“Nieuwe wetgeving dreigt fietsen te ontmoedigen”

© BELGA

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) kan zich niet vinden in de nieuwe wetgeving rond elektrische fietsen en speed pedelecs die vanaf 1 oktober in werking treedt. Nu de speed pedelec wordt beschouwd als een brommer vervallen de fiscale voordelen van het woon-werkverkeer, zegt Weyts dinsdag. “Zo dreigt de nieuwe wetgeving het fietsen te ontmoedigen in plaats van aan te moedigen.”

Het nieuwe Koninklijk Besluit categoriseert de speed pedelec vanaf 1 oktober onder de bromfietsen. Eigenaars van zo’n snelle elektrische fiets moeten zo verplicht een helm dragen, in het bezit zijn van een rijbewijs, een nummerplaat aanvragen en een verzekering afsluiten.

Maar volgens Weyts impliceert het ook dat de fiscale voordelen van het woon-werkverkeer vervallen. “Concreet verliezen duizenden fietsers hun fietsvergoeding. Het gaat hier vooral over mensen die op een langere afstand van hun werk wonen en net die speed pedelec en de hogere snelheid ervan nodig hebben om een volwaardig alternatief te zijn voor de wagen”, luidt de reactie van Weyts.

De Vlaamse minister vraagt daarom aan zijn federale collega “om in plaats van de fiscale aftrekbaarheid in te voeren, vooral de fietsvergoeding opnieuw in te voeren voor de speed pedelec. Maar als er budgettaire ruimte is, mag de twee ook.”

Jef Van den Bergh, Kamerlid van CD&V, diende vorige week nog een wetsvoorstel in rond de fiscale aftrekbaarheid van elektrische fietsen en een fietsvergoeding voor het woon-werkverkeer. Hij is dan ook “verheugd” dat Bellot “de kaart van de fiets trekt”. Maar net zoals Weyts hoopt Van den Bergh dat “ook de uitbreiding van de fietsvergoeding voor speed pedelecs de nodige steun zal vinden”, klinkt het dinsdag.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen