Autodeeldienst Poppy grijpt in na zoveelste crash: “Misbruik van ons systeem móét stoppen”

© rr

Opnieuw is een auto van Poppy, een nog relatief nieuwe maar populaire autodeeldienst, totaal in de vernieling gereden. En opnieuw vluchtten de inzittenden weg. “Dit soort misbruik móét eruit”, reageert CEO Alexander Van Laer. De start-up gaat extra maatregelen nemen om het systeem beter te beveiligen.

dennis van damme

De ravage was groot, zaterdagavond op het kruispunt van de Camille Huysmanslaan met de Jan De Voslei op het Kiel in Antwerpen. Een auto van Poppy kwam met hoge snelheid over het kruispunt gevlamd richting stadscentrum, negeerde daarbij een rood licht en moest uitwijken voor een andere auto die zich wél netjes aan de regels had gehouden en dus door het groene licht was gereden. “De chauffeur verloor de controle over het stuur, raakte de verhoogde middenberm, ging overkop en kwam op zijn zij tot stilstand tegen een andere wagen”, aldus de Antwerpse politie. Bij de aanrijding sneuvelde ook een verkeerslicht.

Volgens de politie zagen getuigen daarna vier inzittenden door het bestuurdersraampje klauteren en ervandoor gaan. De auto lieten ze achter. “De wagen werd getakeld met het oog op een sporenonderzoek om zo de identiteit van de inzittenden te achterhalen”, zegt de politie. Er raakte bij het ongeval niemand gewond.

Extra maatregelen

Poppy laat weten dat het aan nieuwe maatregelen werkt om dit soort misbruik te kunnen tegengaan. Die zouden op zeer korte termijn worden doorgevoerd. Het is niet de eerste keer dat de nog jonge start-up zijn registratiesysteem moet verstrengen. In februari werd óók al een auto van Poppy in de vernieling gereden tijdens een joyride, toen op een parking op de Noorderlaan. “Na dat incident hebben we het registratiesysteem aangepast”, zegt CEO Alexander Van Laer van Poppy. “Naast de identiteitskaart, het rijbewijs en de kredietkaartgegevens moeten nieuwe gebruikers sindsdien ook een selfie insturen, zodat onze mensen manueel kunnen nagaan of de persoon die zich registreert ook effectief de persoon op de identiteitskaart is.”

Maar die maatregel volstond dus niet, zo blijkt nu. En dat betreuren ze bij het autodeelsysteem ten zeerste. “Ik vind het echt ontzettend jammer dat er enkelingen zijn die het nodig vinden om onze service zo te misbruiken”, zucht Van Laer. “We werken dan ook intensief samen met de politie om deze mensen op te sporen en anderzijds er mee voor te zorgen dat ze gevonden kunnen worden. Dit misbruik móét stoppen.”

Of dat laatste het geval is wat het ongeval op het Kiel betreft, kon de CEO ook gisteren nog niet zeggen. “We zijn nog bezig aan een analyse van dat voorval. En het onderzoek van de politie loopt.”

Poppy roept zijn gebruikers, van wie volgens de CEO 99 procent het systeem wél correct gebruikt, op om misbruik door anderen zo snel mogelijk te melden. “Wie iemand iets ziet doen met een auto van Poppy dat niet door de beugel kan, kan ons via alle mogelijke kanalen contacteren: via mail, via Facebook, via ons callcenter, noem maar op. De situatie wordt dan meteen opgevolgd en eventueel zal de overtredende gebruiker worden geschorst.”