Direct naar artikelinhoud
Spotify

Spotify: nog geen euro winst gemaakt, maar wel al miljarden waard

Muziekstreamer Spotify maakt een blitzstart op de beurs van New York.Beeld EPA

Fan van Spotify? U bent niet alleen. Beleggers liepen over van enthousiasme voor het beursdebuut van de muziek­streamingdienst. Straf, want het bedrijf maakte in zijn twaalfjarig bestaan nog geen enkele euro winst. 

Drie uur en een kwartier na de start van de beurshandel in New York kon het aandeel Spotify, dat noteert onder ‘SPOT’, gisteravond eindelijk van start gaan. Kopers en verkopers moesten elkaar nog wat zoeken om tot een prijs te komen voor het nieuwste aandeel op de Amerikaanse beurs. Want zoals het bedrijf de muziekindustrie op zijn kop zette, besliste Spotify om ook zijn beursgang anders aan te pakken. De Zweedse firma bood geen nieuwe aandelen aan, en legde ook niet op voorhand een prijs vast. In de plaats brachten bestaande aandeelhouders hun effecten rechtstreeks naar de beurs. Zo konden ze die makkelijker verhandelen, zonder tussenkomst van zakenbanken, en zonder beperkingen voor hoeveel of wanneer ze zouden verkopen. Vraag en aanbod beslisten alles.

Royalty’s

Resultaat na urenlang wachten: een openingskoers van 165,90 dollar (135,3 euro) per aandeel, een heel stuk hoger dan de 132 dollar (108 euro) die de dag voordien als referentie was opgegeven. Beleggers zijn zo enthousiast dat de prijs steeds een stukje hoger getrokken kon worden. 

Dat is best opvallend. Spotify, dat muziekliefhebbers nu al twaalf jaar hun favoriete albums en songs laat streamen, zodat ze ze niet meer (illegaal) moeten downloaden, boekte in zijn bestaan immers nog geen cent winst. Heel gemakkelijk steekt het verdienmodel van zo’n muziekstreamingdienst dan ook niet in elkaar. “Spotify is enkel een kanaal om muziek te verspreiden, en slaat dus ook alleen munt uit het werk van anderen”, legt KBC-marktstrateeg Tom Simonts uit. “Dat wil zeggen dat een groot deel van de omzet doorgesluisd wordt naar de grote muziekproducenten, in de vorm van royalty’s. Slechts 17 procent van die inkomsten blijft in de eigen boeken staan, en moet dienen om investeringen in het platform te bekostigen.”

En die investeringen durven bij zulke (relatief) nieuwe technologieën nogal eens oplopen. 

165,90 dollar bedroeg de openingskoers per aandeel, een heel stuk hoger dan de 132 dollar die als referentie was opgegeven

Goed nieuws is dat het Zweedse bedrijf erin slaagt heel wat gebruikers aan zich te binden. Vandaag luisteren 159 miljoen mensen in 65 landen muziek via de app. Dat zijn een derde meer gebruikers dan een jaar eerder. Net niet de helft, zo’n 70 miljoen, is bereid 10 euro per maand te betalen om tussen die liedjes geen reclame te moeten aanhoren. Daarmee heeft het Zweedse bedrijf een serieuze voorsprong op zijn concurrenten, waartoe nochtans ronkende namen als Apple Music (38 miljoen gebruikers) en Amazon Music (16 miljoen) behoren.

“Het aandeel betalende abonnees bij Spotify is behoorlijk hoog, zeker voor een dienstenmodel. Dat is ook een belangrijk argument voor beleggers: zulke abonnees zouden in de toekomst een voorspelbare stroom aan cashflow moeten opleveren”, zegt Simonts. Nochtans is het aanbod van Spotify met 35 miljoen muzieknummers het kleinst van allemaal. Bij kleinere spelers als Deezer (53 miljoen) en Tidal (50 miljoen) kun je tussen veel meer songs kiezen.

Geen marge voor missers

Dankzij al die fans wist Spotify de inkomsten het afgelopen jaar bijna te verdubbelen, tot 4,09 miljard euro. Spijtig genoeg was dat opnieuw niet voldoende om winst te maken. Spotify eindigde 2017 met liefst 1,24 miljard in het rood. Nochtans waardeert de beurskoers de muziekstreamingdienst wel op een forse 29,5 miljard dollar (24,1 miljard euro). 

“Rekening houdend met enkel de betalende gebruikers, is elke Spotify-gebruiker 330 dollar waard. Da’s behoorlijk wat, hé”, vindt Simonts. “Die waardering is gebaseerd op de hoop dat het bedrijf het marktleiderschap en een steile groei van betalende leden kan aanhouden. Zulke beurswaarden zijn niet per definitie ‘fout’, maar ze laten in de toekomst wel weinig marge voor missers.”

Volgens de marktstrateeg is het daarom spannend afwachten hoe snel Spotify winstgevend kan worden en betalende abonnees aan boord kan houden, maar ook hoe hard de concurrenten de druk zullen opvoeren. “Als muzieklabels zoals Sony hogere royalty’s gaan eisen, is het maar de vraag in welke mate de abonnees van Spotify daar extra voor willen betalen.” (HG)