Treinbestuurder, NMBS en Infrabel naar rechter verwezen voor treinongeval van acht jaar geleden in Buizingen

De Brusselse raadkamer verwijst drie verdachten in het dossier over de treinramp in Buizingen door naar de politierechtbank. Het gaat om de treinbestuurder die een rood stoplicht negeerde, Infrabel en de NMBS.

tg

Op 15 februari 2010 botsten de stoptrein Leuven-’s Gravenbrakel en de IC-trein Quévrain-Luik ter hoogte van Buizingen op elkaar. Die ramp kostte het leven aan 19 mensen (N+). Daarnaast vielen er ook minstens 310 gewonden, onder wie 11 zwaargewonden.

Het Brusselse parket opende een gerechtelijk onderzoek, dat later overgenomen werd door het parket Halle-Vilvoorde en jarenlang aansleepte, onder meer omwille van de ingewikkelde technische situatie op de plaats van de ramp. Uit het onderzoek bleek wel dat de bestuurder van de stoptrein door een stoplicht was gereden. Ook de NMBS en Infrabel worden vervolgd.

Die treinbestuurder betwist tot op vandaag dat hij door een rood stoplicht zou gereden zijn. Zijn advocaten, meesters Dimitri de Béco en Antoine Chomé, kondigen ook aan dat zij een proces in het Frans willen.

Bij een eventuele veroordeling riskeert de bestuurder van de P-trein een gevangenisstraf van maximum 5 jaar en een geldboete van 3.000 euro, terwijl de NMBS en Infrabel in dat geval elk een geldboete van maximum 600.000 euro riskeren.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen