Carl Devos: ‘Het is bijzonder eigenaardig dat een lijsttrekker geen partijkaart heeft’

Jinnih Beels (links) en Tom Meeuws (rechts). © Belga
Niels Verdonck
Niels Verdonck Medewerker Knack.be

‘Als SP.A discussie wil vermijden, is er maar één oplossing: Jinnih Beels wordt lid van de partij’, aldus Carl Devos (UGent).

Onafhankelijk kandidate Jinnih Beels wordt lijsttrekker voor SP.A in Antwerpen bij de gemeenteraadsverkiezingen in oktober. Lokaal partijvoorzitter Tom Meeuws staat daardoor pas op de tweede plaats. Tot op vandaag heeft Beels nog geen partijkaart, maar naar eigen zeggen ‘sluit ze niet uit dat ze lid wordt van de partij.’

Politicoloog Carl Devos (UGent) ziet in die situatie problemen voor de socialisten. Als ze geen lid wordt, zal dat SP.A achtervolgen tot op de verkiezingsdag, zegt hij.

Bent u verrast door de keuze voor de onafhankelijke lijsttrekker, Jinnih Beels?

CARL DEVOS: Neen, aangezien Meeuws te beschadigd is – en misschien nog verder beschadigd kan worden – lag dat wel in de lijn der verwachtingen. Na de laatste aanval van Boemerang Tom op het stadsbestuur kreeg hij een ferme tegenaanval te verwerken, voor de tweede keer al. Beels daarentegen kwam bij de lancering van ‘Samen’ goed voor de dag en velen zien potentieel in haar. Ze is onafhankelijk: ze komt niet uit een bepaalde Antwerpse afdeling en behoort niet tot een kamp binnen de lokale geledingen.

Als SP.A discussie wil vermijden, is er maar één oplossing: Jinnih Beels wordt lid van de partij.

Schoof uiteindelijk de Antwerpse achterban Beels naar voren?

DEVOS: Formeel zal SP.A zeggen dat het beslist is door de achterban, maar het lijsttrekkerschap in Antwerpen is altijd nationale materie. Antwerpen is simpelweg te zichtbaar en belangrijk. Uiteraard zullen er contacten geweest zijn met de het SP.A-hoofdkwartier op de Grasmarkt, maar ik kan mij voorstellen dat ze daar kunnen leven met een verruimingskandidaat als lijsttrekker. Die moet illustreren dat de lijst aantrekkelijk is, er nieuwe mensen zich engageren en dat het ‘oude socialisme’ verdwenen is. Ik kan me de campagnelijn die daarbij hoort al helemaal voorstellen.

Ze blijft wel onafhankelijk en heeft tot op vandaag geen partijkaart.

DEVOS: Dat zij onafhankelijk is, blijft een groot nadeel en ze zullen erdoor achtervolgd worden tot in oktober. Het is bijzonder eigenaardig dat een lijsttrekker geen lid is van de partij in kwestie. Telkenmale ze spreekt zal ze dezelfde vragen krijgen. ‘Is dat een persoonlijk of een partijstandpunt?’ Als ze zegt dat het een persoonlijk standpunt is, krijg je de vraag: ‘waarom vertegenwoordigt u een lijst waarvan u niet achter alle standpunten staat?’. Als het wel een partijstandpunt is, dan is de logische vraag: ‘waarom bent u dan geen lid van de partij?’

Zal SP.A dan toch de druk opvoeren op haar om lid te worden?

DEVOS: Als SP.A discussie wilt vermijden is er maar één oplossing: ze wordt lid van de partij. Het is volkomen begrijpelijk dat er verruimers op een lijst gaan staan zonder lid te worden van de partij. Maar dat kan ik moeilijker begrijpen voor een lijsttrekker, want die zal uiteindelijk op de debatten het woord voeren en het gezicht worden van de campagne.

Met een dossier rond F-16’s bereik je minder mensen dan met een thema als sociale zekerheid.

De partij scoort nationaal met het dossier rond de vervanging van Belgische F-16’s maar de recentste peiling is niet bemoedigend. Wat zegt dat over de komende verkiezingen?

DEVOS: De peiling is voor de heisa rond de F-16’s afgenomen en John Crombez heeft goed gereageerd. Hij nuanceerde het belang van peilingen en benadrukt dat z’n partij koers houdt. Het dossier rond de F-16’s is vooral goed voor het zelfvertrouwen van de partij, maar het zal niet voor de herrijzenis van SP.A zorgen. Voor velen is het een ver-van-mijn-bedshow maar mensen beseffen ook dat het over veel geld gaat. Op hun congres #GoLeft had SP.A het over de uitbouw van de Vlaamse sociale zekerheid – daar bereik je een veel breder publiek mee dan met een dossier over vliegtuigen, waar sommigen van denken dat ze er toch sowieso moeten komen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content