Direct naar artikelinhoud
Verenigde Staten

Trumps voortdurende Twitter-aanvallen laten Amazon en 'The Washington Post' niet onberoerd

President Donald Trump bij een overleg in juni 2017 met Microsoft-CEO Satya Nadella en CEO van Amazon Jeff Bezos (rechts).Beeld Photo News

President Trump heeft het niet zo op techbedrijven. Met name Amazon van Jeff Bezos moet het de jongste tijd ontgelden. En helemaal zonder gevolgen blijft de kritiek van Trump niet.

Behalve dat Trump het niet zo op techbedrijven heeft, heeft hij ook niet veel op met automakers, aircofabrikanten, mediabedrijven, medicijnfabrikanten, etcetera. De lijst vijanden die The New York Times opsomt (zelf trouwens ook een vijand van Trump) is lang. En de serie verwensingen die de president openlijk via Twitter op die bedrijven plakt, is al even lang: oneerlijk, dom, nep, mislukkingen, afval of gewoon: "Vijand van het Amerikaanse volk."

Dalende koers

Eén bedrijf moet het de jongste tijd in het bijzonder ontgelden: Amazon van Jeff Bezos. In een reeks tweets beschuldigde Trump het succesvolle bedrijf (webwinkel, tv-producent en eigenaar van The Washington Post) ervan dat het belastingen zou ontlopen en geen eerlijke vergoedingen zou betalen aan de Amerikaanse posterijen en dat er op die manier sprake van oneerlijke concurrentie zou zijn. Dit alles kost de Amerikaanse burger miljarden, zo herhaalde Trump later deze week zijn beschuldigingen tegenover verslaggevers – daarbij een rapport citerend zonder duidelijk te maken om wat voor rapport het gaat.

De impliciete dreigementen van overheidsingrijpen hebben de koers van Amazon scherp doen dalen eerder deze week, dus helemaal zonder gevolgen blijven Trumps tweets bepaald niet. In korte tijd verdampten vele miljarden dollars aan beurswaarde. 

Het bedrijfsleven begint zich dan ook te roeren. "Het is ongepast voor overheidsfunctionarissen om hun positie te gebruiken om een Amerikaans bedrijf aan te vallen", zo haastte een hoge functionaris van de Amerikaanse Kamer van Koophandel zich te zeggen. Overigens is het niet voor het eerst dat een Amerikaanse president kritiek uit op een bedrijf. Zo bekritiseerde Trumps voorganger Obama in 2015 nog kantoorbenodigdhedenleverancier Staples omdat die de Affordable Care Act niet steunde.

Twitter bericht wordt geladen...

Twitter bericht wordt geladen...

Twitter bericht wordt geladen...

Twitter bericht wordt geladen...

Wél nieuw is de hoeveelheid kritiek en de weinig verhullende bewoordingen waarmee die gepaard gaat. Het opvallende van Trump is dat zijn toon niet noemenswaardig is veranderd sinds hij in het Witte Huis zit. "Dit is een ongekende situatie voor bedrijven", citeert The New York Times een voorzitter van de Information Technology Industry Council, een belangenclub voor techbedrijven, waarbij behalve Amazon onder andere ook Google, Facebook en IBM zijn aangesloten. 

Bloedhekel

De tweets van de president kunnen volgens hem "significante reputatieschade" veroorzaken. Inmiddels zou de overgrote meerderheid van de techbedrijven die deze belangenclub vertegenwoordigt een zogenoemde presidentiële twitterstrategie hebben. Die komt erop neer dat het het beste is om niet tegen Trump in te gaan en de storm te laten overwaaien. Want dat is dan weer een voordeel van Trump: hij vindt altijd wel weer een nieuw slachtoffer.

Al moet Bezos, de rijkste man op aarde, vrezen dat de blik van Trump altijd weer zijn kant op gaat. Bezos bezit namelijk niet alleen de grootste online supermarkt ter wereld, hij is ook de eigenaar van The Washington Post. Laat dit nu net een van de kranten zijn waar Trump een bloedhekel aan heeft. Volgens ingewijden volgen de aanvallen op Amazon steevast op artikelen in deze krant die door Trump als negatief werden beschouwd. 

Volgens ingewijden volgen de aanvallen op Amazon steevast op artikelen in 'The Washington Post' die door Trump als negatief werden beschouwd