Aldi pompt 350 miljoen en 450 extra banen in nieuw winkelconcept in ons land. Zo ziet de pilootwinkel eruit
ConumentDiscounter Aldi pompt 350 miljoen euro in zijn nieuwe winkelconcept en creëert op die manier 450 extra jobs. Dat heeft het bedrijf bekendgemaakt in Diegem, waar morgen de eerste nieuwe winkel wordt geopend.
Aldi hervormt zijn winkels in sneltempo: 167 nog dit jaar en 141 in 2019. De komende achttien maanden worden zeven winkels per week omgevormd. Een filiaal herinrichten duurt exact een week. De uitrol start op 14 april. Het gaat om de grootste investering ooit voor de Duitse keten in ons land.
De winkels worden in een nieuw kleedje gestoken, met bredere gangen, nieuw meubilair, moderne led-verlichting en een grotere broodafdeling. Veel aandacht gaat naar de versmarkt. Producten zijn gegroepeerd volgens de indeling van de dag: eerst de ontbijtproducten, dan de lunchproducten, enzovoort.
"Aldi blijft Aldi"
Aldi-fans hoeven niet te wanhopen. De producten zijn nog steeds uitgestald in de vertrouwde kartonnen dozen, of op paletten. "Efficiëntie zit in ons DNA. Aldi blijft Aldi", aldus Wim Voet, managing director operations bij Aldi Holding. Ook aan de lage prijs wordt met geen vinger geraakt, verzekert de discounter.
Het nieuwe winkelconcept - Aniko in Aldi-termen - levert ook extra banen op: 450. Of één nieuwe kracht per filiaal. "Er is meer werk in de nieuwe winkels, en we rekenen ook op meer omzet", klinkt het.
3,3 miljard euro omzet
In de marge van de aankondiging, maakte Aldi ook bekend dat het maand na maand groeicijfers neerzet, zowel wat omzet als aantal klanten betreft. Met 450 filialen en 6.500 medewerkers was Aldi vorig jaar in België goed voor een omzet van 3,3 miljard euro. Dat is 3 procent meer dan een jaar eerder. "We zijn sinds 1976 actief in België en kennen op één jaar na continue groei", aldus Wim Voet, managing director operations bij Aldi Holding.
De Duitse discounter zet de groeicijfers neer ondanks de moordende concurrentie tussen de supermarkten. "Iedereen voelt de druk, maar met onze omzet en winstgevendheid gaat het uitstekend. We zijn tevreden", stelt Voet. Discounters kunnen van twee walletjes eten, legt Erik Winters, managing director Van Aldi Zemst uit. "Als de economie niet goed draait, komen meer mensen bij ons winkelen. Als de economie wel goed draait, worden meer dure producten zoals pc's verkocht."
De prijsdruk voor Aldi valt mee. "Wij zijn prijszetter in België. Aldi België is zo sterk dat we marktleider zijn in verschillende producten", vertelt Winters. Aldi telt maar 1.200 artikelen in de rekken, maar die worden in enorme hoeveelheden verkocht. "We hebben bijvoorbeeld maar vier rekken wijn. Maar we staan op plaats drie van de wijnverkoop in België." Eén van de redenen van de succesformule is de strakke marketing binnen het bedrijf. Een voorbeeld is de folder, waarvan wekelijks 4,6 miljoen exemplaren via de postbode thuis worden bezorgd. Het is het drukwerk met de grootste oplage van het land.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
-
Dit zijn de favoriete merken van de Belg
Ikea, Gillette, Colruyt en Amazon zijn de favoriete merken van de Belgische consument. Dat blijkt vanavond bij de uitreiking van de Best Brands Awards 2018 in Brussel. -
PREMIUM
Switch-medewerkers klappen uit de biecht: “Zelfs een demente man werd erin geluisd”
-
-
Consumenten kunnen aanzienlijk besparen op telecomuitgaven, zegt telecomwaakhond BIPT
-
78
Binnenkort nog meer lege winkelrekken door prijsconflicten leveranciers en supermarkten?
De stijgende prijzen voor grondstoffen zet de relatie tussen de supermarktketens en leveranciers onder druk. De prijsconflicten zouden dus in de nabije toekomst kunnen zorgen voor meer lege winkelrekken. “Op dit moment worden er onderhandelingen gevoerd”, vertelt financieel expert Paul D’Hoore in de studio van VTM NIEUWS. -
2
PROMOJAGERS SUPERTIP. Stofzuiger nodig? “Hier koop je hem voor 129 euro en krijg je er twee andere toestellen en doos vol poetsproducten bij”
Wie op zoek is naar een nieuwe stofzuiger, kan volgens de leden van Promojagers België een koopje doen bij doe-het-zelfzaak Hubo. Je kan er voor 129 euro een stofzuiger met zak kopen van Domo en krijgt er gratis een snoerloze steelstofzuiger, een kledingstomer en een doos vol poetsgereedschap en leuke verrassingen bij. -
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
-
Binnenland
Colruyt lanceert app waarmee je boodschappen kan doen voor wie zelf niet in winkel raakt
-
Nieuw vleesschandaal: Colruyt, Delhaize en Carrefour halen parmaham voorlopig niet uit de rekken
Zowel de Colruyt-groep als Delhaize contacteert momenteel haar leveranciers van parmaham, om na te gaan of zij hun product produceren conform de inzake dierenwelzijn. Dat doen ze nadat dierenrechtenorganisatie GAIA beelden van ernstige dierenverwaarlozing in zes Noord-Italiaanse varkensboerderijen had verspreid. In afwachting van meer duidelijkheid gaat de verkoop in beide supermarktketens gewoon door. Ook Carrefour haalt het product voorlopig niet uit de rekken. -
PREMIUM39
Ruim 1.100 euro minder bij aankoop woning: federale regering verlaagt notariskosten
-
PREMIUM
“De olieprijs swingt de pan uit, met tegen de 100 dollar per vat”: expert geeft advies om goedkoper te tanken
27 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPeter Simons
Pieter Redant
Sabina Bruggeman
Geert Matthys
Peter Van Grimbergen