Bart De Wever: "We gaan eindigen bij rekeningrijden, ook al is het niet populair"
N-VA-partijvoorzitter Bart De Wever zet wat zijn partij betreft de deur op een kier voor rekeningrijden, een maatregel waarbij de vaste autobelasting wordt vervangen door variabele heffingen per kilometer op filegevoelige plaatsen/tijdstippen. "Je kan daar niet onderuit." Al voegt hij daar meteen aan toe dat het "niet voor deze legislatuur" zal zijn.
De Wever deed zijn uitspraak tijdens een voorzittersdebat van werkgeversorganisatie Voka. Voor het eerst in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van oktober hebben de partijvoorzitters van N-VA, CD&V, Open Vld, sp.a en Groen de degens gekruist. Thema's waren mobiliteit en krapte op de arbeidsmarkt, de twee thema's waar ondernemers het meest wakker van liggen.
Groen-voorzitter Meyrem Almaci herhaalde haar pleidooi voor een drietrapsraket om mobiliteit te hervormen: investeren in openbaar vervoer, kilometerheffing en rekeningrijden voor personenvervoer.
Op het laatste punt kreeg ze ietwat verrassend bijval van De Wever. Kan een congestietaks soelaas brengen? "Dat gaat eigenlijk over het rekeningrijden", zei De Wever. "Ik denk dat we daar onvermijdelijk zullen eindigen, ook al is dat bij de bevolking niet populair". Dat zal deze legislatuur zeker niet gebeuren, zei de N-VA-voorzitter. "Een regering zal dat invoeren, maar niemand gaat daar campagne rond voeren".
Coalitiegenoot Wouter Beke (CD&V) vindt 'slim rekeningrijden' bespreekbaar. "Men moet rekening houden met de beschikbare alternatieven. "In West-Vlaanderen en Limburg is het moeilijk om mensen op de trein te krijgen, want daar rijdt in de helft van de gemeenten geen trein". Hij benadrukte dat Vlaanderen zich niet beperkte tot de 'Vlaamse ruit' (waar de verkeerscongestie het grootst is), en dat ook West- en Oost-Vlaanderen en Limburg economische kansen moeten krijgen.
Salariswagens
Oppositiepartijen Groen en sp.a laakten de mobiliteitsvergoeding cash for car, waarmee wie nu een bedrijfswagen heeft die kan inruilen voor cash. "Zelfs kpmg (accountantsorganisatie nvdr.) heeft het een doodgeboren kind genoemd", aldus Almaci. "Je hebt een combinatie nodig van investeringen in openbaar vervoer en ontraden van autogebruik. Het zal niet enkel met cash for car", stelde John Crombez (sp.a).
Gwendolyn Rutten (Open Vld) hamerde erop dat je niet zomaar salariswagens kan afnemen."Dan neem je salaris af." De partijvoorzitter van de liberalen stelt dat dankzij cash for car en het mobiliteitsbudget mensen op een betere manier worden verloond. "Je krijgt extra netto."
De Wever gaf toe dat de hoge subsidiëring op salariswagens een probleem is. "Maar we waren ook wereldkampioen in last op arbeid." Hij wilt de genomen maatregelen een kans geven "om te zien of we vloot van bedrijfswagens kunnen afbouwen."
Arbeidsmarkt
Tweede thema tijdens het debat was de krapte op de arbeidsmarkt. Ondanks het hoge aantal vacatures, blijven veel mensen, ook veel jongeren, werkloos. Sp.a pleit voor een basisbaan, waarin alle jongeren de garantie op een job of een opleiding hebben. Volgens Crombez wordt al te vaak gezegd dat wie geen werk heeft daar zelf schuld aan heeft. De Wever ziet geen heil in nieuwe gesubsidieerde jobs. "Been there, done that, failed".
Groen-voorzitter Almaci vindt dat het probleem van discriminatie op de arbeidsmarkt niet herleid mag worden tot een "attitudeprobleem" bij allochtone jongeren. "Het is niet normaal dat een hooggeschoolde allochtoon minder makkelijk werk vindt dan een autochtone jongere met een diploma secundair onderwijs", zei ze. Groen wil echte praktijktesten.
N-VA-voorzitter De Wever erkent dat er een probleem van discriminatie bestaat. Hij is niet tegen praktijktesten als er een directe aanleiding is, bijvoorbeeld na concrete klachten. Een veralgemening zou er volgens hem voor zorgen dat er vacatures zouden verdwijnen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
update
Zijn lichaamsresten net op tijd gevonden? En wie is ex-man Hans D.? Alles wat we nu weten over de cold case van Annie De Poortere
-
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
PREMIUM31
Vlaamse ex-IT’er wil ‘groene muur’ bouwen in Afrika: “Als we niets doen is het over 40 jaar te laat”
Met de koning als ambassadeur trekt Werner Sels (57) naar Namibië. De voormalige succesvolle IT’er gooide bijna twintig jaar geleden het roer om. Hoe komt het dat de klimaatproblematiek hem zo raakte dat hij zijn goed draaiende zaak verkocht om duizenden hectare land in Afrika te bebossen? Naast overbegrazing, waar stoot Sels zo nog tegenaan? Komt zijn ‘groene muur’ van de grond? “Als er niets gebeurt, wordt alles hier woestijn en is er niets meer mee aan te vangen” -
-
Politieke barometer bevestigt score N-VA in onze eigen Grote Peiling
-
Man (74) komt onder hefbrug terecht terwijl hij aan auto sleutelt en sterft ter plaatse
Een man van 74 is om het leven gekomen bij een tragisch ongeval in een loods langs de Sint-Jansstraat in Beveren-Leie. Hij raakte gekneld tussen een auto waaraan hij werkte en de hefbrug waarop het voertuig stond.Waregem -
PREMIUMInterview
Na 37 jaar maakt hoofdinspecteur Michelin zich bekend en onthult hij aantal geheimen: “Sommige chefs nemen het mij nog steeds kwalijk dat ik hun ster wegnam”
“Het zal vreemd aanvoelen om vanaf nu niet anoniem te reserveren in een sterrenzaak”. 37 jaar was Werner Loens (62) inspecteur van Michelin, waarvan 17 jaar hoofdinspecteur Benelux. 8.500 restaurantbezoeken later gaat hij op pensioen en wilt hij voor het eerst op de foto. Wat is volgens Loens dé culinaire hotspot van het moment, verlopen de beoordelingen altijd eerlijk en objectief en wat voor tol heeft tweemaal per dag op restaurant gaan geëist van zijn lichaam? HLN schoof de benen onder tafel en vroeg het hem. -
10
Vermist Vlaams koppel in Tenerife: Laura (66) teruggevonden, echtgenoot (71) Marc nog spoorloos
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
Premier haalt uit naar coalitiegenoten en oppositie in 1 mei-toespraak: “Confederalisme dient enkel om ons land kapot te maken”
Alexander de Croo (Open Vld) heeft tijdens zijn toespraak op de vooravond van 1 mei ongekend hard uitgehaald naar zowel coalitiegenoten als de oppositie. Tijdens een partijbijeenkomst in Blankenberge profileerde de premier zijn partij als enige verantwoorde keuze voor de verkiezingen. Ook lanceerde hij een voorstel om gepensioneerden die hebben gewerkt 500 euro meer te geven dan werklozen die met pensioen gaan. -
Flippende flitspalen op Antwerpse ring: alle voertuigen worden geflitst
Verschillende flitspalen aan de Antwerpse ring in Berchem en aan de Kennedytunnel zijn woensdag op hol geslagen en flitsen elk voertuig in plaats van alleen snelheidsovertreders. Dat bevestigt de federale politie.Antwerpen -
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
531 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerNico Herbots
Ronald Boudewijns
inkje c
Ronny Ooijen
Stevie Peeters