Buurtbewoners weten wat ze willen voor eindeloze werken aan straat: “Beton duurt te lang, geef ons maar gewoon asfalt”

© ppg

De bewoners van de Biesemstraat zijn de werken in hun straat, die al bezig zijn van in augustus vorig jaar, meer dan beu. Ze zetten daarom een petitie op om de gemeente te vragen asfalt te leggen in plaats van beton. Dat moet te lang drogen.

Paul Pans

De keuze voor asfalt in plaats van beton zou voor de bewoners een tijdswinst van drie tot zes weken betekenen, omdat er bij asfalt al vanaf dag twee auto’s over mogen rijden, terwijl beton drie weken uitharding nodig heeft.

“Al maanden uiten we ons ongenoegen”, zegt Walter Vanoppen. “We zitten sinds augustus 2017 in de miserie. Als we nu nog weken moeten wachten op de uitharding van het beton, is het hek helemaal van de dam. Waar moeten we onze auto parkeren? Moeten we drie tot zes weken te voet naar onze wagen? We stelden een petitie op, met de vraag geen beton maar asfalt te leggen. Overal in de gemeente krijgen de nieuwe wegen asfalt, behalve de Biesemstraat. Waarom?”

“Asfalt in de Biesemstraat zou de belastingbetaler heel wat euro’s kosten, maar wij moeten toch ook belasting betalen voor de asfaltwegen in Geetbets”, zeggen de bewoners. “Moeten we misschien een petitie opstellen om aan te sluiten bij Herk-de-Stad?”

Ook voor de zelfstandigen in de buurt blijft het doorbijten tot het einde van de werken. Willy Beelen die een groot fruitbedrijf runt op de hoek van de Biesemstraat met de Leeuwbeekstraat, dreigt drie weken lang zijn bedrijf niet in of uit te kunnen als er beton gestort wordt.

Drie miljoen kilo fruit op het spel

“Vorig jaar heb ik het gemeentebestuur verwittigd dat beton leggen voor de toegangspoorten tot mijn fruitbedrijf niet kan door de drie weken uithardingstijd”, zegt Beelen. “Ik kan toch geen drie miljoen kilogram fruit op het spel zetten. Als het regent, moet ik binnen de 48 uur de fruitbomen kunnen spuiten met sproeistoffen, anders mislukt de oogst. Als het bestuur toch kiest voor beton, laat ik de werken stilleggen of rijd ik er door.”

Volgens Christian Baillien speelt de ‘gebrekkige communicatie tussen het gemeentebestuur en de bevolking’ een grote rol. “Beton betekent ook voor de bewoners drie tot zes weken extra wegomleggingen volgen van meer dan tien kilometer over Donk en Halen of via Herk-de-Stad”, zegt hij. “Daarnaast vreest iedereen ‘gedaver en geluidshinder’ door de naden die de betonvakken van elkaar scheiden.”

Overleg

“We kozen een jaar geleden al voor beton, niet alleen de duurste maar ook de meest duurzame optie”, legt burgemeester Jo Roggen (Open VLD) uit. “Beton gaat op termijn het langst mee, heeft het minste onderhoud nodig en is het meest bestand is tegen zwaar vervoer. Omwille van de aanwezigheid van putdeksels in de weg, zal net beton minder geluidshinder geven en meer rijcomfort. Asfalt moet daarentegen om de tien jaar afgeschraapt worden en heeft grotere kans op scheuren en verzakkingen.” Volgens berekeningen gaat beton tot 50 jaar mee. Volgende vrijdag is er een nieuw overleg.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen