Adverteerders moeten Facebook beloven dat ze toestemming hebben voor gebruik persoonlijke data
Facebook neemt maatregelen om te verhinderen dat adverteerders gerichte advertenties uitsturen op basis van persoonlijke gegevens die ze verkregen zonder de toestemming van de gebruikers.
Met het zogenaamde 'Custom Audiences' kunnen bedrijven Facebook zelf lijsten bezorgen met persoonlijke gegevens, bijvoorbeeld e-mailadressen en telefoonnummers. De sociaalnetwerksite gebruikt die lijst dan om de advertenties bij de gewenste personen te krijgen. Voor het gebruik van de persoonlijke gegevens moet een adverteerder nu al toestemming hebben, maar Facebook wil het duidelijker en explicieter maken dat die toestemming aanwezig moet zijn, zo stelt TechCrunch op basis van informatie van een woordvoerder.
Facebook werkt zo aan een toepassingen waarin adverteerders moeten aangeven dat de toestemming hebben om informatie die ze uploaden te gebruiken. Meer info over de tool en hoe Facebook de regels wil handhaven, is nog niet bekend.
Privacy
Enkele weken geleden kwam Facebook onder vuur te liggen vanwege het incident met Cambridge Analytica. Dat verzamelde persoonlijke informatie van gebruikers om daarna gerichte pogingen te doen de mening van die mensen te veranderen. Alhoewel Facebook stelt dat de nieuwe toestemmingstool hier niets mee te maken heeft, is Facebook al enige tijd bezig met gebruikersprivacy onder druk van overheden.
Vorige week liet Facebook al weten dat het stopt met het zogenaamde Partner Categories, dat ook toelaat gericht te adverteren met data die extern werd aangeleverd. Alhoewel dat binnenkort niet meer kan, mogen adverteerders dus nog wel hun eigen data meenemen, zolang zij beloven dat dit met toestemming van de eigenaar wordt gebruikt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Elon Musk op de vingers getikt door eigen platform: X verwijdert video die miljardair had gedeeld
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
Techgiganten willen misbruik AI bij verkiezingen voorkomen
Een twintigtal grote techbedrijven zoals ChatGPT-moederbedrijf OpenAI, Facebook-eigenaar Meta, Microsoft, Amazon, Google, TikTok en X hebben een samenwerkingsverband aangekondigd om misbruik van artificiële intelligentie (AI) bij verkiezingen tegen te gaan. -
-
KIJK. Taalapp Duolingo deelt bizarre video op social media: mascotte krijgt ‘Braziliaanse Butt Lift’
-
7
Van boycots tot likeknop: 20 jaar Facebook in 7 diepte- en hoogtepunten
Op 4 februari 2004 lanceerde Mark Zuckerberg op 19-jarige leeftijd ‘TheFacebook’ vanop de campus van de universiteit van Harvard. Die website groeide de afgelopen 20 jaar uit tot Meta, een imperium van sociale media. Dat ging niet zonder horten of stoten. We zetten de twee decennia geschiedenis van Facebook op een rijtje. -
Independer
Hoe verschilt downloaden van streamen? En wat verbruikt het minste data?
Films bekijken of muziek luisteren via een gedownloade bibliotheek: die tijd is voorbij. Tegenwoordig gaat bijna alles via streaming. Daardoor is ons dataverbruik de voorbije jaren sterk toegenomen. Maar is streaming altijd de beste optie? Is het soms niet slimmer om je favoriete film of muziekalbum te downloaden, en zo data te besparen? En hoe pak je dat het best aan? Independer.be geeft raad. -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
-
AI-beelden krijgen label op Facebook en Instagram
Afbeeldingen die door kunstmatige intelligentie (AI) gegenereerd zijn, zullen binnenkort een label krijgen op Instagram en Facebook. Dat maakte Nick Clegg, directeur mondiale zaken bij Meta, bekend in een blogpost. -
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig
Vragen gasten bij je thuis vaak om het wifiwachtwoord? Gelukkig is het vandaag kinderspel om dat wachtwoord te delen en hoef je niet meer telkens op zoek naar het boekje van je provider – omdat niemand erin slaagt dat complexe wachtwoord te onthouden. Maar hoe makkelijker het delen van je wifinetwerk is, des te meer risico’s eraan verbonden zijn. Independer.be verklaart. -
Mark Zuckerberg was nog nooit zo rijk
2 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerBruno Draulans
jean petermans