Direct naar artikelinhoud
Fraude

Phishingmails in omloop: fraudeurs maken misbruik van problemen bij Argenta

Phishingmails in omloop: fraudeurs maken misbruik van problemen bij Argenta
Beeld Twitter

Nadat de app en website van de bank de voorbije dagen plat lagen, duiken steeds meer klachten op. Bij het Centrum voor Cybersecurity (CCB) zijn de afgelopen dagen al 86 meldingen binnengekomen over valse mails die in naam van de bank Argenta worden verstuurd. De fraudeurs vragen in die mails om de bankgegevens aan te vullen en hopen zo te profiteren van de technische problemen bij de bank.

De problemen bij Argenta ontstonden na de installatie van een nieuw bankplatform in het paasweekend. De herstart na het weekend liep niet van een leien dakje. Zo waren er vertragingen in de verwerking van stortingen, bijvoorbeeld van de lonen, waardoor sommige klanten werden geconfronteerd met de boodschap "ontoereikend saldo" bij een betaling of een geldafhaling. 

Argenta is er in de voormiddag dan toch nog niet in geslaagd om zijn internetplatform weer draaiend te krijgen. "In de kantoren werkt het al goed en in de loop van de namiddag hopen we ook het internetbankieren weer online te krijgen", aldus de bank. 

Fraude

Fraudeurs proberen nu te profiteren van die technische problemen, zegt het Centrum voor Cybersecurity. Het Centrum ontving al 86 meldingen van mensen die een phishingmail kregen, valselijk verstuurd in naam van Argenta, waarin ze de vraag krijgen om hun bankgegevens opnieuw door te sturen. Wie goed kijkt, ziet bijvoorbeeld dat in de link een lichte wijziging is aangebracht aan de naam, zoals bijvoorbeeld 'Argemta.be'.

Dankzij die meldingen kon het Centrum al zes nieuwe frauduleuze sites blokkeren. “We zijn op de hoogte. Onze departement Securitymonitoring volgt de zaak de hele tijd op en laat de phishingsites platleggen", zegt een woordvoerster van de bank.

Argenta waarschuwt klanten dat ze niet mogen ingaan op e-mails waarin hen gevraagd wordt om codes te geven. "Als u een e-mail ontvangt en niet zeker weet of u er best wel of niet op reageert, neem dan contact op met uw kantoorhouder", adviseert de bank op zijn FAQ-pagina over de panne. "Aarzel niet om phishingmails die u hebt ontvangen ook met ons te delen via phishing@argenta.be." 

Twitter bericht wordt geladen...