn alle oplossingen op een rij. -
PREMIUM
Aldi verkoopt opnieuw 11 keer goedkopere Dyson Airwrap: wij testten hem. “Grote verbazing dat ze dít konden kopiëren”
Herinner jij je de Airwrap van de Aldi nog? De tool die je dezelfde krullen, waves of steile lokken belooft als de hyperpopulaire Dyson, maar dan 11 keer (!) goedkoper. Deze zaterdag ligt de multistyler terug in de rekken. Al ben je er best snel bij, want de vorige keer was het toestel meteen overal uitverkocht. Maar is het de hype waard? Beautyredactrice Sophie deed de test. “Op deze vlakken doet Aldi het beter dan Dyson zelf.” -
“Vrouwen met zulke lippen kunnen verrassingspakketten zijn”: wat verklapt de vorm van je lippen over jou?
3 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerBenny De Keyzer
Michel Jacobs
Dick van Aggelen