OPINIE: "De hysterie die momenteel heerst, waarbij plots alle diesel moet worden gebannen vanaf 2020, is gewoon dom"
Zowat alle steden in Europa werken of denken aan de invoering van een lage-emissiezone, als dat al niet is gebeurd. Een zone waar het beter leven moet zijn of worden voor hun bewoners. Een plek waar je buiten kan komen zonder te moeten denken aan je gezondheid of die van je kinderen. In deze lage-emissiezones worden zekere types van wagens geweerd op basis van hun emissiewaarden.
Emissiewaarden en -normen waren tot voor september 2015 niet bepaald de grootste bezorgdheid van de burger, die daarvoor op de overheid vertrouwde. Tot het dieselspook op de proppen kwam. Dieselgate heeft de wereld doen inzien dat er een groot verschil bestaat tussen emissiewaarden op papier en deze op de weg.
De beste diesels moeten nog komen en ze zijn niet slechter dan hun broertjes op benzine
Verrassend eigenlijk, want het was al lang geweten dat de testcyclus in het labo in niets te vergelijken was met de realiteit van alle dag op de weg. Plots werd duidelijk dat dieselwagens op de weg vlot een factor 2 tot 10 meer NOX uitstoten dan toegelaten volgens de geldende emissienorm.
De automotive wereld was plots kop van jut, en terecht. Alhoewel er wettelijk niet direct veel op aan te merken viel, was het vertrouwen weg. Een sector die er alles aan doet om goede cijfers te halen in het labo en verder doet waar hij zin in heeft, is niet echt de lieveling van het publiek.
Maar wat wil je, er was geen handhavingsbeleid, sterker nog, er bestond zelfs geen wetgeving voor. Als je morgen een bordje 30 km/h hangt en nooit snelheidscontroles uitvoert omdat je geen camera’s hebt, moet je ook niet verwonderd zijn dat iedereen te snel rijdt. Als er in de wielrennerij geen epo controle zou zijn ingevoerd zou iedereen vandaag nog aan de epo zitten.
De wetgeving is er gekomen. RDE en WLTP (controlemechanismen) zijn er nu. Weliswaar met overgangsmaatregelen, maar ook die zullen verdwijnen. De sector heeft ondertussen wel ingezien dat het moet. Emissies zijn niet langer slechts cijfers op papier, maar waarden die het verschil maken. De nieuwe dieselwagens die zijn gehomologeerd na 1 september 2017, de zogenaamde euro 6d Temp wagens, hebben geen emissieprobleem, ook niet op de weg.
We hebben natuurlijk nog de bestaande dieselauto’s en die vormen een probleem, dat valt niet te ontkennen. Als aan deze wagens echter de nodige aanpassingen worden gedaan, en het vermogen met een 20% mag dalen, kunnen zij wel degelijk aan de gestelde norm voldoen. De kostprijs voor die ingreep zal niet opwegen tegen de waardevernietiging door een plotse verbanning uit onze steden
Het kan dus wel degelijk. De hysterie die momenteel heerst, waarbij plots alle diesel moet worden gebannen vanaf 2020, is gewoon dom. Vanaf 1 januari 2020 moeten alle wagens voldoen aan de euro 6d norm volgens RDE en WLTP cyclus gemeten. Met andere woorden, de beste diesels moeten nog komen en ze zijn niet slechter dan hun broertjes op benzine.
We hebben natuurlijk nog de bestaande dieselauto’s en die vormen een probleem, dat valt niet te ontkennen. We kunnen nu heel drastisch handelen en deze verbieden nog de steden binnen te rijden. We spreken hier over wagens (euro 5b en euro 6b) van enkele jaren oud. De waarde van deze wagens zal daardoor tot zo goed als nul worden herleid. De mensen die dan willen kiezen voor een nieuwe aardgas of LPG wagen zullen die in vele gevallen simpelweg niet kunnen kopen omdat de verderverkoopwaarde van hun huidige diesel gekelderd is, met als gevolg dat ze ermee blijven rijden.
Als aan deze wagens echter de nodige aanpassingen worden gedaan, en het vermogen met een 20% mag dalen, kunnen zij wel degelijk aan de gestelde norm voldoen. De kostprijs voor die ingreep zal niet opwegen tegen de waardevernietiging door een plotse verbanning uit onze steden.
Laten we dus slim zijn en erkennen dat zwart-wit denken niet de goede optie is. Er bestaat immers wel degelijk een oplossing waar uiteindelijk iedereen bij zal winnen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Ecocheques komen er opnieuw aan, maar wat kan je er allemaal mee betalen? “Zelfs voeding en hotels”
-
3
Klimaatverandering bedreigt voortbestaan Spaanse wijnen
De traditionele wijngebieden lopen het risico te verdwijnen door overmatige droogte en vaker voorkomende hittegolven als gevolg van de klimaatverandering. Onderzoek toont aan dat 90 procent van de wijngaarden in Spanje, Italië, Griekenland en Zuid-Californië dreigen te verdwijnen bij een verdere temperatuurstijging van meer dan 2 graden. Door de warmere temperaturen komen wel andere regio’s, zoals het zuiden van het Verenigd Koninkrijk en Noord-Frankrijk, in aanmerking voor wijnproductie. -
Rapport: Europa bereidt zich onvoldoende voor op klimaatverandering
Europa bereidt zich te weinig voor op klimaatverandering. Dat is de conclusie van het Europese Milieuagentschap EEA, dat is verbonden aan de Europese Unie. -
-
PREMIUM
De Amerikaanse verkiezingen kunnen wereldwijde gevolgen hebben: Britse milieuwebsite schetst twee scenario’s
-
HLN Shop
Ken jij deze vijf types barbecue al? Van oldskool met houtskool tot Japanse verfijning
Tijdens het plannen van een grillfeest krijgen we al snel een luxeprobleem op ons... bord: het aanbod in de winkels beperkt zich niet meer tot een rooster met een bakje kolen onder. Anno 2024 vind je barbecues in alle denkbare soorten en maten. Hoe pik je hier het juiste exemplaar voor jou uit? HLN Shop plaatst vijf types barbecues in de kijker en bespreekt hun troeven en bijzonderheden. -
Demir: “Statiegeldsysteem tegen eind 2025”
De invoering van een statiegeldsysteem zal een zaak voor eind 2025 zijn. Dat zei Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) in het parlement na vragen van Mieke Schauvliege (Groen) en Steve Vandeberghe (Vooruit). -
Vlaanderen stemt tegen 90 procent minder CO2: “De focus moet liggen op de al ambitieuze doelstellingen voor 2030”
-
Bijna alle Belgische stranden overschrijden Europese drempels: plastic zwerfvuil en bouwafval grootste vervuilers
-
Opnieuw massale koraalverbleking in Great Barrier Reef: “Klimaatverandering grootste dreiging voor koraalrif”
In het Australische Great Barrier Reef vindt weer op grote schaal verbleking van het koraal plaats. Wetenschappers van de overheid constateerden de schadelijke massale verbleking, de zevende sinds 1998, na onderzoek van zo’n driehonderd ondiepe riffen. -
Ontbossing in Braziliaans Amazonegebied gehalveerd in 2023
De ontbossing in het Braziliaanse Amazonewoud is vorig jaar met de helft afgenomen, blijkt uit cijfers die vrijdag zijn vrijgegeven. Daartegenover staat dat in het minder bekende savannegebied Cerrado juist veel vegetatie is verdwenen. -
Independer
“Hond van 35 kg zonder beveiliging op achterbank wordt projectiel van 1 ton”: zo vervoer je je viervoeter wél veilig in de auto
170 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerAndre Wouters
stef co
frank blad
daniel vanmechelen
Kamiel Peeters