Minister Weyts (N-VA) wil ‘toekomst van het autorijden’ in Vlaanderen: elke bestuurder z’n eigen verkeersinfo

© Belga

“Ambulance op 400 meter afstand.” “Pas op, file verderop.” Zulke berichtjes op bijvoorbeeld uw smartphone moeten straks een alternatief vormen voor de dynamische informatieborden op onze snelwegen. Of toch als het van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts afhangt, die het systeem laat onderzoeken. Experts waarschuwen voor een te grote afhankelijkheid van technologie.

Tex Van berlaer

Ze zijn al een tijdje een vertrouwd beeld op de snelwegen: de grote zwarte borden die de automobilisten informeren over ongevallen, of wegwerkzaamheden. De dynamische informatieborden zagen het levenslicht in 2002, en gaan dus al meer dan vijftien jaar mee. Ondertussen is de technologie er razendsnel op vooruitgegaan: bijna iedereen heeft een smartphone, en heel wat wagens zijn voorzien van technische snufjes.

Ook Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil meegaan met zijn tijd, en onderzoekt of hij allerhande verkeersinfo kan door­sturen naar de mobiele telefoon, of naar de interne applicaties van de wagen. “Denk aan het waarschuwen voor naderende prioritaire voertuigen zoals ambulances”, zegt Weyts. “Maar we kunnen ook hindernissen aankondigen, groene golven aanduiden, en aangeven wat de meest zuinige snelheid is op je specifieke route.”

Op dit moment loopt al een ver­gelijkbaar project, waarbij vrachtwagenbestuurders verkeersinformatie op maat krijgen op basis van smartphonegegevens. “Dat is de toekomst van de verkeersinformatie”, zei minister Weyts daarover. De bedoeling is om zulke projecten op termijn uit te rollen naar particuliere automobilisten.

Dubbele boodschap

Mobiliteitsexpert Kris Peeters (PVCO Limburg) staat niet echt te springen voor de plannen. “Voor ieder probleem heeft men vandaag een complexe applicatie, maar eigenlijk zijn er ook veel eenvoudigere oplossingen”, zegt hij. “Zo is het in het buitenland de normaalste zaak dat wagens een middenrijstrook creëren voor bijvoorbeeld ambulances. Het invoeren van zo’n maatregel zou beter zijn voor de verkeersveiligheid dan een extra alarmpje op de telefoon.”

De overheid zendt bovendien een dubbele boodschap uit, vindt Peeters. “We zeggen voortdurend tegen automobilisten dat ze meer oog voor de weg moeten hebben. Tegelijkertijd geven we de smartphone een centrale plaats in de wagen.”

De minister verduidelijkt dat er geen sprake is van vervanging: de dynamische borden zullen dus nog een tijd deel uitmaken van het snelweglandschap.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen