© WDK

Technische problemen bij Argenta duren voort

De technische problemen bij Argenta zijn donderdag nog steeds niet van de baan. De bank zegt “alles op alles te zetten om een structurele oplossing te vinden voor de aanhoudende moeilijkheden”. Wanneer de problemen volledig opgelost zullen zijn, is nog niet duidelijk.

In de nacht van woensdag op donderdag is Argenta gestart met “de vervanging van het replicatiemechanisme dat voor vertragingen zorgt”. Die werkzaamheden duren tot donderdagavond. Woensdag bleek de belasting te hoog om internetbankieren in de loop van de dag op te starten, waardoor het pas laat op de avond geactiveerd werd.

Maar donderdagochtend omstreeks 08.30 uur zijn die kanalen weer afgesloten om voorrang te geven aan de opstart van de kantoren en het betalingsverkeer.

“Geen exacte timing”

“De bedoeling is om de andere kanalen (internetbankieren en de mobiele app) weer op te starten wanneer de capaciteit het toelaat”, meldt Argenta-woordvoerster Christine Vermylen. “Wij kunnen hier geen exacte timing voor geven want veiligheid en nauwkeurigheid primeren op de snelheid van de implementatie.”

Argenta benadrukt dat klanten steeds geld kunnen afhalen aan de bankautomaten en kunnen betalen met de kaart in de winkel. De saldo’s van alle rekeningen zijn bijgewerkt en correct.

Klanten met vragen kunnen terecht bij de kantoren en het contactcenter. Dringende overschrijvingen kunnen gebeuren via de kantoren en het contactcenter.

De problemen bij Argenta ontstonden na de installatie van een nieuw bankplatform in het paasweekend. De herstart na het verlengde weekend liep niet van een leien dakje. Zo waren er vertragingen in de verwerking van stortingen, bijvoorbeeld van de lonen, waardoor sommige klanten werden geconfronteerd met de boodschap “ontoereikend saldo” bij een betaling of een geldafhaling.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer