Direct naar artikelinhoud
Update

Heineken trekt "racistische" reclamespot terug na Amerikaanse kritiek

Heineken trekt "racistische" reclamespot terug na Amerikaanse kritiek
Beeld rv

Reclame van de Nederlandse brouwer Heineken voor het nieuwe light bier is "verschrikkelijk racistisch", aldus de Amerikaanse artiest Chance the Rapper. De artiest kreeg op sociale media veel bijval, waarna Heineken besloot de commercial terug te trekken.

Vooral de campagneslogan 'Sometimes, lighter is better', bleek problematisch.De reclamespot voor Heineken Light toont een barman die een ongelukkige vrouw aan het einde van de bar spot met een verrekijker. Een lightbierflesje dat hij serveert glijdt eerst langs een zwarte vrouw en een zwarte muzikant voordat het flesje belandt bij de vrouw die de barman in het vizier had. Als de vrouw het biertje neemt, volgt de leus 'Soms is light beter'. 

Chance the Rapper gaf op Twitter aan getwijfeld te hebben om zijn kritiek op het spotje te uiten. Hij denkt dat bedrijven opzettelijk racistische campagnes bedenken om aandacht voor hun product te genereren. "Maar het moet me van het hart. Deze commercial van Heineken is vreselijk racistisch." De artiest roept niet op tot een boycot van het biertje. "Ik merk gewoon hoe vaak het gebeurt en ik vermoed dat ze hiermee consumenten en twitteraars willen ophitsen. Ik wilde er niet over twitteren, maar dit is zó slecht dat ik niet anders kan."

Chance the Rapper heeft intussen het gevoel dat bedrijven racistische reclame uitbrengen om in de aandacht te komen. 'Maar dit moest me van het hart.'Beeld Getty Images

Plank misgeslagen

Heineken reageerde aanvankelijk door te stellen dat het zich niet herkent in de kritiek van de rapper. "De regel 'Sometimes lighter is better' in de commercial verwijst naar Heineken Light bier en nergens anders naar", aldus John-Paul Schuirink, director global communication. "Sommige mensen in de Verenigde Staten hebben het zinnetje helaas anders geïnterpreteerd, maar dat was natuurlijk nooit de intentie van de commercial. Het gaat over light bier."

Enkele uren later besloot de bierbrouwer de reclamespot toch terug te trekken. "Hoewel we vinden dat de commercial verwijst naar ons Heineken Light-bier, hebben we de plank misgeslagen en nemen we de feedback ter harte. We zullen dit meenemen in de ontwikkeling van onze toekomstige campagnes", aldus de bierbrouwer in een verklaring.