Waarom zorgt één defecte auto in tunnel voor twee uur file in Brussel?

© Photo News

“Er staat al sinds 7u30 een defecte auto in de Leopold II-tunnel. Hoe moeilijk kan het zijn om één auto met pech te takelen?”, twitterde Hajo Beeckman van de verkeersredactie van de VRT deze ochtend. Op dat moment was er al twee uur file in, voor en boven de tunnel. “Waarom bestaat er geen snel interventieteam om defecte wagens zo snel mogelijk uit de Brusselse tunnels te halen?”, vroeg hij zich af. Wel, dat gespecialiseerde tunnelteam komt er volgend jaar.

Geert Neyt

Pas twee uur na de eerste melding van het defecte voertuig in de Leopold II-tunnel kon het Brussels Verkeerscentrum Mobiris via Twitter melden dat de versperde rechterrijstrook weer was vrijgemaakt voor het doorgaand verkeer.

“Verbijsterend toch dat één enkel defect voertuig twee uur lang alle verkeer in het Brusselse in het honderd kan laten lopen, ondergronds en bovengronds”, stelt Hajo Beeckman vast.

“Als dit gebeurt op een autosnelweg treedt het Fast-actieplan in werking, waarbij een takelfirma zo snel mogelijk naar de plek des onheils gaat om prioritair de weg vrij te maken. Waarom kan dit niet in Brussel?”

Welkom aan het tunnelteam

“Het klopt inderdaad dat bij een defect of ongeval in een van onze tunnels de rijvakken niet altijd op de meest doeltreffende manier worden vrijgemaakt”, geeft Lore Vandoorne van het kabinet van Brussels minister van Verkeer Pascal Smet (S.PA) toe.

“Daarom hebben we beslist om een gespecialiseerd tunnelteam in het leven te roepen. Zodra Mobiris via haar camera’s in de tunnels merkt dat zich een incident heeft voorgedaan, wordt die externe firma opgeroepen. Zonder tussenkomst van de politie. Het is de bedoeling dat het team zo snel mogelijk ter plekke komt om de wagens(s) uit de tunnel weg te halen. Met een trekhaak. Alleen als dat niet gaat, zal een takelfirma worden ingeschakeld.”

Maar hoe raakt dat team tot bij de betreffende wagen door de file en door de tunnel?

“Dat zal met de firma zelf nog moeten doorgesproken worden”, aldus het kabinet-Smet. “Maar dat zou bijvoorbeeld vergemakkelijkt kunnen worden door de wagen van het team uit te rusten met een blauw zwaailicht.”

Het interventieteam zal zich uitsluitend ophouden in en om de Brusselse tunnels. “Als er geen interventies nodig zijn, zal het team zich bezighouden met het opknappen van kleine herstellingen aan de tunnels”, aldus Lore Vandoorne. De aanbesteding wordt nog dit jaar uitgeschreven zodat het tunnelteam begin volgend jaar aan de slag kan.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen