Kilometerheffing verkleint files niet, zelfs meer vrachtwagens op baan
De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft vorig jaar 676 miljoen euro opgebracht, maar de files zijn er niet kleiner door geworden. Er zijn zelfs vrachtwagens bijgekomen. Dat blijkt uit een studie van het Vlaams Verkeerscentrum waarover Gazet van Antwerpen en De Standaard vandaag berichtten.
Volgens de studie kwam er vorig jaar 1,5 procent vrachtwagens op onze wegen bij. Op de ring rond Borgerhout reden er elke werkdag zo'n honderd vrachtwagens meer dan in 2016. Dezelfde stijging is te zien op de drukke E313 in Wommelgem. Bovendien merken steeds meer gemeenten dat het vrachtverkeer op gemeente- en gewestwegen toeneemt, omdat vrachtwagens de kilometerheffing proberen te ontwijken.
Schrikt de kilometerheffing transportbedrijven dan niet af? "Nee, want onze sector is erin geslaagd om de kilometerheffing door te rekenen aan de klanten", zegt Philippe Degraef van de transportfederatie Febetra. Dat bevestigt Marc Van den Broeck, algemeen directeur van het transportbedrijf Trafuco. "Door de scherpe concurrentie in de transportsector zijn onze winstmarges klein. We moeten die kosten doorrekenen aan onze klanten. Gelukkig lukt dat. Onze winstmarges zijn sinds de heffing niet verkleind."
Voordelen
Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wijst erop dat de heffing toch nog voordelen heeft. "Want eindelijk betalen buitenlanders mee voor het gebruik van onze wegen", klinkt het. Hij wijst erop dat bijna de helft van de kilometerheffing werd betaald door buitenlanders.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
2
Infrastructuur clubs kan groei aantal nieuwe leden niet aan, waarschuwt Vlaamse Sportfederatie
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
PREMIUM57
INTERVIEW. Christophe Deborsu: “Verontwaardiging over geld is makkelijk als je niemand kent die erdoor geraakt wordt. Maar zet je één seconde in onze plaats”
Hoe is het intussen achter de Chinese Muur die de taalgrens stilaan wordt? Als er één man is die het u kan vertellen, dan is het politiek journalist Christophe Deborsu. Hij schrijft vanaf maandag een wekelijkse verkiezingscolumn voor HLN én heeft net een roman uit – over de liefde, maar ook over dit aparte land in twee delen. “We moeten elkaar meer besnuffelen. Mijn neus bedriegt me nooit.” -
-
Meer dan 50 mensen protesteren tegen “onderdrukking” politie tegen Koerdische nieuwszenders
-
ANTWERPEN
Elke dag 10,5 uur file aan Kennedytunnel
De Antwerpse pagina's in het nieuwe jaarrapport van het Vlaams Verkeerscentrum kleuren roetzwart. Zo is de ochtendspits 14% drukker geworden, de avondspits maar liefst 18%. De Kennedytunnel kroont zich met gemiddeld 10,5 uur file per dag zelfs tot de absolute filekampioen van 2017. -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
Hou je van natuur en avontuur, staat een safari vermoedelijk hoog op je bucketlist. Geen tijd/budget om af te reizen naar Afrika? Het perfecte plan B bevindt zich net over de grens, in Hilvarenbeek: in de Beekse Bergen onderneem je een safari met alles erop en eraan zonder op het vliegtuig te moeten stappen. HLN Shop geeft een checklist mee van wat je niet mag missen op je Nederlandse dan wel Afrikaanse safaritocht. -
Bart De Wever: "We gaan eindigen bij rekeningrijden, ook al is het niet populair"
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
Agent loopt neusbreuk op tijdens arrestatie van 3 autovandalen in Dendermonde
Vandalen hebben in de nacht van vrijdag op zaterdag verschillende voertuigen beschadigd in Sint-Gillis-Dendermonde. De daders konden opgepakt worden, maar een agent raakte wel gewond. In totaal zouden er 11 voertuigen schade hebben opgelopen.Dendermonde -
PREMIUM19
151 miljoen te winnen met EuroMillions, maar alleen in België wordt iemand zéker miljonair. Hoe werkt dat?
Vijf cijfers en twee sterren kunnen je 151 miljoen rijker maken, maar de kans dat niemand bij EuroMillions de juiste combinatie afvinkt, is groter dan dat iemand dat wel doet. En toch krijgt België er gegarandeerd een miljonair bij, want als enige van de negen deelnemende landen is er bij ons deze week een bijkomende gegarandeerde jackpot van 1 miljoen euro. Waarom is onze Nationale Loterij in zo’n gulle bui? En wat is de kans dat je die pot wint? -
Greenpeace sleept Vlaamse regering voor de rechter wegens lakse aanpak van luchtvervuiling
133 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageergustaaf van bever
anna geulen
Gaston Miar
van royen rudi
Frans Peeters