Bart De Wever: "We gaan eindigen bij rekeningrijden, ook al is het niet populair"
N-VA-partijvoorzitter Bart De Wever zet wat zijn partij betreft de deur op een kier voor rekeningrijden, een maatregel waarbij de vaste autobelasting wordt vervangen door variabele heffingen per kilometer op filegevoelige plaatsen/tijdstippen. "Je kan daar niet onderuit." Al voegt hij daar meteen aan toe dat het "niet voor deze legislatuur" zal zijn.
De Wever deed zijn uitspraak tijdens een voorzittersdebat van werkgeversorganisatie Voka. Voor het eerst in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van oktober hebben de partijvoorzitters van N-VA, CD&V, Open Vld, sp.a en Groen de degens gekruist. Thema's waren mobiliteit en krapte op de arbeidsmarkt, de twee thema's waar ondernemers het meest wakker van liggen.
Groen-voorzitter Meyrem Almaci herhaalde haar pleidooi voor een drietrapsraket om mobiliteit te hervormen: investeren in openbaar vervoer, kilometerheffing en rekeningrijden voor personenvervoer.
Op het laatste punt kreeg ze ietwat verrassend bijval van De Wever. Kan een congestietaks soelaas brengen? "Dat gaat eigenlijk over het rekeningrijden", zei De Wever. "Ik denk dat we daar onvermijdelijk zullen eindigen, ook al is dat bij de bevolking niet populair". Dat zal deze legislatuur zeker niet gebeuren, zei de N-VA-voorzitter. "Een regering zal dat invoeren, maar niemand gaat daar campagne rond voeren".
Coalitiegenoot Wouter Beke (CD&V) vindt 'slim rekeningrijden' bespreekbaar. "Men moet rekening houden met de beschikbare alternatieven. "In West-Vlaanderen en Limburg is het moeilijk om mensen op de trein te krijgen, want daar rijdt in de helft van de gemeenten geen trein". Hij benadrukte dat Vlaanderen zich niet beperkte tot de 'Vlaamse ruit' (waar de verkeerscongestie het grootst is), en dat ook West- en Oost-Vlaanderen en Limburg economische kansen moeten krijgen.
Salariswagens
Oppositiepartijen Groen en sp.a laakten de mobiliteitsvergoeding cash for car, waarmee wie nu een bedrijfswagen heeft die kan inruilen voor cash. "Zelfs kpmg (accountantsorganisatie nvdr.) heeft het een doodgeboren kind genoemd", aldus Almaci. "Je hebt een combinatie nodig van investeringen in openbaar vervoer en ontraden van autogebruik. Het zal niet enkel met cash for car", stelde John Crombez (sp.a).
Gwendolyn Rutten (Open Vld) hamerde erop dat je niet zomaar salariswagens kan afnemen."Dan neem je salaris af." De partijvoorzitter van de liberalen stelt dat dankzij cash for car en het mobiliteitsbudget mensen op een betere manier worden verloond. "Je krijgt extra netto."
De Wever gaf toe dat de hoge subsidiëring op salariswagens een probleem is. "Maar we waren ook wereldkampioen in last op arbeid." Hij wilt de genomen maatregelen een kans geven "om te zien of we vloot van bedrijfswagens kunnen afbouwen."
Arbeidsmarkt
Tweede thema tijdens het debat was de krapte op de arbeidsmarkt. Ondanks het hoge aantal vacatures, blijven veel mensen, ook veel jongeren, werkloos. Sp.a pleit voor een basisbaan, waarin alle jongeren de garantie op een job of een opleiding hebben. Volgens Crombez wordt al te vaak gezegd dat wie geen werk heeft daar zelf schuld aan heeft. De Wever ziet geen heil in nieuwe gesubsidieerde jobs. "Been there, done that, failed".
Groen-voorzitter Almaci vindt dat het probleem van discriminatie op de arbeidsmarkt niet herleid mag worden tot een "attitudeprobleem" bij allochtone jongeren. "Het is niet normaal dat een hooggeschoolde allochtoon minder makkelijk werk vindt dan een autochtone jongere met een diploma secundair onderwijs", zei ze. Groen wil echte praktijktesten.
N-VA-voorzitter De Wever erkent dat er een probleem van discriminatie bestaat. Hij is niet tegen praktijktesten als er een directe aanleiding is, bijvoorbeeld na concrete klachten. Een veralgemening zou er volgens hem voor zorgen dat er vacatures zouden verdwijnen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Politieke barometer bevestigt score N-VA in onze eigen Grote Peiling
-
PREMIUM
1 op de 5 Vlaamse tieners combineert studies met mantelzorg: “Ik heb dat lange tijd verzwegen op school”
Maar liefst één op de vijf tieners tussen 11 en 18 jaar is mantelzorger. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van mantelzorgverenigingen. “Er heerst nog steeds schaamte rond. Mensen gaan je snel als ‘zielig’ zien”, vertelt Antonia (17) die al jaren voor haar moeder zorgt, die een zeldzame spierziekte heeft. Om het combineren van zorg en studie makkelijker te maken, pleiten verenigingen nu voor een mantelzorgstatuut, naar analogie met het topsportstatuut. -
65
“Iedereen mocht zijn vlag bovenhalen, behalve ik”: ophef nadat leraar de Vlaamse vlag van leerling (17) afneemt tijdens diversiteitsdag
Op de middelbare school VIA Tienen is er ophef ontstaan rond een Vlaamse vlag. Tijdens de diversiteitsdag mochten leerlingen een vlag van hun herkomstland meebrengen. De 17-jarige Bassem Khalil nam de zwart-gele Vlaamse Leeuw mee, maar een leerkracht nam die “onmiddellijk in beslag”. “Het was volgens hem te provocerend”, getuigt de leerling bij HLN.Tienen -
-
update met reactie
Justitieminister Van Tigchelt na uitspraken over migratiestop: “We mogen nooit iedereen over dezelfde kam scheren”
-
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
De overheid sabelde de voorbije jaren zwaar in de fiscale voordelen die burgers krijgen als ze een hypothecaire lening afsluiten. Toch zijn er nog altijd te rapen, zo weet Spaargids.be, dat meteen drie slimme fiscale adviezen op een rij zet. -
Jobat
Hoe herken je een toxische baas en wat doe je ertegen? “Hij zal altijd druk bezig lijken, maar toch ook micromanagen”
Welzijn op het werk krijgt vandaag meer aandacht dan ooit. Experts moedigen je aan om kritisch na te denken over je leidinggevende en op te komen voor jezelf en je team. Goed leiderschap is dan ook van cruciaal belang voor de prestaties die je levert en hoe je je voelt op de werkvloer. Maar wat kan je als medewerker doen als jouw leidinggevende je belemmert om goed – en graag – te werken? Welzijnsmanager Elisabeth Van Steendam legt het Jobat.be uit. -
Meisjes kampen in adolescentie meer met zelfmoordgedachten dan jongens, stelt Sciensano
-
PREMIUM
ONZE OPINIE. “Waarom N-VA op het podium niet meer over migratie praat”
-
61
HET DUEL. Mahdi (CD&V) en Vaneeckhout (Groen) vol in de aanval over migratie: “U maakt Vlaams Belang op die manier alleen maar groter”
In het derde ‘Duel’ in de studio van VTM Nieuws namen CD&V-voorzitter Sammy Mahdi en Jeremie Vaneeckhout, co-voorzitter voor Groen, het zondagmiddag tegen elkaar op. Het werd een vijandig duel, waarin zeer scherpe verwijten over en weer werden geslingerd binnen de thema’s zorg, landbouw en migratie. Met name over migratie gingen de twee kopstukken fel tekeer tegen elkaar. “U gedraagt zich als een aanhangwagen van extreemrechts”, zei Vaneeckhout. “Het beste communicatiebureau voor Vlaams Belang zijn de ideeën van de groenen”, stelde Mahdi. -
Minder dan helft mediabedrijven onderschreef actieplan rond grensoverschrijdend gedrag
Minder dan de helft van de Vlaamse mediabedrijven heeft in 2022 het actieplan tegen grensoverschrijdend gedrag onderschreven, en minder dan de helft van die organisaties is de verplichtingen ook effectief nagekomen. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams minister van Media Benjamin Dalle (CD&V) meegaf op de lancering van een nieuw actieplan. -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
531 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerNico Herbots
Ronald Boudewijns
inkje c
Ronny Ooijen
Stevie Peeters